בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
חלקכם אולי החליט למי הוא מצביע בבחירות הקרובות, אבל רבים מאיתנו עדיין עונים להגדרה "הקול הצף". עבורכם, האנשים הצפים (אבל לא רק), ידינו מושטת לעזרה עם מצע תחבורה מקוצר של המפלגות השונות.
באתר הבחירות מתמודדות 33 מפלגות לכנסת ה-19 כולל 'עלה ירוק' ו'הפיראטים'. בחרנו ב-10 מפלגות הגדולות ביותר (כפי שהן מופיעות בסקרים האחרונים) ועוד אחת שכנראה מגרדת את אחוז החסימה, כדי לבדוק מה יש להם לומר בתחום התחבורה. זה לא תמיד היה קל למצוא, אבל אצל רובן מצאנו. אצל חלקן מצאנו פתרונות מעניינים לנושא, חלקן הציגו סיסמאות ריקות מתוכן וחלקן הציגו רעיונות מופרכים לגמרי. אז מה גילנו?
הליכוד ישראל ביתנו
הליכוד – אין אג'נדה תחבורתית
באופן תמוה, מצע הליכוד אינו בנמצא. לא באתר המפלגה, לא בדף הפייסבוק של המפלגה ולא באתר של העומד בראשה, בנימין נתניהו. האם זה אומר שרעיון "מצע מפלגה" עבר מן העולם או שאולי המפלגה אינה חושבת שמשהו יתעניין בתוכן המוצע?
בסעיף 'איכות הסביבה' מצויין כי הם יפעלו לפיתוח מערכות להסעה המונית, בדגש על פיתוח הרכבת באזורי המטרופולין ובתחום הבינעירוני.
בלשונית 'איכות הסביבה' כותבת המפלגה שהיא תפעל "לקידום ופיתוח נמרצים של מערכות להסעה המונית, בדגש על פיתוח רכבתי, באזורי המטרופולין ובתחום הבינעירוני." עוד נכתב כי המפלגה תמשיך לקדם חקיקה בעלת אופי אקולוגי בתחום התחבורה הירוקה (כמו גם תחומים נוספים).
מפלגת ישראל ביתנו נעדרת מצע תחבורתי נפרד, ומצעה מלא בסיסמאות שמוצאן במערכות בחירות קודמות.
עבודה – להפסיק את מגמת ההפרטה ולא מדברים על תחבורה ציבורית בשבת
מפלגת העבודה במצעה התחבורתי מנסה להציג את אותה רעננות שמציגים דובריה כלפי חוץ. גם כאן עיקר הדגש הוא על נושא שיפור הניידות האישית בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, שאותו היא מתכננת לעשות באמצעות: הקצאת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ואכיפת השימוש בהם, פרישת רשת אוטובוסים רבי-קיבולת בצירי התנועה הראשיים בערים הגדולות, שדרוג תחנות האוטובוס והתקנת מערכות מידע מתקדמות. בנוסף, כותבת המפלגה במצעה כי היא תקדם מתן שירותי תחבורה ציבורית בעלות סמלית במטרופולינים הגדולים.
הבית היהודי – חיזוק התחבורה הציבורית כמקדם התיישבות
מפלגת הבית היהודי (לשעבר המפד"ל) אינה מתייחסת כלל לנושא התחבורה בישראל באופן ישיר אלא בתוך שני סעיפים שונים כשגם שם ההתייחסות היא בשוליים בלבד. הסעיף הראשון הוא איכות הסביבה שם נכתב כי המפלגה תעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, התייעלותה והוזלתה. עוד באותו סעיף נכתב כי המפלגה תוביל את: "חשיבות השמירה על איכות הסביבה." הסעיף השני בו נמצא התייחסות לתחבורה הוא סעיף ההתיישבות בארץ ישראל שם מצהירה המפלגה כי תפעל לקידום ההתיישבות בכל חלקי הארץ (לא רק ביו"ש) והיא תעשה זאת באמצעות חיזוק התחבורה.
