תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
וגם - שאלות ותשובות על תחנת השלום
תחנת השלום בתל אביב תיפתח מחדש מחר ותסמן את חזרת תנועת הרכבות לשגרה מלאה בכלל התחנות בגוש דן וברחבי הארץ. התחנה נסגרה ביום רביעי האחרון בעקבות תקלה חמורה שנגרמה כאשר רכבת משא הובילה מטען מתכתי לא מקובע כראוי, מה שהוביל לקריעת תשתית החשמל העילי בשני מוקדים, בצומת גנות וכפר ויתקין. הנזק התפשט לאורך קילומטרים, ושיתק בפועל את הקו המרכזי בישראל המחבר את צפון ודרום תל אביב.
בימים שחלפו נרשמו עומסים חריגים בתחבורה הציבורית, כולל עיכובים ממושכים, עצירת רכבות בתחנות מרוחקות והפעלת מערך הסעות חירום. גם בכבישים חלה החמרה בפקקים, במיוחד באיילון ובכניסות לתל אביב.
ברכבת ניצלו את ההשבתה לשדרוג מסילות
לצד תיקון הנזק נוצרה גם הזדמנות: עבודות תשתית רחבות שתוכננו לחודשים הקרובים הוקדמו, כולל חיזוק מערכות איתות, תחזוקת מסילות והחלפת רכיבים קריטיים. התוצאה היא חזרה מדורגת אך יציבה לשירות תוך ניסיון לצמצם את הסיכוי להשבתה חוזרת בטווח הקרוב.
עם זאת, אי אפשר להתעלם מהמחיר הציבורי של האירוע: אלפי עובדים נאלצו להיעדר מהעבודה או לאחר, ללא פיצוי או פתרון יעיל. באזורים סמוכים נרשמה עלייה חדה בשימוש ברכב פרטי, שהחריפה את עומסי התנועה. בשעות הלחץ נוצרו תורים ארוכים בכל תחנה פעילה, במיוחד בתחנות סבידור מרכז ולוד ששימשו נקודות קצה חלופיות.
האירוע הוביל לפתיחת ועדת בדיקה חיצונית שתבחן את הכשל מראשיתו: החל משלב הטעינה בנמל אשדוד ועד לפיקוח לאורך המסילה. על פי ממצאים ראשונים, הפלטות לא קובעו כראוי והובילו לקריעת קווי החשמל בשתי נקודות שונות. רכבת ישראל רואה בכך אירוע חריג חמור, ומעוניינת להפיק ממנו לקחים תפעוליים, בטיחותיים ורגולטוריים.
שאלות ותשובות על תחנת השלום
איפה ממוקמת תחנת השלום?
התחנה נמצאת בלב תל אביב, בצומת הרחובות דרך בגין ודרך השלום, בסמוך לקניון עזריאלי ולנתיבי איילון. מיקומה מאפשר גישה נוחה הן בתחבורה ציבורית והן ברכב פרטי.
מתי התחנה נפתחה?
תחנת השלום נפתחה בשנת 2002, ונחשבת מאז לאחת התחנות המרכזיות והעמוסות בישראל.
כמה נוסעים עוברים בתחנה ביום?
על פי הערכות, התחנה משרתת בין 40 ל־45 אלף נוסעים ביום. היא בין שלוש התחנות העמוסות ביותר בארץ.
מה החשיבות של התחנה ברשת הרכבות הארצית?
התחנה נמצאת על ציר הרכבות הראשי של ישראל ומחברת בין הצפון לדרום. היא מהווה תחנת עצירה כמעט לכל קווי הרכבת המרכזיים, ומשמשת כנקודת מעבר חשובה לנוסעים מהפריפריה אל תל אביב ובחזרה.
- שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים
- קונים רכב חשמלי? בדקו את האותיות הקטנות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של...
אילו קווים עוצרים בתחנה?
עוצרים בה קווים המגיעים מנהריה, כרמיאל, חיפה, הרצליה, מודיעין, ירושלים, לוד, אשקלון, באר שבע ועוד. התחנה פעילה מרוב שעות הבוקר ועד חצות.
