למרות המלחמות של הזרות: אייר ברלין תטוס לישראל

הודיעה כי היא נכנסת לשוק טיסות השכר לישראל בנובמבר 2005 עם חברת הבת שלה פניקס רייזן. תפעיל טיסה שבועית בהסכם שנחתם ל-26 שבועות בקו נירנברג - ת"א - אילת
שי פאוזנר |

כשברקע מלחמה של חברות טיסה זרות להגדלת מספר הטיסות שאושרו להן על ידי מנהל התעופה בישראל - מדווח היום משרד התיירות, כי חברת התעופה "אייר ברלין" תפעיל קו טיסות שכר לישראל מנובמבר 2005.

החברה הגרמנית תפעל בישראל באמצעות חברת הבת שלה - "פניקס רייזן". עם כניסתה לשוק טיסות השכר לישראל, היא תפעיל טיסה שבועית לאורך 26 שבועות - אשר ימריאו מנירנברג שבגרמניה בקו תל אביב-אילת וחזרה לנירנברג. לפי משרד התיירות, בתום משא ומתן ארוך סיכם השר העומד בראש המשרד, אברהם הירשזון, את פרטי ההסכם עם ראשי פניקס רייזן ביריד התיירות הגדול בעולם (ITB) בברלין.

הטיסה השבועית שתפעיל אייר ברלין מנמל התעופה בנירנברג, מיועדת לתיירים בלבד, ויתרונה הגדול - כך אומרים במשרד התיירות, הוא בריכוז הנוסעים מכל שדות התעופה בגרמניה. המקומות בטיסות השכר יימכרו לסיטונאים, שיתחייבו למלא את המושבים במטוס. בין הסיטונאים הגרמנים הבולטים: פניקס רייזן RVT ו-FTI.

במשרד התיירות מציינים, כי מדובר בהזדמנות פז לסיטונאים הללו לחזור לישראל, וכי המשרד משתתף בסיכון של הסיטונאים במידה והמטוס לא יתמלא. הסיטונאים הללו לא נוהגים להשתמש בטיסות סדירות ללקוחותיהם. שר התיירות, אברהם הירשזון, אומר היום (ג'), כי הוא מעריך שהביקוש לישראל יעלה ופועל יוצא שהמטוסים יהיו מלאים, וייתכן ולא יהיה צורך בתמיכת המשרד בטיסות. לדבריו, עליה בביקוש צפויה להביא להפעלת יותר מטיסה שבועית אחת לישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.