תרחיש קיצון: האם כלכלת ארה"ב תשותק לחלוטין בעוד שבוע? הנה הפרטים

ארה"ב מפגינה חוסן רב לאחרונה. עם זאת, עד יום חמישי יידרשו המחוקקים למצוא פתרון לסוגיה בוערת במיוחד
תומר קורנפלד | (17)
נושאים בכתבה אובמה תקרת החוב

האם הרפובליקנים והדמקורטים יצליחו לגבש בשבוע הקרוב הסכמות על העלאת תקרת החוב? אם הצדדים לא יגיעו להסכמות בנושא עד יום חמישי הקרוב ה-13 במארס עלול הממשל בארה"ב להיות משותק כבר ב-16 במארס לאחר שהחוב האמריקני יחצה את התקרה הקבועה בחוק. תקרת החוב האמריקנית קבועה בחוק והיא מגבילה את ההיקף של הממשלה האמריקני לגייס כספים. 

נכון להיום, כלי התקשורת הכלכליים בעולם כמעט ולא מתייחסים לנושא. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי על פי הערכות יושג הסכם להעלאת התקרה כפי שקרה גם בעבר. ב-50 השנים האחרונות תקרת החוב האמריקנית הועלתה לא פחות מ-74 פעמים. תחת כהונתו של הנשיא ברק אובמה תקרת החוב הועלתה חמש פעמים בלבד.

ביום שישי האחרון שר האוצר האמריקני ג'ק לו הזהיר את הקונגרס בדבר הגעה לתקרת החוב. לו ציין את הדד ליין של ה-13 במארס שבו יידרשו המחוקקים להגיע להסכמות ואם זה לא יקרה - החל מה-16 במארס הממשל ייאלץ לנקוט בצעדים חריגים על מנת להמשיך ולממן את הממשל. 

ההתעסקות הציבורית האחרונה בסוגיית תקרת החוב האמריקנית התרחשה לפני שנה, זכתה לכותרות עצומות בתקשורת העולמית אך בסופו של דבר אושרה ברגע האחרון. בתרחיש קיצוני שבו לא תאושר הגדלת תקרת החוב הממשל הפדרלי לא יוכל לגייס כספים והיקף המזומן שברשותו ייאזל סביב חודש אוקטובר או נובמבר השנה.