ש"ס – ונשמרתם מאוד לנפשותיכם
"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"; כך מתחיל סעיף התחבורה במסמך העקרונות של ש"ס. יותר מכל, נראה כי למפלגת ש"ס אין דעה משל עצמה בכל הנוגע לתחבורה בישראל. אומנם במסמך המפלגה קיים סעיף תחבורתי, אולם הוא מתייחס רובו ככולו לתאונות דרכים. על ספורט מוטורי, אין בכלל על מה לדבר. יתרה מכך, נראה שחלק זה של המצע הגיע ישירות מדו"ח שיינין כמו כל ההתייחסות שלה בנוגע לתאונות דרכים.
לדעתנו, ש"ס אינה מתייחסת לסעיפי התחבורה ברצינות הדרושה – היא אינה נושאת בשורה ואינה מציגה רעיון חדש כלשהו. באופן מפתיע, אין אפילו אזכור אחד בנוגע לתחבורה ציבורית, לא מהפן הדתי ולא מהפן של דאגה לאוכלוסיה מעוטת היכולת. מאחת מחמשת המפלגות הגדולות ביותר בכנסת הנוכחית, היינו מצפים למעט יותר רצינות.
התנועה – אין התייחסות לנושא התחבורה
למפלגת ה'תנועה' שבראשה ציפי ליבני, אין אתר כלל. האתר היחיד הוא של ציפי ליבני ולא של הסיעה. כך או כך, אין שם מצע ופרט להתייחסות בודדות על המחייה בישראל, אין כלל נגיעה לתחום התחבורה.
אנחנו לא מאלה שמכריעים על סמך כמות המילים בטקסט, אולם ללא ספק מצע מפלגת 'יש עתיד' הוא המקיף והעמוק ביותר (כמעט בכל התחומים). לדוגמא נושא תחבורה ציבורית. נקודת המוצא היא כי: נדרשת השקעה כספית גדולה לפיתוח, אך היא אינה צפויה להיות רווחית בגלל השטח המצומצם ומספרם הנמוך יחסית של התושבים בארץ (המצע נשען על מסקנות 'ועדת סדן' מ-2007). לכן, המפלגה מציעה כי: "השקעת המדינה בתשתיות, תתורגם ל"רווחים" בתחומים אחרים כגון הרחבת מעגל התעסוקה, פתרונות לבעיות הדיור, צמצום פערים חברתיים באמצעות השוואת תנאי מרכז ופריפריה, הקטנת מספר תאונות הדרכים, צמצום זיהום האוויר ושמירה על איכות הסביבה."
בהמשך מוצעות דרכי הפעולה להשגת המטרה כשגם כאן ההישענות על דו"ח ועדת סדן. לצורך פשטות הנושא המפלגה מחלקת זאת לשני שלבים: הקמת מערך אוטובוסים מערכתיים ובשלב השני הקמת רשת רכבות מהירות של 200 קמ"ש (כיום התשתית מתאימה עד 160 קמ"ש). שני השלבים מוצגים בפרוט רב כשהמסקנה הסופית היא שלאחר הקמת התשתית החדשה על כל 1,000 איש שיסעו ברכבת מבאר שבע לתל אביב – יוחזרו 333.3 שעות עבודה למשק.
עוד מציעה המפלגה לשנות את תרבות הנהיגה ע"י הגדלת תקציב החינוך; להקל במיסוי כלי רכב בטיחותיים; למפות כבישים וצמתים בהם ישנה כמות גדולה של נפגעים; לשפר את מערכי הפינוי וההצלה ולקבוע יעד של 45 דקות מרגע הדיווח למועד הפינוי וטיפול.
נושא רכב ותחבורה מובא בעוד סעיפים שונים במצע המפלגה כדוגמת סעיף 'תחרותיות במשק' שבלשונית כלכלה מציין שיש לאמץ: "תקנים בינלאומיים אחידים בתחומים טכנולוגיים שונים – כדוגמת חלפי הרכב – כדי להביא להוזלת המחירים לצרכן." או בלשונית 'באנו לשנות למען הצעירים' בה נכתב כי גם סטודנטים ויוצאי צבא/שירות אזרחי (כמו גם אזרחים וותיקים) זכאים להנחה של 50% בהוצאות הנסיעה בתחבורה הציבורית.
גם אם פה ושם מצע מפלגת יש עתיד מסתמך על הנחות יסוד מוטעות או לא נכונות, אין ספק כי זהו המצע העשיר ביותר בו נתקלנו כשמדובר בתחבורה. בנוסף, להבדיל מחלק מהמפלגות האחרות, הוא אינו מסתפק בסיסמאות אלא מוליך את הקורא דרך הבעיה, הרעיון לפתרון ודרכי הפעולה ליישומו.
יהדות התורה והשבת
אין אתר אינטרנט
מרצ – סבסוד תחבורה ציבורית והטלת מיסי אחזקת רכב
הם גם בין היחידים הקוראים להגברת החינוך וההסברה לתרבות הבטיחות.
לסיכום, מפלגת השמאל שעל פי תפיסתה האדם במרכז, מעניקה לבעיה הסבוכה של תחבורה בישראל את המקום הראוי, יחד עם זאת הינו מצפים להתייחסות לתחום הדו-גלגלי ולרעיונות חדשים.
בל"ד / רע"מ תע"ל / חד"ש – ההרוגים הערביים אינם חשובים
קדימה – להכפיל את תקציב ההשקעות ולטפל בנקודות תורפה
מצע המפלגה מתייחס לנושא תחבורה במספר מקומות כשהחוט המקשר ביניהם הוא נושא התשתית ופיתוח הסעת המונים. המפלגה קוראת להכפיל את תקציב ההשקעות לתקופה הקרובה ולטפל בנקודות תורפה. כדוגמא מוצעות שתי נקודות: שיפור ושיפוץ בתי ספר ובעיית התחבורה בגוש דן. "גוש דן – פקק תנועה אחד גדול – הוא צוואר הבקבוק של הכלכלה הישראלית. הקמה מהירה של מערכת להסעת המונים במרכז הארץ היא פרויקט לאומי בעל חשיבות כלכלית עליונה", נכתב בלשונית 'תוכנית חברתית'.
מצע המפלגה גם מתייחס לנושא הבטיחות וקורא "לעצב תרבות נהיגה בטוחה" באמצעות שיפור תפקוד הנהגים והולכי הרגל ושיפור תשתיות הדרכים תוך התמקדות במקומות עתירי תאונות או סיכון.
הרושם הראשוני הוא של התייחסות רצינית לתחום, אך קריאה מדוקדקת תגלה כי מלבד הצגת גודש התנועה ברחבי הארץ בכמה דוגמאות הלקוחות מחיי היום יום, אין הרבה יותר מסתם סיסמאות נבובות.
מפלגת הירוקים – מלחמת חורמה ברכבי השטח ובעליהם
ככבל מערכת בחירות, גם הפעם מנבאים למפלגת הירוקים נציג או שנים לכנסת; אם "הנבואה המלומדת" תתממש, אנו צפויים למצוא מפלגה עם התייחסות מרשימה לתחום התחבורה. כמו בעבר, גם הפעם עקרי הדברים של מפלגת הירוקים מתרכזים בשני מישורים: תחבורה ציבורית ורכבי שטח. בנוגע לתחבורה ציבורית, מצע המפלגה קורא לשימת דגש על תחבורה המונית משולבת, הקמת רשת רכבות ורכבות קלות, סבסוד הנסיעה, החלת מס גודש ועוד. בפן הנוגע לרכבי שטח מצע המפלגה קורא להגביל את השימוש בכלים אלו – גם במרחב העירוני – בשל: "הנזקים הנגרמים בגינם לשטחים הפתוחים ולטבע והן בשל מסוכנותם לשאר משתמשי הדרך." אם זה נראה לכם מעט מוגזם, חכו, זה הולך ומחמיר עם גזירות שידירו שינה מעיניי בעלי רכבי השטח. מה דעתכם על: הגשת תביעות נגד בעלי רכב שטח שיסטו מהשביל עבורן, "סימון" אותם כלי רכב "סוטים" והחרמתן לטובת המדינה במידה ונתפסו בפעם השלישית; חיוב בעלי הכלים בהיטל שנתי שיועבר לקרן לשמירת הטבע ולטיפול בנזקים שנגרמו מרכבי שטח; איסור חניית הכלים ברחובות הערים; הגשת תביעות נגד בעלי הכלים ומבטחיהם על נזקים שנגרמים לשטחים פתוחים, בלי צורך להוכיח נזק ישיר ועוד.
