גדעון ורטהייזר מנכל סיוה
צילום: יחצ
דוחות

סיוה עומדת בציפיות, המנכ"ל פורש - וכצפוי, החברה מורידה תחזיות - ומתרסקת עם פתיחת המסחר ב-12%

החברה רשמה עליה של 3% בהכנסות של 33.7 מיליון דולר ורווח מתואם של 20 סנט למניה. האנליסטים ציפו ל-35.2 מיליון ורווח של 20 סנט - סיוה מורידה תחזיות וצופה הכנסה שנתית של 132.5-135 מיליון דולר, מתחת צפי האנליסטים ל-139.7 מיליון דולר, גם הצפי בשורה התחתונה נמוך מקונצנזוס האנליסטים
נתנאל אריאל |

חברת סיוה סיוה שמספקת טכנולוגיות קישוריות וחישה חכמה סיימה את הרבעון השלישי עם צמיחה של 3% בהכנסות ל-33.7 מיליון דולר ורווח מתואם של 20 סנט למניה. האנליסטים ציפו ל-35.2 מיליון ורווח של 20 סנט. 

עדכון לשעה 16:00 - תחזיות החברה: סיוה מורידה תחזיות לרבעון הקרוב ולשנה כולה בעקבות הירידה בביקושים לסמארטפונים ומוצרי צריכה אלקטרוניים והגבלות הקורונה בסין. ברמה שנתית, ההכנסות צפויות להסתכם ב-132.5-135 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 8%-10%, אבל מתחת צפי האנליסטים ל-139.7 מיליון דולר. הרווח הנקי והרווח המתואם למניה צפויים על פי החברה להסתכם בכ-17 מיליון דולר ובכ-73 סנט, המשקפים גידול של כ-12% ו-14%, בהתאמה, גם כאן מדובר על תוצאה שהיא מתחת צפי השוק ל-78 סנט למניה.

סיוה צופה ירידה של כ-10% בתמלוגים ברבעון הבא לעומת הרבעון השלישי. אבל פעילות הסכמי הרישוי "צפויה להישאר איתנה", וסיוה צופה הכנסות של כ-22 מיליון דולר בסגמנט הזה. עוד צופה החברה כי הרווח הגולמי יעמוד על 82%.

עדכון לשעה 16:30 - המניה מתרסקת ב-12% בפתיחת המסחר בוול סטריט

ובחזרה לדוחות - על בסיס Non-GAAP, גדל הרווח התפעולי ב-4% ל-6.8 מיליון דולר, והרווח הנקי גדל ב-1% ל-4.7 מיליון דולר. סיוה עברה להפסד תפעולי של 4 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה רשמה מחיקה חד-פעמית של נכס מס נדחה בסך 15.7 מיליון דולר, וכן מחיקת נכסים לא-מוחשיים בסך 5.5 מיליון דולר הקשורות לחברת Immervision ולטכנולוגיית NB-IoT.       

בחלוקה למקורות הכנסה, ההכנסות ממכירת רישיונות, שירותים וכלי פיתוח לתכנון שבבים גדלו ב-3% לעומת הרבעון המקביל ל-22.3 מיליון דולר, כ-66% מסך ההכנסות; ואילו ההכנסות מתמלוגים גדלו ב-2% לעומת הרבעון המקביל ל-11.4 מיליון דולר, כ-34% מסך ההכנסות.

החברה המשיכה לרכוש מניות של עצמה (בייבאק) בהיקף של 2.3 מיליון דולר וסיימה את הרבעון עם מזומנים בהיקף של 144 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה גדעון ורטהייזר פורש 

לאחר 17 שנים כמנכ״ל, גדעון ורטהייזר פורש מתפקידו. יחליף אותו אמיר פאנוש החל מ-1 בינואר 2023. פאנוש שימש בתפקידו האחרון מנכ״ל חטיבת החיישנים InvenSense, מקבוצת TDK. לפני כן עבד בקוואלקום. לדברי ורטהייזר: "החלטתי שכעת זה הזמן הנכון עבורי לפרוש ולהעביר את המושכות למנהיג הבא של החברה. אמיר מביא ראייה אסטרטגית, מיומנויות ניהול והיכרות עם השוק שסיוה פועלת בו - תכונות שיסייעו בהמשך הצמיחה של סיוה בשנים הבאות. אני שמח מאוד על בחירת הדירקטוריון באמיר להובלת החברה החל מהשנה הבאה, ואתמוך בו כחבר דירקטוריון וכיועץ״.  

18 הסכמים חדשים

במהלך הרבעון השלישי חתמה סיוה על 18 הסכמים לרישוי טכנולוגיות ותכנון שבבים, מתוכם 5 עם לקוחות חדשים. ההסכמים היו לאספקת טכנולוגיות לשווקים, בהם מערכות עזר לנהיגה, נתבי ונקודות קצה ל-Wi-Fi, אוזניות אלחוטיות, ותקשורת לוויינית. חצי מההסכמים - 9 מתוך 18 - נחתמו עם לקוחות בסין, 7 הסכמים בארה״ב, ו-2 ביפן.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר, אמר על רקע הדוחות: "התמלוגים מתחנות בסיס דור 5 צמחו הודות לגידול בנתח השוק של לקוחותינו בסין ופריסה של תחנות בסיס חדשות בארה״ב – שתרמו לגידול של 16% בתמלוגים בקטגוריית תחנות הבסיס ומוצרי IoT בהשוואה לרבעון הקודם והגיעו ל-8.2 מיליון דולר.

"אנו צופים המשך הגידול בתמלוגים מתחנות בסיס בשנה הבאה, עם תחילת פריסת רשתות דור 5 בהודו. בנוסף, במהלך הרבעון השלישי הושק מכשיר לביש של יצרן מוביל המבוסס על הקישוריות הסלולרית של סיוה, וצפוי גם הוא לתרום לתמלוגים ממוצרי IoT״.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.