ביונד מיט: הלקוחות לא עטים על המוצרים והחדירה למסעדות מדשדשת
חברת ביונד מיט BEYOND MEAT המפתחת תחליפי בשר פרסמה כמה שיתופי פעולה במהלך השנים האחרונות, בניסיונות להגביר את הנוכחות שלה בשוק המסעדות, כולל עם רשת המזון המהיר מקדונלד, והמותג YUM מקבוצת KFC. שתי הרשתות הודיעו לאחרונה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ביונד מיט. מקדונלד הודיעה כי תרחיב את הפיילוט של McPlant - המבורגר המיוצר במפעל של ביונד מיט ל-600 חנויות ברחבי ארצות הברית. KFC הודיעה כי תמכור את העוף המטוגן המיוצר במפעל במיקומים חדשים בארצות הברית.
התגובה הראשונית להודעות רשתות המזון הייתה חיובית. בינואר. מיקל לאוורי, אנליסט פייפר סנדלר כתב בינואר כי הוא מצפה לביקוש חזק עקב ההתלהבות בה התקבלו מוצרי החברה בפיילוט שנערך בשמונה מסעדות בטקסס, איווה, לאויזינה וקליפורניה.
אמנם כעת, כמה שבועות מאוחר יותר, נראה שהסנטימנט משתנה, לאחר שקבוצת אנליסטים מחברת BTIG בהובלת פיטר סאלח בדקו במגוון מסעדות איך התקבלו מוצרי החברה, והתוצאות היו "מפחידות" לדבריהם, ולא במובן החיובי. האנליסטים מצאו כי המסעדות בסאן פרנסיסקו ודאלאס שנבדקו מכרו כ-20 מנות מקפלאנט ליום, בעוד באזורים כפריים המספר ירד ל-3 עד 5 מנות ביום - מספרים נמוכים בהרבה מכ-70 מנות ביום שנרשמו בפיילוט הראשוני, ומתחת לצפי של 40 עד 60 ביום. "ההערכות הן שאין ראיות שתומכות בפריסה כלל ארצית בטווח הקרוב, ושכמויות מכירה נמוכות מאטות את זמני השירות כיון שהמוצרים צריכים להתבשל במיוחד להזמנה" כתב סאלח. חלק מהתלונות של הלקוחות היו שמחירי המוצר גבוהים מדי, או שהבשר "עגול בצורה מושלמת" באופן שנראה מלאכותי.
האנליסטים ערכו בדיקה דומה ב-KFC ומצאו תוצאות מעורבות, כשהמוצר מהווה כ-3.2% ממכירות המסעדות בהן הוא זמין במהלך השבוע השני. במקומות מסוימים כמו אטלנטה שיעור המכירות היה כפול.
- ביונד-מיט חוזרת מהמתים ומזנקת יותר מ-500% בשבוע
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד אם זאת סאלח מעריך שגם אם לא תהיה פריסה ארצית, זה לא יפגע כל כך במחיר המניה. "אני לא חושב שהיו ציפיות שמקדונדלד תרחיב את הפצת מקפלאנט השנה" אמר, והוסיף כי הפריסה הארצית איננה חלק מהתמחור הנכחי של המניה. בנוסף, המכירות במסעדות מהוות פחות מ-20% ממכירות ביונד מיט. סאלח מעריך שמקדונלד תמשי להציע את מוצרי ביונד מיט בשווקים עירוניים בעלי הכנסות גבוהות היכן שהם עשויים להתקבל בצורה חיובית יותר.
- 14.כאילו אוכלים פלסטיקה 27/03/2022 05:47הגב לתגובה זוכאילו אוכלים פלסטיקה
- 13.אדום 26/03/2022 15:04הגב לתגובה זומחיר מטורף
- 12.אופיר 26/03/2022 15:00הגב לתגובה זומי שמנסה להתעשר על חשבון הטבעונים יתרסק כלכלית. היינו טבעונים הרבה לפני שהגיעו כל ה"תחליפים". זה מוצר נחמד אבל לא נקנה אותו במחיר מופקע כזה.
- 11.אז למה המגיבים מותנים ביטוח בשקלים 26/03/2022 14:34הגב לתגובה זואז למה המגיבים מותנים ביטוח בשקלים
- 10.לקוח פוטנציאלי 26/03/2022 11:26הגב לתגובה זוקבעו מחיר גבוה מדי לצרכן הסופי. כשיורידו למחיר סביר, בערך 40% מהמחיר הנוכחי, הם יתחילו למכור.
- 9.דיסלקציה 26/03/2022 11:14הגב לתגובה זובישראל אין אידאולוגיה או עיקביות, הכל בר חלוף טרנדים שבאים והולכים. אין העמקה בשם דבר הכל זה טרנד חולף
- 8.תבינו רגע ש.. 26/03/2022 02:21הגב לתגובה זונגיש ונוח.. ואז המוצר נעלם מהמדפים. .. ואחרי מספר חודשים חזר! רק במחיר מופקע. אז לא נקנה בכל מחיר.. תורידו מחירים - אנשים יקנו..זה מוצר איכותי וטעים..אבל בואו נשמות....
- 7.מה לעשות שהטעם נורא. אפילו טבעול עדיף. (ל"ת)שף חובב 26/03/2022 00:46הגב לתגובה זו
- 6.בן 25/03/2022 17:10הגב לתגובה זוהמחיר מטורף. תוסיפו לפחות בחצי ממחיר הבשר ונקנה בהמונים. המחיר הזה זה פשוט לא משתלם ולא נכון. מודל עסקי שגוי.
- צריך לעלות 50 שקל לקילו. גג. (ל"ת)אחד העם 26/03/2022 10:30הגב לתגובה זו
- 5.מה לעשות שזה פשוט לא טעים (ל"ת)פז 25/03/2022 16:36הגב לתגובה זו
- דווקא טעים מאוד, אבל יקר מאוד, מידי (ל"ת)מנכ"ל טבעול 26/03/2022 10:29הגב לתגובה זו
- 4.מחיר המוצר גבוה = לא קונים. כולה טבעול. (ל"ת)צמחוני 25/03/2022 12:44הגב לתגובה זו
- 3.אלוני 25/03/2022 10:26הגב לתגובה זומכס' 40 ש"ח לק"ג
- 2.יוסי 25/03/2022 08:34הגב לתגובה זולמה שנקנה במחיר כזה?
- 1.לא משהו עים ריח לוואי חריף..לא פלא שלא נתפס. (ל"ת)שגיא 24/03/2022 23:08הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
