"לספרד יש המון סיבות לא לחכות ליוון ולצאת בעצמה מגוש האירו"
אחרי כשנתיים של עיסוק מתמיד בבעיית החוב היוונית, השווקים החלו לעסוק לאחרונה במקביל גם בסוגיה הספרדית ומת'יו לין, כותב טורים במרקטווץ' מעריך היום, כי בקיץ הקרוב אנחנו הולכים לשמוע הרבה דיבורים על אפשרות שספרד תעזוב את גוש האירו. "הרבה יותר סביר שהספרדים יעזבו את האירו מאשר היוונים, או למעשה מכל מדינה אחרת בגוש", כותב לין. "הם גדולים מדי מכדי לחלץ, האיחוד לא מתלה את יחסו עם ספרד במדיניות הכלכלית, צעדי הצנע כבר בתהליכי הטמעה, וכן יש המון דוברי ספרדית בעולם שיוכלו לצמוח איתם. למעשה אין הרבה סיבות טובות לספרדים להשאר בגוש האירו ונראה שגם אין סימן לרצון לשאת את ההשלכות של הישארות בו". מת'יו לין (Matthew Lynn), מנכ"ל חברת הייעוץ הלונדונית סטרטג'י אקונומיקס (Strategy Economics) מזכיר שתשואות האג"ח ל-10 שנים שסגרו לאחרונה ב-6.45% וחזרו לרמות שנראו בשיא משבר החוב. לדעתו המשקיעים מבטאים את החשש הכלכלי בשוק. "בכל ההסטוריה של הקפיטליזם, מעולם לא היה משבר נדל"ן שלא לווה במשבר בנקים אחריו", מסביר מת'יו, "בספרד היתה התרסקות של מחירי הבתים ולא נראה שהיא תהיה הראשונה להיות יוצאת מהכלל". "הנתונים של ספרד כבר מוכרים לכולם. הכלכלה חזרה למיתון וכנראה תתכווץ אף יותר ברבעונים הבאים, רמת האבטלה זינקה ל-24% ורק אתמול פורסם שהמכירות הקמעונאיות במדינה נפלו כמעט 10% בשיעור שנתי. גרמניה והאיחוד דוחפים את המדינות השרויות בצרות למיתון ולא רואים כל בעיה באבטלה הגואה. הן מאפשרות למשכורות באותן מדינות לצנוח בתקווה לשיפור התחרויות". למרות כל הנתונים, מת'יו דווקא מחלק מחמאות לספרד, "בניגוד ליוון, לספרד יש כלכלה אמיתית עם בסיס תעשייתי מכובד. הם לא לחוצים לגבי האפשרות של לצאת מגוש האירו. יחס היצוא לתוצר עומד על 26%, דומה לבריטניה, צרפת ואיטליה. בדיוק בשבוע שעבר הודיעה ניסאן, יצרנית רכב יפנית מוכרת על השקעה במדינה". לסיכום, טוען מת'יו, עם תעשייה שעומדת בפני עצמה, פוטנציאל צמיחה בשוקי אמריקה הלטינית, התנגדות גדולה לכפיית צעדי הצנע של גרמניה והאיחוד, "אין שום סיבה שספרד לא תהיה הראשונה לגשש את דרכה ליציאה מגוש האירו".
- 1.איזה אומץ! בעיקר מצד הבריטים שהם בכלל לא בגוש האירו (ל"ת)ויקטור 30/05/2012 13:45הגב לתגובה זו

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.