איך התחנה בנויה?
התחנה תת־קרקעית, בנויה בתוך תעלה בין מסלולי נתיבי איילון. יש בה שני רציפים, מדרגות נעות, מעליות, מסכי מידע, מערכות כריזה ונגישות מלאה לנוסעים עם מוגבלות.
מה מאפיין את המיקום שלה?
המיקום בצמוד למתחם עזריאלי מאפשר שילוב נוח עם תחבורה ציבורית עירונית ובין־עירונית. התחנה קרובה למוקדי עסקים, משרדים ומרכזי קניות מרכזיים בעיר.
האם יש תכנון עתידי לתחנה?
כן. התחנה צפויה בעתיד להתחבר ישירות לקו האדום של הרכבת הקלה, שתחנתו הקרובה ביותר ממוקמת בסמוך. בנוסף, ייתכנו חיבורים לרכבת המהירה לירושלים במסלולה העתידי.
האם נעשו שיפורים בתחנה בשנים האחרונות?
בהחלט. הותקנו מערכות חדשות לשיפור הזרימה והאבטחה, בוצעו עבודות הנגשה ושודרגו מערכות החשמל, התאורה והמידע. לאחרונה גם הוקמה כניסה נוספת מרחוב גבעת התחמושת.
למה התחנה נקראת תחנת השלום?
השם נבחר לפי מיקומה ליד דרך השלום. השם המלא שלה הוא תל אביב השלום.
האם היו סגירות של התחנה בעבר?
התחנה פעלה ברציפות מאז שנפתחה, למעט סגירות יזומות לעבודות תחזוקה או אירועים ביטחוניים. באוגוסט 2025 נסגרה התחנה לשישה ימים בעקבות תקלה חמורה בתשתית החשמל, שנגרמה על ידי רכבת משא. במהלך הסגירה בוצעו גם שדרוגים בתחנה ובמסילות הסמוכות.

שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים
על כבישי ישראל נוסעות היום מעל 200,000 מכוניות חשמליות. השימוש ברכב חשמלי מצריך שינוי דפוסי התנהגות. ריכזנו עבורכם את שמונת הכללים החשובים לדעתנו.
למרות ההאטה היחסית במכירת כלי רכב חשמליים, בלי לשים לב, מעל 200,000 כלי רכב חשמליים נמסרו ללקוחות ונוסעים על כבישי ישראל. למען חובבי הנתונים, מתחילת 2024, כלומר שנה ושמונה חודשים, עלו על כבישי ישראל מעל ל- 100,000 כלי רכב חשמליים, שהכפילו את כמות החשמליות המצטבר שנמכרו עד סוף 2023.
מאחר ומרבית החשמליות הן מהשנים האחרונות, מרביתן עדיין שועטות על כבישי ישראל בדממה, ללא צריכת בנזין, ללא פליטת מזהמים, ועם חסכון כספי משמעותי לבעליהן שנפרדו מהצורך לתדלק בנזין יקר בתחנות דלק.
כמות המכוניות הזו, שממשיכה לגדול בעקביות, מחייבת את בעלי המכוניות החשמליות גם לשינויי התנהגות שסיכמנו לכם בכמה נקודות פשוטות:
- טעינה – הטעינה 'הבריאה' ביותר לשמור על חיי סוללת הרכב היא טעינה איטית AC, ביתית או ציבורית. טעינה מהירה DC טובה לשימוש כאשר נדרשת הארכת טווח בנסיעה ארוכה. טעינת DC 'פעם ב...' לא תהרוס את הסוללה וניתן להטעין ללא חשש. עם זאת, מי שמסתמך רק על טעינת DC עלול לפגוע בביצועי הסוללה.
- ליצרנים סונים סוגי סוללות שונות בטכנולוגיות שונות. יש מי שממליץ להטעין רק עד 80% אם לא נדרשת נסיעה ארוכה, יש מי שמנחה את הנהגים להטעין אחת לחודש עד 100%, וכך גם בפריקת הסוללה. בררו עם יבואן הרכב שלכם מה המלצת היצרן.
