נחום ביתן
צילום: ישראל הדרי

שירת הברבור של יינות ביתן - מי המרוויחות הגדולות?

גיא בראל מבית ההשקעות מיטב דש, מסמן את הסיבות לכישלון של הרשת, ומעריך כי הרשת לא תשרוד כרשת גדולה ותמכור סניפים למתחרות שייהנו מגידול בפעילות 

רשת הסופרמרקטים יינות ביתן נקלעה בתקופה האחרונה לסחרור כלכלי, מה שהוביל, בין היתר, למכירת חמישה מסניפי החברה לויקטורי וכן למכירת שבעה סניפים לפרשמרקט. לדברי גיא בראל, אנליסט מיטב דש ברוקראז', מדובר בשירת הברבור של הרשת, ומי שאמורות ליהנות מכך הן הרשתות המתחרות ורשת שופרסל -1.14% בראשן.

הבעלים התחלפו הבעיות נשארו

לפני שלוש וחצי שנים רכשה יינות ביתן את רשת מגה לאחר שקרסה, לדברי בראל, הדבר לא הוביל לשינוי משמעותי "לא ניכר עדיין שינוי במודל העסקי - הגידול במחזור הפעילות. רכישת מגה כנראה העמיקה את סולם ההנחות מול הספקים ועדיין יתרון לגודל איננו מודל עסקי".

לדבריו, אחת הסיבות לכישלון היא כי "רשת מגה ממשיכה להיתפס כרשת מיושנת ללא קונספט ייחודי וללא חווית קניה, והיא לא נתפסת כרשת בעלת מחירים אטרקטיביים לצרכן". 

הכישלון מתעצם על רקע העובדה שבאופן די מפתיע כל המתחרות (ויקטורי, רמי לוי, יוחננוף) אשר שרכשו נתחים קטנים ממגה במהלך הקריסה התחזקו משמעותית. רק רשת יינות ביתן אשר רכשה את כל הרשת סובלת משחיקה בתוצאות.

פני החברה לאן?

"כעת לא ברור לאן מועדות פניה של מגה-יינות ביתן, בהמשך להערכתי זה היה הניסיון האחרון להצלה של הרשת בכללותה. אם תהיה מכירה נוספת של הרשת היא תימכר בחלקים לשחקניות הבינונית בענף" צופה גיא בראל. "כרגע, כל המתחרות ובראשם שופרסל ממשיכות ליהנות מזליגת הלקוחות אליהם".

המשמעות היא פשוטה - המתחרות לוקחות סניפים, לוקחות נתח שוק, וגדלות על חשבונה של יינות ביתן. כמו כן, אם בעבר מגה הייתה חזקה ונלחמה מול שופרסל ,מאז המשבר במגה וגם לאחר רכישת יינות ביתן את מגה, התחרות נפגעה. המצב הנוכחי עשוי להימשך, ולראייה בחודשים האחרונים מעלות הרשתות מחירים של מוצרי מזון, מתחת לרדאר, כמעט ללא ביקורת. 

