מחיר למשתכן - כמה הנחה באמת מקבלים?

תוכן בחסות |

הנחה של 10%-25% יכולה לסייע למשפרי דיור ורוכשי דירות ראשונות שזוכים בהגרלות מחיר למשתכן. איך זה עובד ומה המשמעות? הנה כל הפרטים

לפי נתונים שנמסרו בחודש מאי 2018, כ-120 אלף זכאים נרשמו לתכנית מחיר למשתכן ו-45 אלף מתוכם קיבלו הודעה שהם זכו. לפי נתונים מהשבוע הראשון של אוקטובר, סך כל הזכאים לתכניות מחיר משתכן ומחיר מטרה הגיע ל-131 אלף וסך הדירות שנפתחו להגרלות, כולל הקלות, עמד על כ-61 אלף.

הנתונים על מספר הדירות שנמסרו בפועל עדיין לא ברורים וגם במשרד האוצר לא ששים למסור אותם, אך הצפי הוא לגידול משמעותי לקראת סוף השנה הנוכחית. עם זאת, רוב האנשים שמתכוונים להשתתף בהגרלה ואפילו חלק מאלו שכבר זכו בה לא ממש יודעים איזה סדר גודל של הנחה הם צפויים לקבל. המידע הזה חיוני לשם היערכות לקראת נטילת משכנתא וכדאי להשתמש בו כאשר משווים בין דירות התכנית לבין המחירים בשוק.

כך נקבעת ההנחה

ראשית, צריך לזכור ששיעור ההנחה בתכניות מחיר למשתכן נקבע לפי האזור בו הדירה נמצאת. כך למשל ההנחה על דירות בקרית אונו לא דומה להנחה שמקבלים בעלי זכויות לדירה בראשון לציון, עם פערים שעשויים להגיע לעשרות אחוזים. בנוסף, שיעור ההנחה באחוזים הוא פונקציה של גודל הדירה במ"ר וניתן להתייחס אליו רק בהשוואה לשוק החופשי.

שנית, ההנחה שממנה נהנים בעלי הזכויות היא תוצאה של הנחה על הקרקע ברחבי הארץ ושל סבסוד פיתוח באזורים מסוימים. כמו כן, יש ישובים שבהם ניתנים לרוכשים מענקים שמוגדרים בהתאם לכללי התכנית.

בפועל, יזמים וקבלנים מקבלים הנחה בערך הקרקע בגובה 120 אלף ש"ח לכל דירה במסלול מחיר למשתכן בקרקעות שערכן עולה על 150 אלף ש"ח, בעוד בקרקעות שערכן נמוך מזה מקבל היזם הנחה בערך הקרקע בגובה 80% לכל דירה. יש עוד סעיפים שקובעים את שיעורי ההנחות, אך השאיפה העקרונית היא בסופו של דבר לגלגל אותם לפתחם של הלקוחות ולסייע למשפרי דיור ורוכשי דירה ראשונה.

כמה כסף זה שווה?

פרויקט מחיר למשתכן בקרית אונו יכול לשמש דוגמא לחישוב שיעור ההנחה שאותו באמת מקבלים תודות לפרויקט הדגל של משרד האוצר. במכרזים אלו שווקו בהצלחה 4 מתחמים של 729 יחידות דיור למגורים בבנייה רוויה והמחיר ההתחלתי לדירת 85 מ"ר עומד על 1,276,336 ש"ח בעוד המחיר ההתחלתי לדירת 100 מ"ר הוא כ-1.47 מיליון והמחיר לדירת 120 מ"ר הוא 1.74 מיליון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל כהן. צילום: יח"צאביטל כהן. צילום: יח"צ

אביטל כהן עושה זאת שוב - עוד עסקת ענק באיחוד האמירויות

אשת העסקים השלימה עסקת נדל"ן אסטרטגית בהיקף של יותר מ-70 מיליון דירהם באזור הקזינו החדש של ראס אל-חיימה

נושאים בכתבה איחוד האמירויות

אשת העסקים הישראלית אביטל כהן מוכיחה פעם נוספת שהיא אחת הדמויות הבולטות והשאפתניות בזירת ההשקעות הבינלאומית. חברת AC Holding, שבבעלותה ומחזיקה בפורטפוליו נכסים מרשים ברחבי העולם, השלימה עסקת נדל״ן אסטרטגית בהיקף של למעלה מ־70 מיליון דירהם באזור המתפתח ביותר כיום באיחוד האמירויות – אזור הקזינו החדש של ראס אל־חיימה (RAK).

פרויקט ONE: לוקיישן מנצח בצמיחה מסחררת

על פי פרטי העסקה, כהן רכשה שלוש קומות מלאות בפרויקט היוקרה ONE, אחד ממיזמי הדגל החדשים של חברת Pantheon Development.

הפרויקט ממוקם בלב אזור הבילויים, התיירות והקזינו העתידי של ראס אל־חיימה – אזור שעובר השקעות ממשלתיות מאסיביות, התעניינות של רשתות מלונות בינלאומיות ועלייה חדה בביקושים מצד משקיעים זרים.

AC Holding ממשיכה את ההתרחבות הגלובלית

העסקה הנוכחית מצטרפת לשורת מהלכים אסטרטגיים באמירויות ובאירופה, המובילים את AC Holding למיצוב כגוף השקעה גלובלי איכותי ואמין.

גורמים המעורים בעסקה מציינים כי מדובר בצעד נוסף בשאיפה של כהן לבסס נוכחות קבועה באזור המפרץ, תוך בחירה מדויקת של נכסים באזורים המתאפיינים בצמיחה עקבית ויציבות כלכלית.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.