ג'ובי מונית מעופפת (X)
ג'ובי מונית מעופפת (X)

טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר

תוכנית ניסוי חדשה של הממשל האמריקאי מאפשרת לחברות להתחיל בהפעלה מסחרית מוגבלת עוד לפני קבלת אישורים סופיים; היצרניות מתכננות להשיק שירותי מוניות אוויר כבר ב-2026



עמית בר | (1)

שוק הרכב המעופף מקבל דחיפה פוליטית וכלכלית משמעותית: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על תוכנית ניסוי לאומית בתחום ה-eVTOL,  רבים מעופפים שהם למעשהמטוסים חשמליים קטנים שממריאים ונוחתים אנכית כמו מסוקים, המיועדים לשמש כמוניות אוויר בערים. בעקבות ההכרזה, מניות ג'ובי אוויאיישן Joby Aviation 2.67%  וארצ'ר אוויאיישן Joby Aviation 2.67%   היו במגמה חיובית בימים האחרונים

קיצור דרך רגולטורי משמעותי

התוכנית החדשה מהווה שינוי דרמטי בגישה הרגולטורית האמריקאית. בדרך כלל, אישור כלי טיס חדש על ידי רשות התעופה הפדרלית (FAA) אורך בין 5 ל-10 שנים. כעת, טראמפ חתם על צו נשיאותי המאפשר לחברות מובילות בתחום להתחיל בהפעלת טיסות ניסיון מסחריות במספר ערים נבחרות, במקביל להמשך תהליך האישור הרגולטורי המלא.

המשמעות: במקום להמתין שנים ארוכות לאישור סופי, החברות יוכלו כבר בשנתיים הקרובות להתחיל להטיס נוסעים בתשלום במסלולים מוגבלים, לצבור ניסיון תפעולי ולהוכיח את הטכנולוגיה בפועל.

"רגע מכונן" לתעשייה

בג'ובי הגדירו את המהלך כ"צעד קריטי לקראת השקת שירות מסחרי רחב היקף", ואילו בארצ'ר כינו את התוכנית "רגע מכונן עבור התעשייה והמדינה". שתי החברות מתכננות להתחיל בהפעלת שירותי מוניות אוויר בארה"ב בשנת 2026, לאחר ניסויים ראשונים בחו"ל שיתקיימו כבר השנה.

חשוב לציין: שתי החברות עדיין לא מרוויחות כסף ואין להן הכנסות משמעותיות. עם זאת, אנליסטים בוול סטריט מעריכים שעד 2030 כל אחת מהן תוכל להגיע להכנסות שנתיות של מיליארד דולר.

מניית ג'ובי זינקה ב-160% בשנה האחרונה, אך התנודתיות עצומה: המניה נעה בין שפל של 4.78 דולר לשיא של 20.95 דולר. ארצ'ר מציגה תנודתיות דומה, כשמשקיעים מהמרים על עתיד התחבורה העירונית.

האם זה אמיתי או בועה?

מוניות מעופפות אמורות לפתור את בעיית הפקקים בערים הגדולות. הרעיון: טיסה של 10 דקות ממנהטן לשדה התעופה JFK במקום נסיעה של שעה וחצי ברכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אבל האתגרים עצומים: כמה יעלה כרטיס טיסה כזו? האם תושבי הערים יסכימו לרעש של מאות כלי טיס מעל ראשם? איך יוגדרו נתיבי הטיסה העירוניים? והכי חשוב, האם אנשים יסכימו לעלות למטוס חשמלי קטן שטס בגובה נמוך מעל העיר?

בנוסף, שתי החברות "שורפות" מאות רבות של מיליוני דולרים בשנה על פיתוח, וללא סבסוד ממשלתי או מחירי כרטיס גבוהים מאוד, קשה לראות איך הן יהפכו לרווחיות.

תמיכת טראמפ נותנת לתעשיית הרכב המעופף לגיטימציה ודחיפה רגולטורית חסרת תקדים. המניות מגיבות בהתלהבות, אך מדובר בהשקעה ספקולטיבית במיוחד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ל 13/09/2025 12:00
    הגב לתגובה זו
    הרי בחברות ישלמו לו כסוכן שלהן. נדבר כשתתחלנה התאונות בערים והתביעות. התביעות בעבר במקרי הסיגריות תהווינה צחוק
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.


קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.