ג'ובי מונית מעופפת (X)ג'ובי מונית מעופפת (X)

טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר

תוכנית ניסוי חדשה של הממשל האמריקאי מאפשרת לחברות להתחיל בהפעלה מסחרית מוגבלת עוד לפני קבלת אישורים סופיים; היצרניות מתכננות להשיק שירותי מוניות אוויר כבר ב-2026



עמית בר |

שוק הרכב המעופף מקבל דחיפה פוליטית וכלכלית משמעותית: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על תוכנית ניסוי לאומית בתחום ה-eVTOL,  רבים מעופפים שהם למעשהמטוסים חשמליים קטנים שממריאים ונוחתים אנכית כמו מסוקים, המיועדים לשמש כמוניות אוויר בערים. בעקבות ההכרזה, מניות ג'ובי אוויאיישן Joby Aviation 2.34%  וארצ'ר אוויאיישן Joby Aviation 2.34%   היו במגמה חיובית בימים האחרונים

קיצור דרך רגולטורי משמעותי

התוכנית החדשה מהווה שינוי דרמטי בגישה הרגולטורית האמריקאית. בדרך כלל, אישור כלי טיס חדש על ידי רשות התעופה הפדרלית (FAA) אורך בין 5 ל-10 שנים. כעת, טראמפ חתם על צו נשיאותי המאפשר לחברות מובילות בתחום להתחיל בהפעלת טיסות ניסיון מסחריות במספר ערים נבחרות, במקביל להמשך תהליך האישור הרגולטורי המלא.

המשמעות: במקום להמתין שנים ארוכות לאישור סופי, החברות יוכלו כבר בשנתיים הקרובות להתחיל להטיס נוסעים בתשלום במסלולים מוגבלים, לצבור ניסיון תפעולי ולהוכיח את הטכנולוגיה בפועל.

"רגע מכונן" לתעשייה

בג'ובי הגדירו את המהלך כ"צעד קריטי לקראת השקת שירות מסחרי רחב היקף", ואילו בארצ'ר כינו את התוכנית "רגע מכונן עבור התעשייה והמדינה". שתי החברות מתכננות להתחיל בהפעלת שירותי מוניות אוויר בארה"ב בשנת 2026, לאחר ניסויים ראשונים בחו"ל שיתקיימו כבר השנה.

חשוב לציין: שתי החברות עדיין לא מרוויחות כסף ואין להן הכנסות משמעותיות. עם זאת, אנליסטים בוול סטריט מעריכים שעד 2030 כל אחת מהן תוכל להגיע להכנסות שנתיות של מיליארד דולר.

מניית ג'ובי זינקה ב-160% בשנה האחרונה, אך התנודתיות עצומה: המניה נעה בין שפל של 4.78 דולר לשיא של 20.95 דולר. ארצ'ר מציגה תנודתיות דומה, כשמשקיעים מהמרים על עתיד התחבורה העירונית.

האם זה אמיתי או בועה?

מוניות מעופפות אמורות לפתור את בעיית הפקקים בערים הגדולות. הרעיון: טיסה של 10 דקות ממנהטן לשדה התעופה JFK במקום נסיעה של שעה וחצי ברכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אבל האתגרים עצומים: כמה יעלה כרטיס טיסה כזו? האם תושבי הערים יסכימו לרעש של מאות כלי טיס מעל ראשם? איך יוגדרו נתיבי הטיסה העירוניים? והכי חשוב, האם אנשים יסכימו לעלות למטוס חשמלי קטן שטס בגובה נמוך מעל העיר?

בנוסף, שתי החברות "שורפות" מאות רבות של מיליוני דולרים בשנה על פיתוח, וללא סבסוד ממשלתי או מחירי כרטיס גבוהים מאוד, קשה לראות איך הן יהפכו לרווחיות.

תמיכת טראמפ נותנת לתעשיית הרכב המעופף לגיטימציה ודחיפה רגולטורית חסרת תקדים. המניות מגיבות בהתלהבות, אך מדובר בהשקעה ספקולטיבית במיוחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


מוסך
צילום: pexels
מדריך

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות

הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?



עמית בר |
נושאים בכתבה מוסך מצבר שמן


מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.

המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.

בדיקות נוזלים - הפער המפתיע

במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.

פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון

פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל.

מגבים - פעולה של שתי דקות

זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.

חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.