דוחות

סייברוואן נסחרת מתחת למזומן לאחר ששרפה עוד 12 מיליון ש' במחצית הראשונה של 2022

חברת החלום מספקת עוד דוחות לא טובים. סייברוואן שרפה את כל הכסף שגייסה בישראל וכעת חיה על הכסף מההנפקה בארה"ב, נסחרת בשווי של 35 מיליון שקל, ויש לה 41 מיליון שקל במזומן - כלומר שווי פעילות אפס. המנכ"ל: "נשיק את פתרון דור 2.0 בשבועות הקרובים". מה נקודת האור בחברה?
נתנאל אריאל | (3)

חברת סייברוואן סייברוואן 0% של יעקב (יענקל'ה) טננבאום ובניהול של אור גלבוע שפועלת למניעת תאונות דרכים באמצעות הסחות דעת לנהגים בכביש, מספקת עוד דוחות לא טובים. החברה הפסידה במחצית השנה הראשונה של 2022 כ-11.9 מיליון שקל (3.4 מיליון דולר), שזה 'שיפור' לעומת הפסד של 13.3 מיליון שקל אשתקד. 

החברה אמנם רשמה 'זינוק' של 90% בהכנסות - אבל ככה זה כשיש מספרים קטנים: כל תנועה קטנה של כסף נראית באחוזים כאילו היא דרמטית. בסך הכל הכניסה החברה 382 אלף שקל, או בלשון החברה במחצית הראשונה של 2022 "ההכנסות צמחו ב-181 אלף שקל, או כ-90% ל-382 אלף שקל, בהשוואה ל-201 אלף שקל" במחצית הראשונה של שנת 2021.

בינתיים, הוצאות המחקר והפיתוח של החברה זינקו גם הם ב-15% ועמדו על 10.2 מיליון שקל, לעומת 8.85 מיליון שקל אשתקד. הנה, כשהמספרים גדולים יותר האחוזים כבר פחות מרשימים, אבל עליה של 1.33 מיליון שקל בהוצאות מחקר ופיתוח זה משמעותי יותר מאשר הכנסות ש'זינקו' ב-181 אלף שקל.

החברה אמנם הצליחה לצמצם הוצאות מכירה ושיווק ל-481 אלף שקל, לעומת 1.68 מיליון אשתקד, אך גם זאת - לא בזכות התייעלות אלא פשוט כי הסתיים ההסכם שחתמה לפרסום ב'קשת' תמורת מניות בשווי של 1.46 מיליון שקל.

הוצאות הנהלה וכלליות של החברה עמדו על 2.5 מיליון שקל, לעומת 2.7 מיליון אשתקד.

כמה זמן סייברוואן תוכל לשרוד? 

בהתאם לקצב שריפת המזומנים הנוכחי, של 12 מיליון שקל בחצי שנה (לעומת 10.6 אשתקד), סייברוואן תוכל לשרוד את השנה הקרובה, ואם היא תמשיך לשרוף בקצב הנוכחי כנראה שהמזומנים יספיקו גם עד סוף שנת 2023 (לפני גיוסים-דילולים נוספים). החברה כבר סיימה לשרוף את כל הכסף שגייסה בכמה סיבובים בישראל - כ-50 מיליון שקל - וכעת היא ממשיכה להתקיים  בזכות 13 מיליון דולר שגייסה בארה"ב (כ-40-45 מיליון שקל). בפועל יש לה כעת בקופה כ-41 מיליון שקל (11.7 מיליון דולר). 

מאז ההנפקה איבדה סייברוואן 80% מערכה

המניה נסחרת כעת לפי שווי של 35 מיליון שקל, ומי זוכר שהיא כבר הייתה בשווי של 250 מיליון שקל? המשקיעים בישראל איבדו את הכסף ואז החברה הלכה לנסות את מזלה מעבר לים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החברה דיברה על גיוס לפי 100 ו-120 מיליון דולר. לא דובים ולא יער. הצגנו כאן (ולפני כן כאן) את הכישלון המתמשך של סייברוואן ואת חוסר היכולת שלה לגייס לפי שווים גבוהים.

סייברוואן נכנסה לוול סטריט במכירת חיסול: גייסה 13 מיליון דולר לפי שווי של כ-6 מיליון דולר - ובעצם אמרה לוול סטריט - "קחו את החברה, את הפוטנציאל , את החלום, תנו כסף למימוש הפוטנציאל. הצליח - אתם המרוויחים". סייברוואן חזרה למעשה לנקודת ההתחלה. היא כמו סטארט אפ בשלב מאוד מקדמי שפונה לקרנות ההון סיכון. 

