מושבים ריפוד רכב
צילום: Erik Andersson/UNSPLASH

סונוביה מזנקת ב-16%; התקדמות בפיילוט על ריפוד רכב מול ספק Tier-1

החברה השלימה שלב ראשון בפיילוט מול ספק מתחום הרכב מצפון אמריקה, להטמעת הציפוי האנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי שפיתחה. בסונוביה מעריכים את פוטנציאל הפעילות בתחום הרכב בכ-600 מיליון דולר בשנה. החברה פתחה בפיילוט גם מול לקוח מענף האפנה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה פיילוט רכב

חברת הטכנולוגיה הפועלת בתחומי הטקסטיל סונוביה 0%  דיווחה על השלמת שלב המעבדה בפיילוט להטמעת הטכנולוגיה שלה בריפוד לרכב מול ספק Tier-1 מוביל מצפון אמריקה. בהמשך לכך הודיעה החברה על פתיחה בפיילוטים עם יצרנים בינלאומיים נוספים מתחום הרכב וכן מתעשיית האופנה. בסונוביה מעריכים את היקף השוק הפוטנציאלי שלהם בתעשיית הרכב בכ-621 מיליון דולר בשנה.

במסגרת הפיילוט טיפלה החברה בשני סוגי בדי ריפוד באמצעות ציפוי הבד האנטי בקטריאלי ואנטי-ויראלי שפיתחה. כעת צפויה סונוביה לספק את הבדים המטופלים לבדיקות איכות שיבצע הספק, במקביל לביצוע בדיקות מיקרוביולוגיות של הבדים המטופלים על ידה.

בשלב הבא, אם התוצאות במבדי האיכות תהיינה מספקות, יבוצע פיילוט המשך ברמה תעשייתית, והצלחה בו צפויה לאפשר את הטמעת הטכנולוגיה של החברה בשרשרת הייצור של הספק. זאת כחלק מהתקשרות חוזית ארוכת טווח במודל של מכירת מכונה ומתכלים, בכפוף לחתימת הסכם מפורט ומחייב בין הצדדים. 

עוד דיווחה סונוביה על שני פיילוטים נוספים: האחד עם יצרנית רכב האירופאית, והשני עם "תאגיד אופנה עילית אירופאי מהגדולים בעולם". 

"אנו ממשיכים ליישם את אסטרטגיה של החברה ליצירת תשתית עסקית רחבה שתאפשר תחילת מכירות במודל העסקי שלנו - מכירת כימיקלים ומכונה, אשר השלמת פיתוחה צפוי בהמשך השנה", אמר שוקי הרשקוביץ, יו"ר ומנכ"ל סונוביה. נמשיך לפעול ליצירת שיתופי פעולה עסקיים לצורך החדרת הטכנולוגיה שלנו בכל תעשיה בה ישנו שימוש בטקסטיל - אופנה, תחבורה, תיירות, בתי חולים ועוד. בכוונתנו להמשיך במאמצי הפיתוח העסקי הנרחבים יחד עם המשך הרחבת חטיבת המוצרים של החברה לתחומים נוספים במהלך השנה".

סונוביה הוקמה ב-2013 ע"י הרשקוביץ ופיתחה טכנולוגיה שעושה שימוש בגלי אולטרא-סאונד במטרה להקנות תכונות אנטי ויראליות ואנטי בקטריאליות למוצרי טקסטיל, תוך חסכון בכימיקלים מזהמים המשמשים את התעשיה כיום. החברה הצטרפה לבורסה בת"א בדצמבר האחרון ומתחילת השנה עלה שוויה בכ-30% לכ-400 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.