רחל שחר
צילום: יח"צ

איזון נכסי קריירה :לפניכם מדריך מאת עו"ד גירושין רחל שחר

כאשר מאזנים בין נכסי קריירה של בני זוג אז נוצר מצב שבו בן זוג אחד צריך להעביר פיצוי על ההפרש שנוצר לבן הזוג השני. השאלה שעלתה בפסיקה היא כיצד עדיף שבן הזוג יפצה את בן הזוג השני האם בדרך של פיצוי חד פעמי או בדרך של תשלום חודשי.

העיקרון הראשוני בהליך גירושין בוודאי כאשר מיוצגים באמצעות עו"ד גירושין  הינו חלוקה שווה של הנכסים שצברו בני הזוג במהלך חיי הנישואין והכל כמובן אם אין הסכם ממון שמונע מהם לאזן באופן שווה.

יחד עם זאת בנוסף לנכסים מוחשיים כמו רכב או דירה קיימים גם נכסים שאינם מוחשיים והם המוניטין שצבר לעצמו האיש או האישה במהלך חיי הנישואין.

 

מה זה נכסי קריירה?

 

נכסי קריירה הוכרו בפסיקה כנכסים אשר רלבנטיים לכושר ההשתכרות העתידי של האדם קרי כמה יוכל להרוויח בעתיד בזכות ידע שצבר במהלך חיי הנישואין.

 

פסיקה נכסי קריירה תשלום חד פעמי או תשלום עיתי

 

כבוד השופט ריבלין בפסק דין פלונית מסביר את הרציונל מדוע הוא מעדיף כי בן זוג אחד יתן פיצוי חד פעמי לבן הזוג האחר ובכך כל אחד יילך לדרכו:

 

 

"לאור טעמים אלה, אנו סבורים כי על דרך הכלל, וככל שהדבר אפשרי ומועיל, עדיפה שיטת התשלום החד-פעמי. הטעם המרכזי לכך הוא הימנעות משימור קשר כלכלי בין הצדדים אם אין הם רוצים בכך. בדרך זו יכול גם בן-הזוג מקבל התשלום לתכנן את עתידו על סמך הסכום שקיבל באופן וודאי (השוו: ע"א 5640/94 חסל נ' חסל, פ"ד נ(4) 250, 254), בעמ' 258-257; בע"מ 1681/04 פלונית נ' פלוני, פ"ד נט(4) 614). אולם אין לקבוע מסמרות. ראוי לה להלכה שתתפתח ממקרה למקרה, ויהיו בוודאי נסיבות בהם יתאימו יותר תשלומים עיתיים. יש לזכור כי כאשר לבני הזוג ילדים קטינים, נאלצים הם בדרך כלל ממילא לשמור על קשר ביניהם, עד אשר הופכים הילדים בגירים. הערכאה המבררת היא זו שתתאים את הסדר התשלום הראוי לפי מידותיהם של בני-הזוג שבפניה. מקום בו נקבע תשלום החד-פעמי, ניתן לרכך את החשש מפני הטלת נטל כבד מידי על המשלם בדרך של חלוקת הסכום למספר תשלומים שישולמו במועדים ובסכומים קבועים מראש".

 

         השופט ריבלין מתמודד עם טענות נוספות של המבקש, ביחס לדרך התשלום, ובתשובתו מתייחס גם למצב במדינות אחרות-פסיקת תשלומים עיתיים עומדת לכאורה בניגוד לכלל לפיו אין לפסוק תשלום מזונות לבן הזוג לאחר הגט. כבוד השופט ריבלין אינו מקבל טענה זו  וקובע כי משתלמים בתשלומים עיתיים, אולם חרף הדמיון בשיטת התשלום – מהותם של התשלומים שונה. מזונות לפי הדין העברי פירושם חובתו של בן הזוג האחד לזון את בן זוגו. איננו עוסקים כאן בחובה זו. עניינו ב'חלוקת הנכסים' שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם – בחלוקת 'נכסי הקריירה'. משכך, איננו רואים סתירה בין הכלל לפיו אין מזונות לאחר הגט, לבין שיפוי עיתי בגין 'נכס' מ'נכסי הנישואין' שנמצא בידיו של אחד מבני הזוג.

במקרה שהיה בפני בית המשפט שווי משרד רואה החשבון הוערך בסך 700,000 ₪, ובית המשפט חייב בתשלום חד פעמי של חייב את המבקש במקרה זה, בתשלום חד פעמי של 250,000 ₪.

 

איך מחשבים כמה שווים נכסי קריירה?

מקובל למנות אקטואר אשר יבחן את הרכיבים השונים לרבות משך הנישואים, גיל, מצב בריאותי, ההכנסה הראשונית שהייתה לכל אחד לפני הנישואים, רמת החיים והמצב של כל צד בעת חלוקת הנכסים והכל בכפוף לפער ההשתכרות בין הצדדים שחייב להיות משמעותי) עורך דין גירושין יעמוד בקשר עם האקטואר ויתן לו נתונים רלבנטיים על נכסי בני הזוג.

 

בחלוקת נכסי קריירה היסוד המוסרי

 

כבוד השפט רובינשטיין הרחיב מעט בנושא היסוד המוסרי של איזון נכסי קריירה:"יש יסוד מוסרי לרעיון השיתוף במוניטין, שכונה 'נכסי קריירה' (המלה קריירה אינה חביבה עלי בהיותה בעגה העברית כרוכה גם במשמע לא חיובי, כגון 'קרייריסט' כמי שכל מעייניו נתונים להתקדמותו שלו, לעתים על חשבון הזולת; אך מכל מקום משמעה הבסיסי הוא מסלול מקצועי של אדם, ולכך כוונה במקרה דנא כמובן). יסוד זה מעוגן מראשיתו בעולם הישן, עד לפני דור או דורותיים, שבו מיעטו בנות זוג לעבוד מחוץ לבית, והשקיעו את מעייניהן בטיפול בילדים ובבית. במישור הכלכלי, למצער, נותרו איפוא מאחור שעה שהבעל יכול היה לפתח פוטנציאל מסוגים שונים. כשהמדובר בעם היהודי, היו אמנם חריגים, בראש וראשונה – למשל – נשים שהחזיקו בחנויות בשעה שהבעלים עסקו בלימוד תורה. אמנם, לעתים היו שני בני הזוג – בעמים ובעם היהודי – מנהלים יחדיו עסק; בחברות חקלאיות היו הנשים והגברים שותפים בעבודות השדה. אך בסופו של יום, האשה היא שנשאה בראש וראשונה בעול הבית והבעל יכול היה להתפתח בעיסוקיו. יתר על כן, לא אחת עזרה האשה בעת לימודי הבעל למקצוע חופשי או אחר, בכך שנטלה עליה את עול הפרנסה, והיא עצמה נשארה על עמדה במידה לא מעטה. אמנם, כפי שציין חברי המשנה לנשיאה, אלבום התמונות המשפחתי משתנה והולך, ונשים ממלאות יותר ויותר תפקידים מקבילים לגברים. במיוחד בדורות צעירים דהאידנא, שותפים בני הזוג גם בגידול הילדים באופן כמעט שויוני (כמעט, כי עדיין אין אב יכול להיניק אף שבידו להאכיל תינוק בבקבוק; וראו: תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נג, עמ' א).עורכי דין לענייני גירושין מצטטים את אמרתו כי  אך אף כי חלה התקדמות גדולה מאוד בעשורים האחרונים לקראת מיצוי הפוטנציאל ההשתכרותי של נשים, עדיין עולה אחוז הגברים המגיעים למימוש פוטנציאל זה על אחוז הנשים, לרבות ביצירת מוניטין, וזאת מטעמים הנעוצים בעולם המושגים הישן. יש להניח כי ככל שיחלפו השנים, יתאזן המצב וילך".

          

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לחיות אנגלית
צילום: יח"צ

בדקנו ומצאנו: איפה באמת כדאי ללמוד אנגלית?

ללמוד לדבר אנגלית זה מאסט. בחודשים האחרונים חיפשה מערכת "המומחים" את השיטה האידיאלית להפוך את האנגלית שלנו למצוינת. 