- הכירו נקודות טעינה מהירה מרוחקות. ברחבי הארץ פרוסות מאות עמדות טעינה מהירות. אם יש לכם דודה בקרית שמונה, חבר באילת או הורים בנהריה, חשוב להכיר איפה בדרך יש מתחמי עמדות טעינה. כמי שמחזיק רכב חשמלי מעל לשלוש שנים אני 'מכיר' כמה מתחמי טעינה בקרבת קרית שמונה, בכניסה הדרומית לנהריה, בכל מתחמי הנוחות של 'דור' על כביש שש, באיזור באר שבע, בדימונה, ערד ומצפה רמון, וכך גם בצומת הערבה ועל כביש הערבה. עוד נכון להכיר את עמדות הטעינה בתחנות הדלק של 'פז' עם פיזור ארצי נהדר, ורמת שמישות גבוהה. זה יסייע לכם מאוד להנמיך חרדות טווח, אם עדיין יש לכם כאלה.
- 'אל תעשה לחברך' – החניה הצמודה לעמדת הטעינה הציבורית, איטית או מהירה אינה חניה לרכב חשמלי. היא שם רק עבור רכב חשמלי במהלך טעינה. אם הרכב לא בטעינה או שכבר הגעתם לאחוזי טעינה גבוהים, תפנו את העמדה לאחרים. בעלי מכוניות בנזין או דיזל, כמה רעים אתם יכולים להיות, וכמה חוסר איכפתיות לאחרים יש לכם כשאתם מחנים בעמדת הטעינה ולא מאפשרים למי שבאמת צריך גישה לעמדה. שימו לב, כבר דווחו מקרי ונדליזם במכוניות בנזין שחסמו עמדות טעינה.
- כשהרכב בטעינה, תשאירו כרטיס קטן על הדשבורד עם הטלפון שלכם. למקרה שיש תקלה והרכב לא מטעין, או למקרה שהרכב כבר הגיע ל- 100% טעינה, ומישהו אחר צריך עכשיו להטעין.
- טווח אמיתי ברכב חשמלי – הטווח המוצהר על ידי יצרן הרכב הוא נתון תיאורטי או לפי תקן כזה או אחר. במציאות, נהיגה בכבישים מהירים צורכת יותר חשמל מאשר נהיגה בכבישים עירוניים, כלומר בדיוק הפוך מרכב עם מנוע בעירה פנימית. אם אתם רגילים לנהוג בכבישים מהירים במהירות של 130 קמ"ש, קחו בחשבון שבנוסף לעבירת המהירות שאתם מבצעים, אתם צורכים הרבה יותר חשמל מאשר אם תנהגו ב- 100 קמ"ש, והמשמעות היא שהטווח יתקצר משמעותית.
- רגנרציה – אותו רכיב קסום שמאפשר לרכב החשמלי שלכם להאט באמצעות המנוע החשמלי, וממש לייצר חשמל ולהטעין את הסוללה. למרבית כלי הרכב החשמליים יש אפשרות לקבוע רמות רגנרציה, עד רמה של נהיגה בדוושה אחת. ממליץ לכם לקבוע את הרגנרציה על רמה גבוהה ככל שניתן, ובעיקר בירידות ארוכות בהן נדרשת בלימה, ותופתעו להגיע לסוף הירידה עם יותר חשמל ממה שהיה לכם בסוללה כשהתחלתם את הירידה.
- גלגל רזרבי וכבל טעינה איטי – שני אביזרים שאני ממליץ שיהיו לכם ברכב החשמלי שלכם. כשתזדקקו להם, תהיו מוכנים לשלם הון כדי שהם יהיו שם עבורכם. (לרזרבי כמובן שיש להוסיף מגבה (ג'ק) ומפתח ברגים לרכב.
מישהו רוצה להמר תוך כמה זמן נגיע ל- 400,000 חשמליות בכבישים?
- קונים רכב חשמלי? בדקו את האותיות הקטנות
- שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7