אסיה סגרה בירידות: גולדמן זאקס הפילה את הפיננסים - "לחץ נוסף נוצר על הסקטור"

אמר מנהל כספים מסדני. סין העלתה את מחירי הברזל לשיא כל הזמנים ומניות הכרייה הגיבו. שנחאי עלתה 1.54%
אריאל אטיאס |

המניות הנסחרות בבורסות באסיה רשמו היום (יום ג') ירידות שערים והשלימו רצף שלילי בן 4 ימים, לאחר שגולדמן זאקס המליץ למכור את מניות הבנקים . כמו כן, חברות הכרייה ברחבי היבשת עלו בעוד שחברות הייצור ירדו, לאחר שסין הסכימה לעלות את מחירי הברזל לשיא כל הזמנים.

חברת Aiful צנחו בטוקיו, אחרי שאנליסט בליהמן ברדרס אמר שלחברת האם של החברה עלולות להיות בעיות מימון. מניות Baoshan Iron & Steel , ירדו לשפל של 3 חודשים בצל החששות, כי רווחי החברה יפגעו לאחר שחברת האם שלה הסכימה לשלם ל-Rio Tinto מחיר הגבוהה ב-80% עבור אספקת ברזל גולמי - מניות Rio התקדמו בסדני והובילו את חברות הכרייה קדימה.

"שולי הרווח של יצרנים המסתמכים מאוד על ברזל צפויים להיות תחת לחץ", אמר שיין אוליבר, אסטרטג ראשי ב-AMP שוקי הון באוסטרליה, פירמה המנהלת כ-108 מיליארד דולר.

מדד MSCI אסיה פסיפיק נפל 0.1% בטוקיו והשלים ירידה של כ-4.2% מ-4 ימי המסחר האחרונים. מניות הפיננסים הובילו את הירידות מבין 10 הקבוצות החברות במדד, במהלך החודש האחרון, בצל החששות שההפסדים ימשכו.

"אנחנו רואים מכירות של מניות הפיננסים בכל העולם", אמר מייקל בריץ', העוזר לנהל 140 מיליון דולר בוואלס ניהול כספים בסידני. "הורדות הדרוג למבטחות אג"ח שעלו בימים האחרונים וחברו לצורך הבהול לגייס הון, יצרו לחץ נוסף על הסקטור".

מדד הניקי 225 סגר כמעט ללא שינוי בירידה של 0.06%. מניות טויוטה מוטורס, יצרנית הרכבים השנייה בגודלה בעולם, ירדו בהמשך להודעת החברה, כי תחזית המכירות ל-2008 עשויה לרדת בעוד הביקוש בארה"ב ממשיך ליפול.

בהונג קונג, מדד האנג סנג ירד 0.87%. בדרום קוריאה, מדד הקוספי השיל0.28% והצטרף לכל השווקים במזרח מלבד סין שירדו היום. מדד בורסת שנחאי, כאמור, עלה ב-1.54%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.