מאזדה משיקה רכב פנאי חדש - ייצא לשוק במהלך 2021
מאזדה תרחיב את מבחר רכבי הפנאי שלה, ותוסיף רכב שימוצב בין מאזדה CX-5 שנמכר בישראל, לבין אחיו הגדול CX-9 שצפוי להגיע אלינו בשנה הבאה. הרכב החדש צפוי להגיע לשוק במהלך שנת 2021, כך חשף מנכ"ל היצרנית, מאסאמיצ'י קוגאי, בשיחה עם "אוטומוטיב ניוז".
הרכב החדש אמור למלא את החלל שנוצר עם הפסקת ייצור ה-CX-7 (שלא שווק בישראל) בשנת 2012, ולפי קוגאי הוא יתוכנן ויעוצב לפי הטעם האמריקאי. בניגוד ל-CX-7 שיוצר בהירושימה, הרכב החדש (שכפי הנראה יקבל את אותו השם) ייוצר בארה"ב במפעל חדש שמאזדה מקימה בשיתוף עם טויוטה. השלמת המפעל מתוכננת לשנת 2021.
מאזדה CX-5
מאזדה מציעה כיום רכב פנאי בשם CX-8, שאינו משווק מחוץ ליפן - למעשה מעין גרסת שבעה מושבים של ה-CX-5. בשלב זה לא ברור אם הרכב החדש שמיועד לארה"ב יציע נוסחה דומה, או שמדובר ברכב חדש לחלוטין. נכון לעכשיו, מאזדה גם מצהירה כי הרכב העתידי מיועד לארה"ב בלבד, אך בשנים האחרונות ניכרת מגמה של ייבוא מכוניות יפניות ואחרות גם בתקינה אמריקאית. מצב זה התאפשר תודות לשינוי בתקנות, שחל לאחר שה-CX-7 כבר הלך לעולמו.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