אומנם, מצעה של המפלגה לכנסת ה-19 מלא בכל טוב בנוגע לתשתית, זיהום, תכנון ארוך טווח, אך אין התייחסות אחת לתאונות דרכים, חינוך שינוי תרבות הנהיגה וכו'. בנוסף, עם חלק מההצהרות מפלגת הירוקים אנו מסכימים, למשל: הורדת נטל המס על רכב דו-גלגלי, בחינה מחודשת של תוואי הכבישים החדשים ושילוב תחבורה ציבורית ואופניים בדרכים ועוד. מנגד, חלק מההצהרות מעט מוגזמות כמו העלאת תעריפי הביטוח לרכבי שטח, ממשאיות ואוטובוסים, וחלק מהגזרות על רכבי השטח הזויות ולא יעברו את מבחן המציאות.
- 1.אלון 20/01/2013 17:35הגב לתגובה זומתאימה לשנות ה-80 במקרה הטוב, גם אם שר התחבורה היוצא עשה שינויים קוסמטיים בעניין המהירות המותרת, מדוע אף אחד לא מדבר על הגדלה של המהירות בכביש מהיר ל 140 קמ"ש ??? מדוע רק באירופה ולא בישראל. הסיבה לכך ברורה, פחות הכנסות מדו"חות, פחות קורסים לנהיגה מונעת וכו' וכו'.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

בהיקף של מיליונים: ייבאו מוצרים מעלי אקספרס והצהירו שהם שווים הרבה פחות
רשות המסים חוקרת את חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד שהבריחו טובין והתחמקו מתשלום מסים מלא על מאות משלוחים מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא
רשות המסים מנהלת חקירה נגד חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד להברחת טובין והתחמקות מתשלום מסים בעסקאות יבוא מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא. לפי החשד, החברה שימשה כיבואנית בפועל עבור אלפי עסקאות של לקוחות פרטיים ועסקיים, אך בעת שחרור הסחורות מהמכס הצהירה על ערכים נמוכים בהרבה מהמחיר האמיתי, ובכך חסכה מיליוני שקלים בתשלומי מכס ומע"מ.
מפרטי החקירה עולה כי פנגס התקשר עם חברת השילוח הסינית USPEED, המייצגת את קבוצת עלי באבא, והקים מערך משלוחים מרוכזים מסין למחסנים שכורים בישראל. לפי החשד, המוצרים שוחררו מהמכס בערך מוצהר נמוך, הועברו למחסנים מקומיים של עלי באבא, ומשם הופצו ללקוחות ללא תשלום מלא של מסים וללא הוצאת חשבוניות כנדרש.
ברשות המסים טוענים כי בשיטה זו ייבאו החשודים 147 משלוחים בתקופה שנבדקה, בערך מוצהר של כ-11.1 מיליון שקל סכום הנמוך משמעותית מהערך האמיתי של הסחורות. הפער בין המחירים שהוצהרו לבין התמורה ששולמה בפועל על ידי הרוכשים יצר, לטענת החוקרים, התחמקות ממס אמת בהיקף של מיליוני שקלים.
החשודים הובאו היום לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם שוחררו בתנאים מגבילים. ברשות המסים מציינים כי החקירה נמשכת וצפויות פעולות חקירה נוספות.