במקרה שזה יקרה עלולה הכלכלה האמריקנית להיות משותקת לחלוטין ולהיכנס למיתון חריף שכולל פיטורי עובדים רבים, עלייה בשיעור הריבית שישפיעו על כל אזרח בארה"ב. הדבר יוביל לעלייה בריבית בשימוש בכרטיס אשראי, עלייה בהיקף התשלומים על המשכנתאות. חששות נוספים הינם שההשקעות בארה"ב ואלו הנקובות בדולר פשוט יתייבשו.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ביזפורטלי 09/03/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    בטוח מפולת...
  • 14.
    אמיגו 09/03/2015 19:53
    הגב לתגובה זו
    כל יום יש באתר הזה .כותרת מצמררת .כמו תחנוקות .כותרות בומבסטיות שמחזזיקות .יום אחד.אולי.די עום השטויות אמריקה כלכלית רק משתפרת בנתנים עוצמתיים.כל מה שנכתב בכתבה זה כותרת שנמשוך את העין אבל זה שוטיות במיץ עגבניות.חחחחחה
  • 13.
    ארהב תקרוס אז פה כנראה קינבליזם יהיה צורך (ל"ת)
    כדי לשרוד 09/03/2015 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שמוליק 09/03/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
    ניראה לי שקטר הירידות מחמם מנועים. אני חוזר במדד מעוף 1300 .
  • 11.
    ארה"ב תכנס למיתון רק בגלל תקרת החוב? די להפחדות (ל"ת)
    שום תרחיש קיצון 09/03/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כן.. כל כלכלת ארה"ב תשותק... נו באמת.. (ל"ת)
    ירון 09/03/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אבוטבול 09/03/2015 12:47
    הגב לתגובה זו
    עשיתי חישובים. וגםמדיטציה. ויצא ליבקרוב ריסוק ואז התמתנות ממושכת. הריסוקימשך כחודשיים, עד לעצירה והתחלת עליות מלחמה קטנה איפושהו
  • 8.
    חח 09/03/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
    כל פםען מעלים את תקרת החוב .ואז שוב זינוק בשווקים. לארה'ב אין ברירה ,אם לא תעלה את תקרת החוב היא תהיה חדלת פרעון וזה לא ייקרה. מי שעיניו בראשו מכיר את ההסטוריה ,כל שנה שנתיים מעלים את תקרת החוב
  • 7.
    sam 09/03/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    די חלאס תתחילו להיות יותר רציניים עיתון שמכבד את עצמו כל כותרת הזויה מסתיימת בסימן שאלה די חלאס עם השטויות האלה
  • 6.
    שוקי 09/03/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים מלווים מלווים ואין סוף להלוואות. אמריקה מזמן פשטה רגל. העולם ממשיך להלוות לה כאילו לא קרה כלום. מפחדים מהפקט דומינו. זה ענין של זמן כמו יוון שהלוו לה והלוו עוד ועוד עד שהמאו זהו. כשיגידו זהו לארהב אז הנפילה תהיה כואבת יותר . היום החוב 17 טריליון אז עוד 10 20 שנה זה יהיה 100 טריליון וזה יהיה כואב יותר.
  • 5.
    גאון 09/03/2015 11:37
    הגב לתגובה זו
    חודשיים אדומים לא לשאול שאלות רק לברוח.
  • יוסף 09/03/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
    אפילו אתה לא מאמין למה שאתה כותב אז בבקשה........
  • 4.
    ehudhl 09/03/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    ימצאו שם פיתרון לעניין
  • 3.
    משה 09/03/2015 11:27
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין אם הכלכלה האמריקאית בכוון הנכון ואם רמת האבטלה יורדת אז למה תקרת החוב עולה ועולה וכל פעם צריך להעלות אותה או לקבוע מחדש תקרת חוב חדשה הרי אם כבר לא מזרימים לשוק יותר דולרים וההזרמה הופסקה ואם ממשיכים לגבות מסים בעקבות שיפור כלכלי שאז החברות עם יותר הכנסות משלמות יותר במס והאזרחים שרוכשים יותר עם השיפור הכלכלי משלמים יותר מעמ מקומי ומס פדרלי אז משהו לא מסתדר לי למה חייבים כל פעם לקבוע תקרת חוב הרי הממשל כמה שמוציא יש לו גם הכנסות
  • אנונימי 09/03/2015 13:02
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין תקרת החוב לרמת ההכנסה השוטפת כמו פה הממשלה מנפיקה אגח מדינה צמוד מדד כל פעם וחייבת לפדות אותן בזמן סיום המועד אז מגלגלים הלאה את החוב לאגח מדינה ומנפיקים שוב ושוב כי הוא גדל עם המדד וריבית צמודה בהתאמה כך בארהב יש חוב לאגח שהונפק ל10 שנים ויותר וגם הוא מחוייב בהתאמה זה פחות או יותר כמובן יש גם הכנסות אבל לא בהתאמה להוצאות הממשל לביטחון לבריאות ועוד ועוד הוצאות לא מכוסות בהכנסות זה בגדול פחות או יותר ההסבר
  • 2.
    גאון 09/03/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    מפולת רצינית בקרוב.
  • 1.
    יוסף 09/03/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    ביז מה יהיה אתם בשורט על השווקים תפנימו כבר אין אלטרנטיבות כל הכסף יוסט למניות כי אין ברירה אז שיא שובר שיא וזה כך ימשיך ב"ה........
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?