ברבר-צדיק פורשת מהבינ"ל אחרי 16 שנה

סמדר ברבר צדיק, הודיעה היום לדירקטוריון הבנק על כוונתה לסיים את כהונתה. בעבר, שימשה בתפקידים רבים בכירים והייתה אחראית למיזוג של בנקים אחרים לבנק שבניהולה
איציק יצחקי | (2)

מנכ"לית הבנק הבינלאומי בינלאומי -0.62% , סמדר ברבר צדיק, הודיעה היום לדירקטוריון הבנק על כוונתה לסיים את כהונתה כמנכ"ל - זאת לאחר כהונה בת 16 שנים בתפקיד וכ-20 שנה במצטבר בתפקידים בכירים בבנק. מהבנק נמסר כי טרם נקבע מועד לסיום הכהונה והוא יקבע לאחר שהדירקטוריון יחליט לגבי מינוי מנכ״ל חדש לבנק ולאחר העברה מסודרת של התפקיד.

ברבר-צדיק הגיעה לתפקיד הזה מלמטה. היא רואת חשבון ובעלת תואר שני במנהל עסקים, עם התמחות בחשבונאות ובמימון. אחרי שעבדה במשרד רואי החשבון KPMG התקדמה לתפקידי ניהול בכירים במשרד. החל משנת 1995, במשך 7 שנים, הייתה מנכ"ל בינו אחזקות. מאוחר יותר שימשה גם כמנכ"לית האם פ.י.ב.י. אחזקות, של צדיק בינו ששלט בבנק הבינלאומי. בינואר 2005 היא התקדמה לתפקיד מנכ"ל וראש אגף עסקים בבנק. שנה אחר כך הייתה ממלאת מקום המנכ"ל. לאחר שעזב ב-2007 היא הפכה למנכ"לית הבנק הצעירה ביותר - בגיל 43. לפני כעשור נבחרה לאחת מארבע השנים החזקות במדינת ישראל.

במהלך השנים, ברבר צדיק ערכה מהפכה של ממש בבנק. היא הייתה אחראית לכך שהבנק ירכוש וימזג לתוכו בנקים. ברשימה הזאת נמצאים בנק אוצר החייל, בנק מסד, יובנק ובנק פועלי אגודת ישראל. מאז 2008, היא גם ממלאת מקום נשיא איגוד הבנקים.

בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה היום אמרה ברבר צדיק: "הגעתי לבנק הבינלאומי לפני 20 שנה כדירקטורית,  לאחר מכן מוניתי לראש החטיבה העיסקית וב- 16 השנים אחרונות אני מכהנת כמנכ"ל הבנק. 

"נפלה בחלקי הזכות, יחד עם הנהלת הבנק, להוביל תהליך אסטרטגי יוצא דופן  של  בניית קבוצה בנקאית דרך רכישות בנקים ומיזוגים, שאיפשרו לבנק הבינלאומי יותר מאשר להכפיל את גודלו, לצמוח ולחזק את תחום הבנקאות הקימעונאית  והפרטית במקביל לחיזוק הובלת הבנק בתחום שוק ההון ולצמיחה בתיק האשראי. צמיחת הבנק לוותה במהלכי התייעלות, במדיניות ניהול סיכונים מידתית ובחשיבה ארוכת טווח. כל אלו הובילו לתוצאות המרשימות שהבנק מפרסם ולאמון המשקיעים והלקוחות שמתבטא בשווי השוק הגבוה של הבנק.

"השינוי המהותי שעבר הבנק הבינלאומי, הצמיחה, ההתייעלות וחיזוק היכולת התחרותית, התאפשרו בזכות הנהלה מוכשרת, מקצועית ומסורה ובזכות מנהלי ועובדי הבנק שנרתמו במסירות, בכישרון ובאחריות ליישום התהליכים שהביאו לתוצאות מובילות, ועל כך תודתי. אני עדיין לא עוזבת, וכנראה בליבי לא עוזבת אף פעם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה 18/05/2023 01:18
    הגב לתגובה זו
    בנק הבינלאומי זולים יותר מכולם לגבי עמלות קניה ומכירה של ניירות ערך ועל זה מגיע להם שאפו עזבתי את בנק הפועלים לטובת הבינלאומי
  • 1.
    YL 17/05/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    ללא ספק היו מהפכים כואבים וקשים בניהול אבל כולנו רואים את התוצאות הטובות של סמדר אני תקווה ש גם היורש היה לפחות טוב כמוה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?