גבר קורונה
צילום: freepik

פתיחה חזקה: סונוביה זינקה ב-107% ביומה הראשון בבורסה

החברה העוסקת בציפוי אנטי בקטריאלי למוצרי טקסטיל אשר גייסה 35 מיליון שקל ממור, פסגות, הפניקס, אלשטולר שחם ונוקד מכרה בקצב שנתי של כ-12 מיליון דולר ברבעון השלישי וכבר הגיעה לשווי שוק של כ-270 מיליון שקל
ניצן כהן | (6)
נושאים בכתבה אינטר הנפקה

גל ההנפקות האחרונות הביא איתו לבורסה חברה מעניינת נוספת. חברת סונוביה 0% אשר השלימה השבוע את הנפקה הראשונה של מניותיה לציבור (IPO), והתחילה להיסחר היום לראשונה. סונוביה, אשר פיתחה טכנולוגיה המאפשרת הפחתת זיהומים ובקטריות במוצרי טקסטיל גייסה כ-35 מיליון שקל תמורת 25.6% ממניות החברה (9.15 שקל למניה). ההנפקה בוצעה לפי שווי חברה של כ-130 מיליון שקל אחרי הכסף - המניה זינקה ביומה הראשון בחדות והחברה הגיעה לשווי שוק של כ-269 מיליון שקל.

סונוביה הוקמה ב-2013 ע"י שוקי הרשקוביץ, יזם בתחום הביומד, למטרת מסחור שני פטנטים מאוניברסיטת בר אילן, בתחום הציפויים האנטי-בקטריאליים על טקסטיל. מסחור הידע נעשה לאחר שהושלם פרויקט מו"פ בשווי 8.3 מיליון אירו עם צוות מחקר מאוניברסיטת בר אילן ובמימון האיחוד האירופי. מימון נוסף מהאיחוד האירופאי בהיקף של 2.4 מיליון אירו התקבל בשנת 2019. הסכם המסחור עם בר אילן הוארך לאחרונה, ושיתוף הפעולה בין הצדדים ממשיך.

בחברה מאמינים כי גם לאחר צאת החיסונים נגד הקורונה לשוק, יימשך השימוש במסכות. בנוסף, מוצרי סונובה מיועדים לשימוש בבתי חולים, מרפאות וחדרים נקיים, כך שבחברה מאמינים כי הביקוש למוצריה יגבר, לאור המודעות הגוברת להיגיינה על רקע משבר הקורונה.

ב-2018 חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת מכונות הטקסטיל המובילה העולמית Bruckner Textile Machinery הגרמנית, ובזאת אספקת המכונות (מכירה חד פעמית) תבוצע על ידי Bruckner ואספקת תרכובות הכימיה (מכירה רב פעמית) תבוצע על ידי סונוביה.

החברה מנהלת בימים אלה פיילוטים עם תאגידים גלובאליים מובילים מתחומי התחבורה, אופנת הספורט, אופנה עילית, ובתי-חולים, ועתידה לבצע פיילוטים עם חברות מובילות נוספות ממגוון תעשיות.

מגפת הקורונה שפרצה בתחילת 2020 יצרה צורך מיידי בטכנולוגית חיטוי למשטחים, אשר הורגת באופן אקטיבי ויעיל וירוסים ובקטריות על מנת להגן על הציבור הרחב מפני הדבקה.

עקב ביקוש צרכנים גדול למוצריה והימצאותם כיעילים במעל ל-99% כנגד מגוון בקטריות ווירוסים, ביניהם גם וירוס הקורונה, החליטה סונוביה להיענות לביקושים והקימה חטיבת מוצרים עצמאית במכירה מבוססת אי-קומרס אשר תיישם את הטכנולוגיה של סונוביה במוצרי קצה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החברה מוכרת כיום מסכות הגנה המבוססות על הטכנולוגיה שלה בקצב של מעל ל-3 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה. לאור הצמיחה המואצת והביקושים, החברה מאיצה את החדירה בפעילות המוצרים למספר מדינות ופלטפורמות אינטרנטיות וצפויה להרחיב את חטיבת המוצרים ליישומים נוספים, אשר יתנו מענה לביקושים הקיימים בשוק ביום שאחרי הקורונה.

הטכנולוגיה המהפכנית של סונוביה עושה שימוש בגלי אולטרא-סאונד להקניית תכונות אנטי ויראליות ואנטי בקטריאליות למוצרי טקסטיל, תוך חסכון בכימיקלים מזהמים המשמשים את התעשיה כיום. להערכת החברה, שוק הטיפולים האפליקטיביים לטקסטיל, המוערך כיום בכ-15 מיליארד דולר בשנה, יחויב - מכוח רגולציה ומכוח דרישות השוק - לאמץ טכנולוגיות ירוקות. האפליקציה הראשונה של החברה הינה ציפוי אנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי עמיד וידידותי לסביבה על גבי טקסטיל (99% יעילות נגד COVID19).

כמו כן, לאחרונה התקשרה החברה בהסכם פיתוח אפליקציה לחסינות מים עם חברה אירופאית מובילה בתחום. החברה עתידה להמשיך ולפתח אפליקציות נוספות כגון חסינות אש וצבע, והשאיפה היא לתפוס נתח שוק מהותי משוק הטיפולים האפליקטיביים לטקסטיל בתוך עשור, תחת מודל עסקי של מכירת מכונות ותרכובות כימיה ליצרני הטקסטיל.

