תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
וגם - שאלות ותשובות על תחנת השלום
תחנת השלום בתל אביב תיפתח מחדש מחר ותסמן את חזרת תנועת הרכבות לשגרה מלאה בכלל התחנות בגוש דן וברחבי הארץ. התחנה נסגרה ביום רביעי האחרון בעקבות תקלה חמורה שנגרמה כאשר רכבת משא הובילה מטען מתכתי לא מקובע כראוי, מה שהוביל לקריעת תשתית החשמל העילי בשני מוקדים, בצומת גנות וכפר ויתקין. הנזק התפשט לאורך קילומטרים, ושיתק בפועל את הקו המרכזי בישראל המחבר את צפון ודרום תל אביב.
בימים שחלפו נרשמו עומסים חריגים בתחבורה הציבורית, כולל עיכובים ממושכים, עצירת רכבות בתחנות מרוחקות והפעלת מערך הסעות חירום. גם בכבישים חלה החמרה בפקקים, במיוחד באיילון ובכניסות לתל אביב.
ברכבת ניצלו את ההשבתה לשדרוג מסילות
לצד תיקון הנזק נוצרה גם הזדמנות: עבודות תשתית רחבות שתוכננו לחודשים הקרובים הוקדמו, כולל חיזוק מערכות איתות, תחזוקת מסילות והחלפת רכיבים קריטיים. התוצאה היא חזרה מדורגת אך יציבה לשירות תוך ניסיון לצמצם את הסיכוי להשבתה חוזרת בטווח הקרוב.
עם זאת, אי אפשר להתעלם מהמחיר הציבורי של האירוע: אלפי עובדים נאלצו להיעדר מהעבודה או לאחר, ללא פיצוי או פתרון יעיל. באזורים סמוכים נרשמה עלייה חדה בשימוש ברכב פרטי, שהחריפה את עומסי התנועה. בשעות הלחץ נוצרו תורים ארוכים בכל תחנה פעילה, במיוחד בתחנות סבידור מרכז ולוד ששימשו נקודות קצה חלופיות.
האירוע הוביל לפתיחת ועדת בדיקה חיצונית שתבחן את הכשל מראשיתו: החל משלב הטעינה בנמל אשדוד ועד לפיקוח לאורך המסילה. על פי ממצאים ראשונים, הפלטות לא קובעו כראוי והובילו לקריעת קווי החשמל בשתי נקודות שונות. רכבת ישראל רואה בכך אירוע חריג חמור, ומעוניינת להפיק ממנו לקחים תפעוליים, בטיחותיים ורגולטוריים.
שאלות ותשובות על תחנת השלום
איפה ממוקמת תחנת השלום?
התחנה נמצאת בלב תל אביב, בצומת הרחובות דרך בגין ודרך השלום, בסמוך לקניון עזריאלי ולנתיבי איילון. מיקומה מאפשר גישה נוחה הן בתחבורה ציבורית והן ברכב פרטי.
מתי התחנה נפתחה?
תחנת השלום נפתחה בשנת 2002, ונחשבת מאז לאחת התחנות המרכזיות והעמוסות בישראל.
כמה נוסעים עוברים בתחנה ביום?
על פי הערכות, התחנה משרתת בין 40 ל־45 אלף נוסעים ביום. היא בין שלוש התחנות העמוסות ביותר בארץ.
מה החשיבות של התחנה ברשת הרכבות הארצית?
התחנה נמצאת על ציר הרכבות הראשי של ישראל ומחברת בין הצפון לדרום. היא מהווה תחנת עצירה כמעט לכל קווי הרכבת המרכזיים, ומשמשת כנקודת מעבר חשובה לנוסעים מהפריפריה אל תל אביב ובחזרה.
- איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי
- מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
אילו קווים עוצרים בתחנה?
עוצרים בה קווים המגיעים מנהריה, כרמיאל, חיפה, הרצליה, מודיעין, ירושלים, לוד, אשקלון, באר שבע ועוד. התחנה פעילה מרוב שעות הבוקר ועד חצות.
איך התחנה בנויה?
התחנה תת־קרקעית, בנויה בתוך תעלה בין מסלולי נתיבי איילון. יש בה שני רציפים, מדרגות נעות, מעליות, מסכי מידע, מערכות כריזה ונגישות מלאה לנוסעים עם מוגבלות.
מה מאפיין את המיקום שלה?
המיקום בצמוד למתחם עזריאלי מאפשר שילוב נוח עם תחבורה ציבורית עירונית ובין־עירונית. התחנה קרובה למוקדי עסקים, משרדים ומרכזי קניות מרכזיים בעיר.
האם יש תכנון עתידי לתחנה?
כן. התחנה צפויה בעתיד להתחבר ישירות לקו האדום של הרכבת הקלה, שתחנתו הקרובה ביותר ממוקמת בסמוך. בנוסף, ייתכנו חיבורים לרכבת המהירה לירושלים במסלולה העתידי.
האם נעשו שיפורים בתחנה בשנים האחרונות?
בהחלט. הותקנו מערכות חדשות לשיפור הזרימה והאבטחה, בוצעו עבודות הנגשה ושודרגו מערכות החשמל, התאורה והמידע. לאחרונה גם הוקמה כניסה נוספת מרחוב גבעת התחמושת.
למה התחנה נקראת תחנת השלום?
השם נבחר לפי מיקומה ליד דרך השלום. השם המלא שלה הוא תל אביב השלום.
האם היו סגירות של התחנה בעבר?
התחנה פעלה ברציפות מאז שנפתחה, למעט סגירות יזומות לעבודות תחזוקה או אירועים ביטחוניים. התחנה נסגרה החודש למספר ימים בעקבות תקלה חמורה בתשתית החשמל, שנגרמה על ידי רכבת משא. במהלך הסגירה בוצעו גם שדרוגים בתחנה ובמסילות הסמוכות.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?
טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.
ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.
עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד
העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.
מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.
בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.
טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך
פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.
- משרד יחסי ציבור חדש ילווה את מותג הרכב לקסוס בישראל
- משבר הקורונה יוצר הזדמנויות חדשות? רכבי יוקרה יד 2 בהישג יד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.
לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים
