ביז 264
צילום: יח"צ

איך בוחרים אופניים חשמליים?

תוכן בחסות |

טרנד האופניים החשמליים כאן בכדי להישאר. למרות הביקורת, שחלקה בהחלט דורשת בירור, המהפכה הירוקה לא ניתנת לעצירה. אופניים חשמליות מציעות פתרון תחבורתי נהדר, המתאים באופן מושלם למזג האוויר הישראלי, ובעיקר לאזור המרכז השטוח והצפוף.

השוק צומח בקצב מסחרר וכך גם השאלה איך בוחרים אופניים חשמליים הופכת לשכיחה. רוכב חשמלי שרוצה לרכוש לעצמו דגם איכותי עומד כיום בפני מגוון עצום של חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ, ומול אין ספור דגמים אופציונליים. אז איך בוחרים אופניים חשמליות ומהם הפרמטרים המרכזיים? קחו את המדריך המקוצר.

איך בוחרים אופניים חשמליים עם סוללה נכונה?

הסוללה היא במידה רבה הלב של האופניים החשמליים, ורוב הסוללות בימינו הן סוללות במתח של 48 וולט. ישנם גם דגמים מסוימים שעדיין נמכרים עם סוללות של 36 וולט, וכן דגמים ייחודיים וקטנים עם 24 וולט בלבד.

סוללת אופניים חשמליים הינה בעלת שני תפקידים עיקריים – מהירות (והאצה) ואורך חיים. ככל שהסוללה חזקה יותר, כך היא תאפשר האצה מהירה יותר, וכך האופניים החשמליים ישרתו אתכם נאמנה לאורך זמן רב.

ישנן סוללות המגיעות מבית מותגים מובילים כדוגמת פנסוניק, סמסונג ו-LG, וישנן סוללות ממותגים פחות-מוכרים (אך לאו דווקא, פחות איכותיים). יבואני אופניים חשמליים משווקים דגמים עם סוללות הממותגות לפי היבואן, שבדרך כלל מיוצרות באותם המפעלים של היצרנים הטובים.

מלבד הוולט, פרמטר נוסף בסוללה הוא האמפר, שהינו מידה המציינת את כמות החשמל שהבטרייה של האופניים יכולה להכיל. מרבית הסוללות נמכרות עם אמפר בסביבות 12-14, ובגבולות גזרה של בין 8 אמפר ל-20 אמפר (ולעתים אף יותר).

האמפר משפיע על הקילומטרז' האפשרי של האופניים בין הטענה להטענה. ככל שהוא גדול יותר, כך תוכלו לגמוע מרחק רב יותר. יצוין שאם אתם רוכבים תוך כדי פידול, ללא הסתמכות על המצערת בלבד (ידית "הגז"), המרחק האפשרי גדל בהתאמה.

משתנים נוספים נכנסים למשוואות הללו כמו משקל האופניים, משקל הרוכב, נשיאת משקלים נוספים, תא מטען, עליות, ירידות, דרכי עפר, דרכים סלולות וגיל האופניים.

אז איך בוחרים אופניים חשמליים עם סוללה נכונה? התשובה משתנה מרוכב לרוכב. רצוי שתבדקו היטב את הצרכים שלכם. מהו המרחק הממוצע שתרצו לרכב מדי יום/שבוע, האם הדרך רצופה בעליות ובטופוגרפיה מאתגרת, האם אתם מתכננים לשאת משקל רב על האופניים, מהו משקלו של הרוכב העיקרי (רזה או לא) וכדומה. אל תתפשרו משום שאתם רוצים ליהנות מהאופניים ושווה להשקיע.

כמה זה שוקל ואיך זה מתקפל?

אופניים חשמליים אינם קלים כמו אופניים רגילים. אמנם מרבית האופניים עשויים משלדת אלומיניום, שהוא לכאורה חומר גלם מושלם בשל היותו חזק, יציב וקל, אך המערכות מוסיפות משקל משמעותי. בראש ובראשונה הסוללה שיכולה לשקול עד כ-6-7 ק"ג או המנוע שמשקלו כ-1-3 ק"ג. זו גם הסיבה שתתקשו מאד לרכב על אופניים חשמליים כאשר הסוללה נגמרה, ותאלצו להגיע במהירות לנקודת הטענה קרובה.