חיפשנו לימוד אנגלית און ליין, ללמוד אנגלית באינטרנט. כאשר התחלנו להתייעץ עם חברים, מורים מקצועיים ומכרים, קבלנו המלצות חמות לגבי "הליקס", שעוסקת בתחום לימודי אנגלית בצורה מקוונת. סיפרו לנו שהשיטה שבנתה "הליקס", תביא אותנו לדבר אנגלית מקצועית באמצעות לימוד ותרגול יסודי של כל ההיבטים של השפה. נחשפנו למערכת אינטראקטיבית, ללא התערבות מורה. כאשר התחלנו להתנסות הבנו שמדובר פה ברמה אחרת של לימוד, ביצוע נקי, מקצועי, סבלני ומנוסה. הבנו גם דבר נוסף: אי אפשר לדבר אנגלית טובה מבלי להבין קודם בצורה מלאה מה שמדברים אלינו. אי אפשר לדבר נפלא מבלי לקרוא היטב ולדעת לבטא כל מילה בדרך הנכונה, בלי אוצר מילים רחב והידע איך לשלב אותם במשפט כך שיתאימו להקשר או בלי לדעת לחבר משפטים בצורה נכונה באנגלית. זה עסק רציני לדבר שפה על בוריה, הדבר מצריך אימון ותרגול באופן עקבי. אהבנו שב"הליקס" אמרו לנו את כל האמת מההתחלה ללא שום הבטחות גדולות. סיפרו את האמת על השיטה, אמרו בדיוק מה נדרש מאיתנו לעשות והדגישו שחובת התרגול והאימון היא עלינו ושבלי זה לא נצליח לעמוד במשימה במלואה. "ללמוד אנגלית זה לא משחק, זה לא קסם ולא טריק. זו מיומנות שיש להתאמן בה כמו בכל דבר חדש שאנו מסגלים לעצמנו", אמר לנו הלי אימני מייסד השיטה שחי כמעט עשור בניו יורק. אימני סיפר: "הלימוד הוא אישי לפי תוכנית שנבנית על בסיס מבחני רמה מעמיקים בתחילת הדרך.  הלימוד מתקדם בשלבים עם הרבה תרגילים על מנת למנוע מהתלמידים לדבר רק מהזיכרון כמו תוכי. השיטה מסודרת ומפתחת יכולת ליישם את החומר הנלמד. אנשים שניסו ללמוד בעבר, נכשלו ולא התייאשו – ימצאו אצלנו פתרון מלא. התלמיד לומד להשתמש בכ-6,000 מילים במסגרת הלימודים, גם כל ענייני התחביר נמצאים בתוכנית. לדבר אנגלית בקלות, להבין אנגלית נכון – אלה הם מטרות השיטה. יש לנו התייחסות ספציפית לכל מצב, גיל וצורך.   "הליקס" קיימת מ-2002 ועברו אצלה כמה אלפי לקוחות ישראלים. משיחות שקיימנו עם חברים שלמדו על פי שיטת "הליקס", שמחנו לגלות כי כולם מרגישים נוח וטבעי לדבר אנגלית, הם משתמשים בשפה בביטחון רב. המפיקות מעידות שהן חשות בנוח להשתמש באנגלית ברמה גבוהה. אחד מהתלמידים הסביר: "השיטה פשוטה וחכמה, לא ניתן לעשות שטויות או לעבוד על עצמך. אתה מתקדם רק אחרי שהשלמת את משימות הפרק הקודם והכל נעשה תוך תמיכה מלאה און ליין בכל שאלה שמתעוררת". ב"הליקס" מתמקדים בדרך שלנו לחבר משפט תקני ובאופן ותזמון השימוש בו. התלמידים מבינים קודם כל למה בונים כך את המשפט כפי שהוא ומתי להשתמש בו. אימני מסכם: "שפה לומדים מהסביבה. הקמנו סביבה חלופית ותומכת שמאפשרת ללמוד ולתרגל אנגלית באופן מקצועי, נוח וחברותי. מצאנו דרך להפוך את חוויית הלימוד לנעימה ויעילה גם יחד". לפרטים נוספים לחץ כאן