לאחר השלמת ההנפקה אמר שוקי הרשקוביץ, יו"ר ומנכ"ל סונוביה: "סונוביה היא חברת אימפקט ירוקה אשר שואפת לבצע מהפכה בעולם הטקסטיל ולהפוך אותו לירוק יותר ובטוח יותר לשימוש. אנו שמחים על הבעת האמון של שוק ההון הישראלי בפעילות החברה, שבאה לידי ביטוי בביקושים הגבוהים שהחברה קיבלה מהשורה הראשונה של המשקיעים המוסדיים המובילים בשוק ההון. סונוביה פיתחה טכנולוגיה מובילה אשר מאפשרת לייצר טקסטיל ירוק יותר ובעל תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי ויראליות עמידות לאורך זמן. הגיוס יחזק את איתנותנו הפיננסית לקראת מימוש תכניות המו"פ של החברה לאפליקציות נוספות, סיום התיעוש של הטכנולוגיה ומעבר למכירות של חטיבת הטכנולוגיה בשנה הקרובה."

תמורת ההנפקה תשמש את החברה למו"פ ולפיתוח מוצרים חדשים. טרם ההנפקה, סונוביה ביצעה גיוס פרטי מוצלח בהיקף של כ-12 מיליון שקל נוספים מקבוצת משקיעים אסטרטגיים בהובלת ירון יעקבי וזאב ברונפלד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ביקושים חזקים מאוד למוצר שלהם והם רק בתחילת הדרך 13/12/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
    ביקושים חזקים מאוד למוצר שלהם והם רק בתחילת הדרך
  • 4.
    זנירטת 12/12/2020 18:57
    הגב לתגובה זו
    שקרי שוקי מי מאמין לו עד עכשיו היה סוחר היה כבר מנפיק
  • 3.
    יו 12/12/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    אחת המניות המבטיחות של השנה. חתמה הסכמים עם כמה מוסדות רפואיים אל תגידו שלא אמרתי
  • 2.
    אחת המניות החזקות 10/12/2020 20:44
    הגב לתגובה זו
    אל תפספסו את ההיזדמנות
  • 1.
    יואב 10/12/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    כל הפטנט שלה זה בד ואבץ כמה טיפשים י בגופים המוסדיים
  • י 12/12/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    אל תיכנס ותראה כמה אתה מפסיד
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף 2.15%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

אלי כהן הבינלאומי
צילום: אייל טואג
דוחות

הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%

הרווח הנקי של הבינלאומי ברבעון השלישי ירד ל-581 מיליון שקלים בעקבות הפסד חד פעמי בכאל, אך בנטרולו מציג הבנק תשואה להון של 17.4%; במקביל נרשמה צמיחה מתמשכת באשראי, בפקדונות ובנכסי הלקוחות, לצד שמירה על איכות תיק האשראי
תמיר חכמוף |

הבנק הבינלאומי בינלאומי -0.6%  פרסם את דוחות הרבעון השלישי של 2025, שמציגים המשך צמיחה בפעילות הליבה לצד ירידה מתונה ברווח הנקי בעקבות עסקת כאל. הרווח ברבעון הסתכם ב-581 מיליון שקלים, ירידה של כ-6% לעומת הרבעון המקביל, והתשואה להון עמדה על 16.2%. עם זאת, ההפסד החד פעמי שנרשם בכאל העיב על התוצאות, ובנטרולו הרווח היה מגיע ל-624 מיליון שקלים והתשואה להון הייתה מטפסת ל-17.4%, נתון שממחיש רבעון חזק יותר מבחינת הפעילות השוטפת.

בצד הצמיחה, תיק האשראי לציבור עלה ב-3.4% ברבעון, ובמקביל פקדונות הציבור צמחו ב-3.5%. נתון בולט במיוחד מגיע מתחום ניהול הנכסים: סך נכסי הלקוחות עלה ב-5.8% והגיע ל-1.074 טריליון שקלים, המשך המומנטום שנרשם בענף בתקופה האחרונה. לצד הצמיחה, איכות תיק האשראי נותרה גבוהה: שיעור החובות שאינם צוברים ריבית ירד ל-0.46%, לעומת 0.57% ברבעון המקביל אשתקד.

האשראי לציבור, ברוטו הסתכם ב-141.4 מיליארד שקל, גידול של 11.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ושל 3.4% ביחס לרבעון השני של השנה. פקדונות הציבור הסתכמו בכ-233 מיליארד שקל, גידול של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ושל 3.5% ביחס לרבעון השני של השנה. סך תיק נכסי הלקוחות גדל בכ-34.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וב-5.8% ברבעון השלישי של השנה והסתכם בכ- 1.074 טריליון שקל.

בהכנסות, הבנק הציג יציבות יחסית. הכנסות העמלות עלו ל-1.32 מיליארד שקלים, גידול של 16.4% לעומת הרבעון המקביל בעוד הכנסות הריבית נטו עלו מעט. שורת המס הייתה גבוהה יותר מהרבעון המקביל, מה שהשפיע על השורה התחתונה.

דירקטוריון הבנק אישר חלוקת דיבידנד של 436 מיליון שקלים, המהווים מחצית מהרווח הרבעוני, וציין כי ימשיך לבחון חלוקות נוספות בהתאם להתפתחויות במשק. מנכ"ל הבנק, אלי כהן, אמר כי תוצאות הרבעון משקפות חוסן ויציבות גם בתקופה מאתגרת, והדגיש את המשך הצמיחה בנכסי הלקוחות ובאשראי לצד שמירה על איכות תיק האשראי.