זה היה צפוי: סייברוואן נכשלה ודוחה את ההנפקה בנאסד"ק - המניה יורדת ב-4%

החברה נאלצה לדחות שוב ושוב את מועד תמחור (Pricing) וכעת מבטלת את ההנפקה לחלוטין לאחר שלא הצליחה להשחיל את המשקיעים בוול סטריט. מתי היא עשויה להצליח? כשהשוק שוב יחזור לאופוריה
נתנאל אריאל | (9)

טוב זה היה צפוי - סייברוואן 0%  נכשלה בהנפקה בנאסד"ק ודוחה אותה. עד מתי? עד "שתנאי השוק ישתנו". סייברוואן שרפה את הכסף הישראלי - גייסה בארץ 47 מיליון שקל והספיקה לשרוף כבר 35 מיליון. בפועל יש לה נכון לסוף השנה שעברה 13.7 מיליון שקל בלבד, ומן הסתם מאז היא הספיקה לשרוף עוד. 

אז ברור שהיא חייבת לגייס כסף ולכן פנתה לוול סטריט. אבל בינתיים המשקיעים שם לא מוכנים שישחילו גם אותם והם לא מתלהבים ממנה. השווקים יורדים ואנשים חוזרים למניות ערך ובורחים ממניות צמיחה הפסדיות שלא ברור מתי יגיעו, אם בכלל, להכנסות ורווחים משמעותיים. מתי סייברוואן עשויה כן להצליח? אולי כאשר שוב תהיה אופוריה בשוק ואנשים שוב יהמרו על כל חברה שיש.

לדברי החברה, הסיבה לדחיית ההנפקה היא "בקשה של החתמים". נגיד. רק נציין שבדרך לביטול היא נאלצה להאריך שוב ושוב את מועד התמחור - וכעת לבטל אותו לגמרי.

סייברוואן מפתחת מערכת למניעת הסחות דעת בנהיגה משימוש בטלפון נייד - אבל השאלה היא האם מדובר במשהו שבאמת יהפוך למסחרי ויביא להיקפי מכירות משמעותיים. בשוק יש לא מעט שטוענים שהמערכת לא מספיק טובה וגם לא קולטת מספיק טוב את הסביבה בתוך הרכב, כך שצריך לכייל אותה לא מעט.

בינתיים, התוצאות של החברה לא טובות. היא לא רושמת כמעט הכנסות (450 אלף בשנת 2021) וההפסדים גדלים ל-26.3 מיליון ברמה התפעולית ו-26.5 הפסד נקי. ורק נזכיר ש-16% מהוצאות החברה בכלל הולכות על השכר של המנהלים. זה כבר ממש חוצפה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נגב קרמיקה 14/05/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
    אורי גלבוע המנכל הנכון לחברה: הוא בעל ניסיון רב בפשיטות רגל, למשל בנגב קרקמיקה, ויוכל לנבל את פשיטת הרגל הצפויה של סייברוואן
  • 7.
    טכנולוג 14/05/2022 20:14
    הגב לתגובה זו
    אתה ממש עדין במילים שלך "בשוק יש לא מעט שטוענים שהמערכת לא מספיק טובה וגם לא קולטת מספיק טוב את הסביבה בתוך הרכב, כך שצריך לכייל אותה לא מעט" המערכת דטרשת כיול מחדש אפילו אם הזזת את כסא הנהג כמה סנטימטרים אחורה. זה פשוט כישלון הנדסי מהלך
  • 6.
    שמישו יקח יוזמה לתביעה ייצוגית (ל"ת)
    טירן 14/05/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טירן 12/05/2022 01:38
    הגב לתגובה זו
    הוא לא ידע מה יהיה? הוא מהחברה שהחתם בתא הגיע
  • 4.
    דני 12/05/2022 01:37
    הגב לתגובה זו
    חובה ! הוליכו אותנו שולל ומכרו לנו סיפורים ובסוף הכל סתם
  • 3.
    פחי 11/05/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
    כסף בחברה הזאת, שכבר שנים מתרוצצת ולא מוכרת כלום והלכה להנפקה בלי כסף בקופה. וזה לא קשור לתנאי השוק או לריבית.
  • 2.
    אנונימי 11/05/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    את אורי גלבוע היו צריכים לעצור ביום שנתן את הראיון ההזוי .מעניין מי עודד אותו לספר את הסיפורים שסיפר.יש פה עילה לתביעה ייצוגית קשה מול החברה והדירקטורים.יהירות היא החטא הקדמון.אפילו חתם סוג זין שידוע בהשחלותיו לא הצליח לרדת כל כך נמוך.בואו נקווה שנרהטק לא תידבק במחלה של חראוואן ( היא כבר נידבקה) ואולי תיבנה שם חברה אמיתית.יוניקורן צריכה לרדת ל 0 .אם זאת המסננת שהטכנולוגים יודעים לסנן וזאת התוצאה שלא נדע מה מסתתר שם..שירה חרא טק ועוד .שלא יעבדו עליכם .אותו כנל אוגווינד אלקטריאון והרשימה ארוכה ארוכה
  • טירן 12/05/2022 01:38
    הגב לתגובה זו
    תארגן
  • 1.
    אנונימי 11/05/2022 12:34
    הגב לתגובה זו
    מה הם יספרו בדיוק כמו אלקטריון ואוגווינד הם פשוט סיפורים וכספים שהולכים למנהלים והמשקיעים נשארים בלי כלום
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