לא תאמינו בכמה מעריכים בקרדיט סוויס את הנזק לפולקסווגן

הסקנדל הגדול בקונצרן הרכב הגרמני עלול לעלות למשקיעים הרבה יותר ממה שהם חושבים
מתן בן ברוך | (6)

בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס לקח על עצמו את המשימה לעריך את כמות הנזק בפרשת זיהום האוויר של פולקסווגן והתוצאות פשוט מפחידות עבור המשקיעים. בבנק מעריכים כי במקרה הגרוע ביותר, קונצרן הרכב הגרמני יאלץ להוציא מן הכיס סכום עתק של 78 מיליארד אירו (או 87 מיליארד דולר) עבור הטיפול בפרשה. על פי יצרנית הרכבים הגרמנית, כ-11 מיליון רכבים מעורבים בפרשה - יותר מסך כל הרכבים שהחברה מוכרת בשנה אחת.

רק בכדי לסבר את האוזן ב-2010 הסתבך תאגיד הנפט הענק 'BP' באסון הסביבתי הגדול בהיסטוריה - דליפת הנפט במפרץ מקסיקו ועל פי קרדיט סוויס הסכום אותו יצטרכו לשלם בפולקסווגן יהיה גדול ב-60% ממה ששילמה בזמנו BP.

"השוק לא מעריך את האפקטים השליליים על החברה במלואן, גם ההוצאות על הריקול והקנסות על החברה עוד לא ברורים" מסבירים האנליסטים בקרדיט סוויס.

כזכור, החברה הגרמנית הודיעה כבר כי היא מקצה סכום של 6.5 מיליארד אירו בכדי לטפל בסקנדל, אך בבנק השוויצרי מעריכים כי גם בתרחיש "האופטימי" עבור החברה ההוצאות יעמדו על כ-23 מיליארד אירו - כלומר פי 3.5 ממה שפולקסווגן הקצתה.

עוד נציין כי על פי הדוחות הכספיים של החברה, יש בקופת החברה 21.5 מיליארד אירו ועדיין נראה כי צפוי לחץ עצום על מאזן החברה כאשר אם התחזית הפסימית של קרדיט סוויס תתממש אזי מדובר בסכום שהוא שווה ערך לרווח הנקי של החברה בשנה שעברה - כפול 7.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 04/10/2015 18:09
    הגב לתגובה זו
    ולא רק בענף הרכבהקפיטליזם החזירי מביא אנשים לשגעון של במע כסף ורווחים.
  • 4.
    שי 04/10/2015 06:24
    הגב לתגובה זו
    תפסו אותם ברמאות זה כמו חברות הסלולר אצלנו...אצלנו עוד היו שוכחים אבל לא באמריקה.
  • 3.
    חברה גמורה (ל"ת)
    יותר פיצויים מהנאצים 03/10/2015 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    [email protected] 03/10/2015 12:51
    הגב לתגובה זו
    אין אירוע שיותר מתאים מזה למושג "אחריות הנהלה". היו"ר (ועוד כמה) צריכים ללכת לכלא, ההנהלה כולה צריכה להתחלף, על ההנהלה החדשה לבנות החברה מחדש. הלקוחות - לתבוע פיצויים, ו הציבור - להגדיר רגליו מהחברה.
  • 1.
    זכריה שנער 03/10/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה לאיגוד/חברה שצמחה הגדולה בעולם אשר המנהלים שאין כוחות אשר יעצרו אותה בצמיחה יצר הגדלות של מנהליה העביר אותם על דעתם מה חשבו שזה לא יתגלה עליהם להישפט בכל חומרת הדין שתשמש כדוגומא לשאר החברות אשר מנסים להונות את הציבור . הם הרסו תדמית ליכולת והטיב של המוצרים הגרמניים לדורות הידועים בעולם.
  • שמזלזלת בצרכנים! 03/10/2015 19:17
    הגב לתגובה זו
    יצרני הרכב בטוחים שהפראיירים שקונים את תוצרתם הם אידיוטים מושלמים וניתןלמכור להם כל זבל בצרוף של פרסומת צבע יפה ושמות מפוצצים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.