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    מעריץ אלמנוי 28/12/2019 06:53
    הגב לתגובה זו
    יינות ביתן רק מה שטוב בשוק
  • 27.
    אלי עובד 08/11/2019 00:19
    הגב לתגובה זו
    מנהלי משמרת חושבים שהקונים עובדים שלהם
  • 26.
    נחום איש ענק עם נתינה בלתי פוסקת,יחזור בענק. (ל"ת)
    דורון 07/11/2019 19:23
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    חיים בכר 07/11/2019 15:25
    הגב לתגובה זו
    ניסתי מספר פעמים לקנות אך המקום תמיד לא נקי.לא מסוגל לקנות מוצרי בשר במקום לא אסטטי.
  • 24.
    קול צף 07/11/2019 15:12
    הגב לתגובה זו
    גם ויקטורי לא יחזיק
  • אלון 07/11/2019 17:31
    הגב לתגובה זו
    היא הרשת הכי יקרה
  • 23.
    מומחה לקנוניות 07/11/2019 14:30
    הגב לתגובה זו
    קנה רשת שאי אפשר לפטר עובדים לפי רצונו ונתקע עם עובדים יקרים.
  • 22.
    קונה אונליין ותיק 06/11/2019 23:33
    הגב לתגובה זו
    בכל פעם שרציתי לקנות האתר היה לא ידידותי,המחירים לא זולים ביינות.במגה היקרה לא שמו לי במשלוח 24 ביצים וקילו וחצי בקר.כשפניתי אליהם אמרו שהמנהלת בעצמה ארזה...כל פעם שהיה מבצע מפתה במגה אונליין,היו אומרים שאין.
  • 21.
    בדוי 06/11/2019 23:20
    הגב לתגובה זו
    אם הרשת תקרוס, מה יקרה עם כרטיסי המתנהשברשות הציבור?
  • 20.
    אופק 06/11/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    מר נחום ביתן אדם רגיש ואדיב , הנייד שלו זמין לכל אדם , מאחל לו שיתגבר על חבלי הלידה ויצליח בגדול ,
  • 19.
    איציק כהן 06/11/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
    אני מאוד נהנה לקנות שם אחלה מבצעים מחירים מצויינים לכו לשופרסל או לחצי חינם סל קניות כפול בכסף אתמול קניתי בשר היה גורמה אדום טרי ממש מוצלח . אני בטוח שהרשת הזאת עוד תעלה ותצליח ערב טוב
  • 18.
    עינים גדולות. שכל קטן (ל"ת)
    יוסף 06/11/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    איציק כהן 06/11/2019 19:12
    הגב לתגובה זו
    אני מאוד נהנה לקנות שם אחלה מבצעים מחירים מצויינים לכו לשופרסל או לחצי חינם סל קניות כפול בכסף אתמול קניתי בשר היה גורמה אדום טרי ממש מוצלח . אני בטוח שהרשת הזאת עוד תעלה ותצליח ערב טוב
  • 16.
    אקי 06/11/2019 19:05
    הגב לתגובה זו
    עבדו יפה קפצו מעל הפופיק זה הסיבה לכשלון
  • 15.
    מוטי 06/11/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שהסניפים מטונפים,שירות גרועה,עכברים וחולדת בסניפים ניהול כושל.היה צריך להישאר היכן שהיה ולא להכנס למגרש של המנוסים בניהול.
  • 14.
    אשקלוני 06/11/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    תורם הרבה מקווה שיתאושש
  • 13.
    רשת גרועה במוצרים ובעיקר ירקות ופירות (ל"ת)
    אנונימי 06/11/2019 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אילן 06/11/2019 14:20
    הגב לתגובה זו
    בעיה מרכזית ניהול הסניפים בכוח-אדם ירוד
  • 11.
    רשת משעממת ולא זולה . (ל"ת)
    אוסטרמן 06/11/2019 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לקוח של יינות ביתן 06/11/2019 13:46
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שהסניפים ריקים מקונים, והמון סחורה חסרה. בקצב הזה תוך כמה חודשים הם פושטים רגל.
  • 9.
    יפעת 06/11/2019 13:36
    הגב לתגובה זו
    סניפים מזוהמים. מגעיל לקנות שם
  • 8.
    הכוונה בסוף היום זורקים אוכל מוכן..... (ל"ת)
    אלי 06/11/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אכזבה 06/11/2019 10:33
    הגב לתגובה זו
    אים הצגת מחירים. מבצעים שלא קיימים "אזלו" . הטעיה מכוונת הצבת מחירים ליד מוצרים דומים אך במחיר שונה, שיטת מצליח. תפסת "למה לא בדקת את הקוד" בדקתם יחד את הקוד- נגמר.
  • 6.
    אלי 06/11/2019 09:41
    הגב לתגובה זו
    ממש טימטום.... טמבל נתן שם הוראה לזרוק אוכל ולא למכור בחצי בסוף היום !!!!
  • 5.
    קצב 05/11/2019 21:07
    הגב לתגובה זו
    לא מפתיע ביכלל שהרשת קורסת תבוא נחום לסניפים ותיבדוק
  • 4.
    אלי תל אביב 05/11/2019 18:10
    הגב לתגובה זו
    ביום רכישת מגה, המחירים ביינות ביתן עלו. מבצעי מכירות היו מעט. חוסר בקופות עובדות. כיום אין מצרכי בסיס בחנות. אוטוטו הכל קורס! חבל. חמדנות!
  • 3.
    אור לגויים 05/11/2019 18:06
    הגב לתגובה זו
    הבעייה ביינות ביתן היא בעייה ניהולית, הם איבדו שליטה על החברה. מחברה שהתחרתה ברמי לוי הפכה לחברה יקרנית כדי להחזיר לעצמה את ההשקעה המטורפת במגה. מה שקרה שגם הלקוחות הקיימים והנאמנים נטשו אותם ועברו למתחרים הזולים. סניפי הרשת ממש ריקים מלקוחות.............
  • 2.
    חזיר גדול אוכלים אותו (ל"ת)
    קטן קטן 05/11/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הדג מסריח מהראש 05/11/2019 16:17
    הגב לתגובה זו
    לא לבלוע ולא להקיא .
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.