מה קורה בסייברוואן?

סייברוואן התקינה עד כה את המערכת שלה ב-1,000 כלי רכב. לא הרבה כמובן. השאלה אם היא תצליח להרחיב את הפוטנציאל משמעותית. נכון לסוף חודש אוגוסט, יש לה עוד 600 הזמנות להתקנת המערכת. היא חתמה על מספר הסכמים - מול טמפו, נובולוג, FLEX, בזק וסלקום - בכל אחד מהם מדובר על פיילוט קטן.

בנוסף, היא מטמיעה את המערכות בשלוש מועצרות אזוריות בישראל: חרמון, מטה אשר ומטה יואב. על פי החברה, יש כאן פוטנציאל התקנה ב-54 מועצות אזוריות, בעיקר בהסעות של תלמידים לבתי ספר. לכל מועצה יש עשרות אוטובוסים בודדים לכל היותר. החברה גם חתמה על הסכם עם רדימיקס, חברת מערבלי הבטון, שם הותקנו המערכות ב-10 משאיות עד כה, וכן חתה על הסכם עם UTI, יבואנית Isuzu בישראל כדי לספק מערכות ל-100 משאיות. 

האם המשקיעים בוול סטריט יאכלו אותה? ייתכן שלא, היא כבר נסחרת בשווי אפסי

השאלה - האם המשקיעים בארה"ב 'יאכלו אותה' כמו המשקיעים הישראלים? דווקא ממש לא בטוח. האמריקאים רכשו סטארט אפ משווע למזומנים במחיר רצפה שכעת, יש לו כסף כדי לשרוד שנה וחצי. ברגע שאין עול של גיוס, אפשר להתרכז בביזנס. אז ההנהלה נכשלה בעבר וזה בהחלט יכול לחזור. אבל האמריקאים בטוח עשו עסקה טובה מהישראלים: הם גם בעלי הבית, גם לחברה יש כסף לתקופה הקרובה וגם היא בכל זאת נמצאת במקום אחר מבחינת פיתוח בהשוואה למצב בהנפקה לישראלים.

   

ומה אומרת הנהלת החברה?

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן: "החודשים האחרונים היו פעילים במיוחד. אנחנו מייצרים משיכה משמעותית בהתקנות שלנו ורואים עניין חזק מאוד בחדשנות שלנו. בחודש שעבר, באוגוסט, חווינו את הרמות הגבוהות ביותר אי פעם של הזמנות והתקנות, ולכן אנו מצפים למחצית השנייה חזקה עוד יותר של השנה. לאחרונה התחלנו לחדור לענף הציבורי החדש והמבטיח תחבורה וכעת מגנים על הסעות בתי ספר בשלוש מועצות אזוריות בישראל. אנו מאמינים שזו רק ההתחלה ורק אינדיקציה מוקדמת שלנו פוטנציאל ויכולות משמעותיים לטווח ארוך. מעולם לא היינו במצב טוב יותר.

"האסטרטגיה שלנו היא בדרך כלל להתחיל עם ניסויים בקנה מידה קטן עם הלקוח, במטרה לחדור עוד יותר לתוך המקומי שלהם ציי רכב במטרה לטווח ארוך יותר להרחיב בסופו של דבר את העסקים שלנו לצי של חברת האם שלהם ברחבי העולם. ההתקנות שלנו עד כה היו בעיקר עם אותם שחקנים מקומיים ואנו מאמינים שזהו קצה הקרחון של השוק הניתן להתייחסות שלנו. זה מייצג פוטנציאל משמעותי מאוד לצמוח ולהגדיל את בסיס הלקוחות שלנו, ככל שאנו מתקרבים להשקת פתרון הדור 2.0 שלנו, הצפוי בשבועות הקרובים, שישווקו ברחבי העולם".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יענקלה לך הביתה , די נמאסת 11/09/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    יענקלה לך הביתה , די נמאסת
  • 2.
    התקבלתי לגוגל 11/09/2022 17:59
    הגב לתגובה זו
    באיזה יהירות גייסה מהנדסי תוכנה. מזל שדחו אותי.
  • 1.
    משקיע 11/09/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    עוד חלק מחברות הבלוף שצצו בבורסב שמיים, גוטו, קוויק, סייבוואן ועוד רבות וטובות שפשוט ביצעו הונאת משקיעים בחסות הבורסה ורשות ניירות ערך. חברות עם פעילות הפסדית ומבכיכה שנדחפה לציבור בעטיפת ממתק.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