המשקל של האופניים החשמליים מקבל פתרון באפשרויות הקיפול. דהיינו, אם אתם צריכים לשאת את האופניים לתיקון, תוכלו פשוט לקפל אותם ולהכניס לתא מטען של רכב (כן, זה נכון גם לגבי אופניים חשמליים עם גלגלי בלון עבים). כמו כן, השימוש בתחבורה הציבורית בישראל דורש פעמים רבות את קיפול האופניים. בין אם בשל עומס בקרון הרכבת ובין אם כאשר אתם עולים על מונית או אוטובוס.

לגבי השאלה, איך בוחרים אופניים חשמליים עם המשקל והקיפול הנכון, התשובה נקבעת לפי הדרישות. לדוגמה, אם אתם מתגוררים במרכז תל אביב, בדירה בקומה השלישית וללא מעלית, כדאי לקנות אופניים קלים יחסית. מנגד, אם אתם גרים ברמת גן ויש לכם מעלית, המשקל איננו בהכרח שיקול משמעותי.

לגבי הקיפול, אופניים חשמליות מתקפלות בדרך כלל בשני שלבים – שלדה וכידון. ישנם דגמים קטנים וזריזים המאפשרים קיפול עם ידית במשיכה אחת. דגמים אלה מתאימים בדרך כלל לרוכבים קטנים (או רוכבות קטנות), אבל מכיוון שהם בעלי גלגלים בקוטר קטן, הם מתאימים לרוכבים שנוסעים בדרכים פשוטות, סלולות וללא מרחקים גדולים.

הגלגלים

עד לא מזמן, כשרוכבים תהו איך בוחרים אופניים חשמליים, הפקטור היחיד לגבי הגלגלים היה בבחירה בין גלגלי מגנזיום לגלגלים עם חישורי מתכת ("שפיצים"). ההבדל בין השניים הוא שגלגלי מגנזיום (שאגב אינם תמיד עשויים ממגנזיום) הם גלגלים ביציקה אחת. "המוטות" והג'נאט מחוברים כיחידה בודדת, ואין חשש ש"מוט" יתנתק. אלו גלגלים אמינים, בטיחותיים ופופולריים. כמו כן, גלגלי מגנזיום מתאימים בדרך כלל לרוכבים שנושאים משקלים גדולים.

גלגלי השפיצים נחשבים אף הם לאיכותיים, ובמיוחד עם השיפור בהם בשנים האחרונות בתחום האופניים החשמליים. אולם מכיוון שהשפיצים אינם מקשה אחת עם הג'אנט, הם כן עלולים להתנתק. במצב זה, יהיה עליכם להגיע לחנות ולתקן את "השפיץ" בעלות כספית (לא גבוהה).

בשנים האחרונות אנו רואים משתנה נוסף שנכנס למשוואה – גלגלי בלון שהינם גלגלים בעובי 3-4 אינצ', שנראים יותר כמו "גלגלי אופנוע", ולעתים עשויים עם צמיגים ממותגים המוכרים מעולמות הרכב (כמו המותג Kenda). גלגלי בלון מעניקים לרוכב יציבות, ומשפרים את מהירות הרכיבה. עם זאת, הם גורמים לעלייה במשקל האופניים ולעלייה בסיכוי לפנצ'ר.

איך בוחרים אופניים חשמליים? רק עם נסיעת מבחן

הפרמטרים שדיברנו עליהם כאן הם רק חלק מהתורה. כשאתם רוצים לדעת איך בוחרים אופניים חשמליים, כדאי לקרוא מדריכים מקצועיים העוסקים בנושא, ורצוי שיהיו אלה מדריכים עדכניים ומפורטים. לצד הסוללה, המשקל, הקיפול והגלגלים, עוד שיקולים צריכים להילקח בחשבון. בפרט לאור ההיצע הרב.

כשתבחרו את הדגם הרלבנטי, בקשו לצאת לנסיעת מבחן. התחושה וההרגשה על האופניים החשמליים חשובות לא פחות מהמפרט הטכני. מצאו חנויות אופניים מומלצות, וודאו היבטים משלימים כמו אחריות, שירותי תיקונים, אפשרות לטרייד אין עתידי ועוד.

 

 

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.