מכתשים אגן - ניצוצות של התאוששות

מי שהחזיק את מניית מכתשים אגן בשנה האחרונה, לא הצליח ליצר תשואה הולמת אם בכלל . מניה המדשדשת לפחות שנה מציעה מענה למספר שאלות: ראשית, האם היא קלה לניתוח ושנית, קיימת יכולת לקבוע את פוטנציאל הרווח
אייל גורביץ |

בשלהי מאי 2005 הגיע לקיצו תור הזהב של מניית מכתשים אגן. את המניות היותר מדוברות גמעה כברת דרך לא מבוטלת שהחלה במחיר של 5.5 שקלים למניה סביב אוקטובר 2002 וסיומה במחיר של 27.9 שקלים למניה. תעשו לבד את החישוב. מי שהחזיק את מניית מכתשים אגן בשנה האחרונה, לא הצליח ליצר תשואה הולמת אם בכלל שכן המניה נטתה לדשדש בין 27.9 שקלים לבין 23 שקלים למניה לערך, כאשר הניסיונות לפרוץ מעלה או מטה כשלו בזה אחר זה.

אז בעוד אחיותיה לרשימה מפמפמות דרכן מעלה נותרה המניה מיותמת ונזנחת. אלא שהתנהגותה בשבועות האחרונים מגלה ניצוצות של התאוששות וכולנו כאן תקווה שלא מדובר רק בזיק של שובבות שכבה עם הזמן.

הדשדוש המתמשך

אני אוהב מניות המתנהגות כמו מניית מכתשים אגן. בעיני, שיטת הניתוח הטכני מגיעה לידי מיצוי מלא של יכולתה כאשר המניה שאתה מבקש לנתח קלה ופשוטה לניתוח. זהו הבסיס לבחירת המניה הנכונה להשקעה. ממילא, אם הגרף אינו קל ופשוט, מה הטעם לנתח. ומבט על הגרף מלמד שמדובר במניה מעניינת.

ראשית, אפשר לראות בבירור שהמניה דשדשה פרק זמן של כשנה. ממאי 2005 החלה מכתשים אגן במסע רוחבי כאשר היא נתמכת ברמת 23 שקלים למניה ומקבלת התנגדות משמעותית במחיר של 27.9 שקלים למניה. מניה המדשדשת לפחות שנה מציעה מענה למספר שאלות מרכזיות: ראשית, האם המניה קלה ופשוטה לניתוח. שנית, קיימת יכולת לקבוע את פוטנציאל הרווח. במידה והפריצה תהיה מעלה, אפשר יהיה לצפות למהלך עליות מינימאלי שווה ערך לעומק הדשדוש. כלומר, במידה והמניה אכן תפרוץ מעלה אפשר יהיה לצפות להמשך העליות בשיעור של לפחות 15% ושכל אחד יעשה את החשבונות שלו בהקשר הזה. שלישית, רמת הסיכון. רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניה הפורצת מדשדוש, קטנה יחסית. וזאת משום העיתוי הברור.

לקראת פריצה ?

עליות המחירים של השבועות האחרונים, הגם שהם מתרחשות בתוך הדשדוש והמניה עדיין לא פרצה מעלה, מביאות איתן משהו חדש, רוח רעננה. יש בהן משהו שונה מעליות המחירים בגלים שקדמו להן .מחזורי המסחר מתרחבים באופן משמעותי. גל העליות המינורי האחרון שהחל לפני כחמישה ימי מסחר מלווה בעלייה בהיקפי הפעילות ויש בכך סימן חיובי.

כדי לספק סימנים חיוביים נוספים רצוי שכל נסיגה תתאפיין לא רק בירידה בהיקפי הפעילות אלא גם בבלימה מעל לרמת 25 שקלים למניה. שני פרמטרים אלו יעלו מהותית את הסבירות להמשך גל העליות הנוכחי.

פריצה מעלה של רמת 27-28 שקלים למניה בתוספת מחזור גבוה יחזירו את מכתשים אגן לימי זוהרה.

מסקנות - מכתשים אגן היא מניה קלאסית לרשימת מעקב. קלה ופשוטה, ברורה ומוגדרת, חדה ומדויקת. זו מניה שלא תעשה לך כאבי ראש. בכל רגע נתון, תוכל לבחון ולאמוד את מצבה. כל זאת בתנאי שאכן תקיים את התנאים אותם מניתי.

*הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".