זיו פניני
צילום: BizTV
TV

זיו פניני על מיסוי הסוחרים בבורסה, ועל התנודתיות בשוק

מומחה הנגזרים מדבר על השקת חוזי ההפרשים, מי צריך את האופציות הארוכות ומה לעשות עם הטלת המע"מ על הסוחרים. צפו בראיון
גיא בן סימון | (21)

זיו פניני, מנהל לקוחות נגזרים וסיכונים פיננסים של בית ההשקעות אי.בי.איי, בשיחה על הטלת מע"מ על הסוחרים ועידוד הנזילות בשוק.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    זי"פ 09/04/2018 09:18
    הגב לתגובה זו
    16- זה נכון שנגזרים קצרים של חצי שעה, יום, שבוע הם דומים במאפייניהם לאופ או מרווחים בינריים ולא ניתן לגדר איתם.. לא טענתי שהם לא טובים למחזורים.. אגב הרבה פעמים הם יוצרים תנועה ותנודתיות.. כמו בכל דבר בחיים יש נקודת אמצע טובה.. גם ארוכים מידי לא טובים לגידור, ואגב אופציות ארוכות זה בסדר. חוזים ארוכים יוצרים אפקט הפוך, עדיף לגלגל חודשיים או דו חודשיים.
  • 18.
    זי"פ 09/04/2018 08:20
    הגב לתגובה זו
    11 –אתה צודק בחלק מדבריך – ראה תשובות קודמות... 12 – תודה, גם אני חושב שלא יבטלו אבל אולי ירככו, 13 – מי שמניח ביד או אסק תורם לנזילות ומי לחוטף ביד או אסק גורע נזילות ואין צורך לשלם לו. עסקאות תואמות כשמן- תואמו בין 2 גורמים או יותר ואין הם עוזרים לנזילות בספר הפקודות אפילו במקרים מסוימים- להיפך 14- הסטיות משקפות את התנודתיות של נכס הבסיס וכאן השוק הרבה פחות תנודתי..וגם כשיש תנודה ישר מאמינים שהיא רגעית.. הסיבות לכך רבות ומגוונות ועל חלק מהם דברתי בראיון.. 15 – מאוד מעניין אבל גם לריבית האפסית ,הרגולציית נשך ולהתערבות הבנקים חלק מהאשמה על הסיטואציה שהנך מתאר.., תודה
  • 17.
    זי"פ 09/04/2018 08:15
    הגב לתגובה זו
    1- זה לא כ"כ פשוט, ראשית למה לדרוש שנים אחורה הרי תמיד יכולתם לקחת ולא לקחתם, שנית למה להפוך כול חברה בכל מחזור בכל גודל ובכול דרך למוסד כספי? איך מתקזזים? והאם זה טוב לבורסה ולמדינה? 2- 2- לא בהכרח – ראה מה קורה למניות ומדדים שאין עליהם נגזרים הנזילות והמחזורים אפסיים.. אתה צודק שצריך כללים ברורים ופרופורציות טובות, 3- זה "קרוב" לא ממש זהה אבל הרבה פרמטרים נשארו.. בוא נגיד שאת הבינרי הוציאו בגין תפעול קלוקל.. וכן שב CDF יש פוטנציאלית אפשרות גידור.. 4- כן כול עיסוק בישראל שהוא מהווה עיסוק עיקרי יכול תיאורטית להידרש במס שולי – ואף אחורה.. ולכן חשוב שייתנו כללים ברורים ולא אי ודאות גדול ופוטנציאל דיווח רוחבי שלא מממוש והופך שחקנים לעבריינים פוטנציאליים 5- ליד.. הרבה יותר מואכב אבל בהחלט בעייתי. 6- 8 תודה, איני יועץ מס ולא זו הבמה אבל תיאורטית אפילו 7 שנים אחורה הבעיה שמעמ יכל תמיד לקחת והעדיף שלא- אז תתחיל מהיום קדימה ועזוב היסטוריה זה די בריוני.. 9- יש הרבה במה שאתה כותב.. אבל זמן יגיד...
  • 16.
    אדון כהן מהדרום 09/04/2018 07:04
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לגדר ועדיף להאריך, לפחות נשארת נאמן לבריחה ממינוף. אז מה השתנה מאז הקורס? נראה דווקא הבורסה הפנימה.
  • 15.
    גב' כהן מחדרה. 08/04/2018 23:54
    הגב לתגובה זו
    כחלון, רוצה להגיע בבחירות ל 15 מנדטים, הורד את מס הבורסה או לפחות השווה את מס רווחי הון למס על השכרת נדל"ן. זה לבטח יפוצץ את הבלון הנפוח של מחירי הדיור ויאפשר לך לגרוף קולות רבים בציבור ובמיוחד בקרב הזוגות הצעירים. בנוסף כבונוס זה גם יגרום לבורסה הגוססת לקום לתחיה. אתה חייב להבין שמס רווחי ההון הדרקוני הוא הוא שגרם לציבור בהמוניו לנטוש את החיסכון וההשקעות למיניהן, להסיט את חסכונות חייו, ולעוט על הנדל"ן. גם אני ברחתי מהבורסה וקופות הגמל (שהפכו לכלי ריק מתוכן עבורי) כבר לפני שנים רבות וקניתי דירה שהניבה לי תשואה נאה במשך השנים ואף שווי הדירה עלה פלאים. אך אם יבוטל מס הבורסה, או יגבה בצורה מדורגת לפי גודל ההכנסה וזאת רק החל מסכום של 60000 ש"ח ומעלה בשנה (כפי שהכנסה מהשכרת דירה בסכום של עד של 5000 ש"ח לחודש פטורה ממס) אשקול ברצינות למכור אותה ולחזור לבורסה (או לקופות הגמל בתנאים הישנים והטובים), בטוחני שגם רבים ינהגו כמוני.
  • 14.
    גבי 08/04/2018 22:16
    הגב לתגובה זו
    את זה שהסטיות בארץ עדיין הרבה יותר נמוכות מחול אפילו שכשיש ירידות חדות גם בארץ יש בהתאם ולא חצי מהירידות..? עד עכשיו ירד 10 אחוז גם בארץ וגם בs&p
  • 13.
    עמי 08/04/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
    ולמה רק מי שמניח ביד צריך להיספר? תודה
  • 12.
    עמי 08/04/2018 20:28
    הגב לתגובה זו
    אין עם מי לדבר ואין סיכוי שיבטלו. זה יהיה בכי לדורות
  • 11.
    לא ידוע 08/04/2018 19:53
    הגב לתגובה זו
    מעמ על הרווח ממתי תכולה? אם הם החליטו פתאום השנה שאני 'סוחר' והשנה יש רווח אך בשנה קודמת היה הפסד, (נאמר באותו שיעור), איך יתבצע הקיזוז ? אם אצטרך לשלם מעמ על הרווח בשנה זו אשלם מעמ על רווח למרות שהוא אפס (כנגד ההפסד) וגם לא יהיה קיזוז מלא?
  • 10.
    רגולציה = טפשות=-סיכון= חלמאות= שחיתות (ל"ת)
    רגלטור לייט 08/04/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סוחר אג"ח 08/04/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה גורמים אנטי אינפלציוניים בעולם ולכן לא יעלו ריבית.
  • 8.
    נחמה 08/04/2018 17:52
    הגב לתגובה זו
    פשוט כיף לשמוע אותו. מדבר לעניין ובפשטות. תותח.
  • 7.
    כמה הם יכולים ללכת אחורה גם מעמ וגם מ הכנסה? (ל"ת)
    גם בדוי 08/04/2018 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כולם שמו לב לקעקוע על הקרחת ! (ל"ת)
    איזה עולה 08/04/2018 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוחרים 08/04/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
    זאת הלאמת כספים בכל מיני שיטות. מעניין שמס דירה שלישית הוחלף במע"מ על סוחרים וכחלון מחלק כסף למי הוא מחלק?
  • שיךמוחמד יאסין 08/04/2018 23:58
    הגב לתגובה זו
    נכון. זה עוד תרגיל מסריח לחלוב את הציבור.
  • 4.
    בדוי 08/04/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    האם המס הכנסה הוא רק על הרווח נכון ? של 25% ומה זאת אומרת אם אני סוחר בהיקפים גדולים כמה אני אמור לשלם ? יותר מ25% מס על הרווח ? כמה זה יוצא בסוף שמשלמים מס על הרווח לעזעזל ?
  • יגידו שאתה סוחר כמקצוע (ל"ת)
    סוחר בחברה 08/04/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמיר 08/04/2018 15:38
    הגב לתגובה זו
    איך את זה סגרו ואת זה השאירו? איך?
  • 2.
    נגזרים הרסו את הבורסה (ל"ת)
    ארז כהן 08/04/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיקחו להם מעמ מה קרה הם סוחרים (ל"ת)
    אלי 08/04/2018 15:00
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.