עומרי שומר
צילום: Itai Schremer
טור

כפיות מעופפות, כאוס וסיפורי רחוב: אז מה בעצם הקשר?

אתם מקווים שע"י יצירת קונספט שמרני לקמפיין, תצליחו לסחוף קהל יעד צעיר יחסית? איש קריאייטיב והצלם עומרי שומר על השפה הלא מובנת של דור היוצרים החדש
עומרי שומר | (1)

חייזר ענק מטייל מעל כדור הארץ וקורא לכל הכפיות באשר הן לחזור הביתה, חבורה של מטורפים הולכת ברחוב וזורקת בובות ראווה ברחוב' והטלוויזיה משדרת כמה אנשים מהעתיד שמציגים סוג של מערכונים מוזרים שלא ראינו עד כה ברצועת שידור מאוחרת.

 

מה הקשר? זו בדיוק השאלה. מי שמחפש אותו כנראה לא שייך לדור הנוכחי, מפספס 1,000 נקודות חשובות שכנראה לעולם לא יתחברו ובסופו של דבר, אם במקרה גם מייצג מותג, ימכור פחות.

* איך זוכים בקאן הבא? התשובה אולי נמצאת בכלל ברחוב. הטור של עומרי שומר

 

ברוכים הבאים לדור אחר, אין טעם לקרוא לו בשם או באות באנגלית, כי הוא לא יבוא. מי שעושה זאת מנסה ליצור תבניות להבנתו וכבר מראש צפוי לכישלון. הדבר הראשון שמנסים לעשות כשיש פער בין דורי, הוא לנסות להבין את הצעירים, לתייג אותם ולהגיע לתובנה חד משמעית כדי להגיע לגישור וללמוד את השפה החדשה של האורחים הטריים בבית, חוויה אנתרופולוגית ממש. עשו זאת בעבר עם הדור שאוהב משהו לא שפוי בשם רוק אנד רול. נראה מעט הזוי היום, לא?

 

עוד דרך להבין שמשהו בלתי ניתן להבנה קורה פה מצוי בעובדה שדווקא מי שמנהל את ההצגה ההזויה הזאת, כמו החבורה שמנהלת את התכנית טלוויזיה מהעתיד או היוצר רועי כפרי דרך הפרסומות של מילקי, שהם בעצם אותה חבורה, לא שייכים לדור ה-Z ובכל זאת שולטים בשפה ומכתיבים אותה לדור הזה תוך קבלת בלעדיות מוחלטת. 

 

הפרסומת למילקי שוט - רגעים בלי כפית 

הנציגים העכשוויים הם סוג של מאסטרים בדיבור לא רציף עם משפטים שלא יתחברו לעולם, פאנצ'ים נטולי תבנית ויכולת להפוך את כל זה למשהו שבאמת עובד. לא הרבה יודעים לעשות זאת נכון, אם בכלל. הבלעדיות נובעת לא רק מהעובדה שזה ויראלי, אלא גם בגלל שאין לאף אחד יכולת לבקר את העבודות שלהם, כי אף אחת או אחד מהאנשים שעובדים מולם, כולל הלקוחות פשוט לא מבין מה הם אומרים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

טלוויזיה מהעתיד

גם בעולם הבינו שהם לא מבינים כלום, ופנו לכאלה שכן. האנשים של אדידס קלטו שצריך לפנות מקום למשהו אחר, אין טעם לרדוף אחר הישגיות, כי המושג הזה לא באמת קיים היום, אלא אם כן אתם הורים או מורים. התובנה הגדולה שנגזרת מהקמפיין האחרון שלהם למותג אופנת הרחובCampus  שאומרת - No time to think, בעצם מציגה את המהות של הכול. הסיבתיות מתה, אין דבר כזה יותר סיבה שמובילה לתוצאה או ההפך. אין זמן לחשוב, אלא רק לזרום עם מה שקורה. בדיוק כמו הפאנצ'ים של ניב מג'ר והחברים לעתיד. 

 

קמפיין אדידס

איך בכל זאת אפשר לנסות להבין את זה?

 

אני קורא לתחום הזה What the Fuck. גם זה ,דרך אגב, מושג יחסית ישן אבל מדויק להפליא. כחלק מההרצאות שאני מעביר, לעיתים לא רק במשרדי פרסום, אלא גם בקרב לקוחות, אני מציג את התופעה כקטגוריה בפני עצמה שיש ללמוד אותה ולהתאמן בה באופן אישי. דרך טובה לעשות זאת היא דרך צילום הרחוב. חשבו על זה כמתודולוגיה להרחבת אופקים.

 

היכולת לעמוד פשוט מהצד, מבלי לשפוט - אלא להיות "זבוב על הקיר" - היא בדיוק הגישה הנכונה להתמודדות עם שפה ותרבות לא מוכרת. דרך הפרקטיקה אפשר להבין מה לא לעשות, כמו לחשוב לוגית על מנת להשיג תוצאה מסוימת, שאותה אולי אפשר היה להשיג אחרת. כמו לקוות שעל ידי יצירת עוד קונספט שמרני לקמפיין, נצליח לסחוף קהל יעד צעיר יחסית ללא יציאה מהגבולות של עצמנו כאנשים בעלי נורמות חשיבה מקובעות, עוד לפני שדיברנו בכלל על האופי של המותג שאנו מייצגים.  

צחוק, הלם, עצב ועוד פרצי רגש מיידים וספונטניים, יכולים להיווצר גם מחיבור של אלמנטים שלא חשבנו שיתחברו וישפיעו על הצופים שלנו, צריך רק לנסות ולעבוד עם זה. הרחוב הוא המעבדה הנגישה ביותר שלנו לבדוק את זה, אז למה לא להשתמש בו? 

כמה פעמים הסתכלנו על תמונה - ממש כמו שצפינו בכפיות המעופפות של מילקי - ואמרנו לעצמנו "זה עובד" למרות שלא ידענו למה. זו בדיוק התכונה החשובה שמצויה בכל נציג דורי שמצליח לייצר דיבור חדש.

האימון הטוב ביותר הוא פשוט לצאת לרחוב ולנסות לתפוס בפריים דווקא את מה שלא הייתם מצלמים, ולייצר חיבור אחר - שלא מתכתב עם הרצון המשני שלנו - ליצור סדר ודינמיקה הגיונית. לאחר מכן יש לבחון את התוצאות ולנסות ולהרגיש האם הדברים עובדים. ברגע שתרגישו שזה זה, תראו שכבר לא תצטרכו לשאול "אז מה הקשר?" ותיכנסו למשרד על מנת לייצר שינוי אמיתי.  

עומרי שומר הוא איש קריאייטיב וצלם מקצועי, פיינליסט פסטיבל לונדון לצילום, צלם המגזין הבינ"ל LENS MAGAZINE, מרצה בתרצה גרנות ACC בחברות וארגונים על חשיבה קריאטיבית דרך צילום רחוב

והנה עוד דוגמאות:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    באזז 12/09/2017 12:13
    הגב לתגובה זו
    עשית פרסומת, לא חשוב איך ומה שעושה באזז ויש עליה דיבור אתה בעולם החדש. זהו !!!
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.