ניתוח קמפיין

טריק ישן: 'לאומי לעסקים קטנים' זה 'סלקום משפחה'

"הצירוף בין הפטנט של ילדים בתפקיד מבוגרים ושיר ישראלי סנטימנטאלי לא משאיר הרבה מקום לקונספציה הכן מעניינת של "חלום גדול של העסק הקטן"
עטרה בילר | (9)

בשורה התחתונה: לצד הפקה יפהפיה של ילדים מבצעים את השיר "מכתב לאחי", אנחנו מקבלים עוד קליפ של ילדים שמתנהגים כמבוגרים, בבליל של סרטונים שמשתמשים בדיוק באותו פטנט. כך שבו במקום שהפרסומת תצליח להפתיע, היא לא, והיא נישאת על כנפי הביצוע המוזיקאלי וחמידות השחקנים הקטנים בלבד.

בכל פעם שאני רואה את קמפיין לאומי לעסקים אני יודעת שאני רואה סרט סלקום משפחה. ואז אני נזכרת שזה קמפיין של בנק לאומי שמציע חסכון לילדים לטווח הרחוק, כמו קמפיין "לאומי פותח לי מחר חדש" שהראה ילדים שחולמים להיות וטרינר, איש רוח או עורך דין. ורק בסוף אני נזכרת שוב ושוב ושוב שמדובר באלגוריה בין עסקים קטנים לילדים קטנים. לאומי לעסקים קטנים.

"בלי לחלום לא נגיע לשום מקום" מחזיר אותי לנושא האמיתי של הקליפ ואז זה קורה לי שוב. אז נכון - מדובר בקליפ מוזיקאלי מהטובים שנראו בברייק הפרסומות, בעיקר בזכות השירה והמשחק של הילדים, אבל הצירוף בין פטנט שחוק של ילדים בתפקיד מבוגרים ושיר ישראלי סנטימנטאלי לא משאיר הרבה מקום לקונספציה הכן מעניינת של "חלום גדול של העסק הקטן".

השימוש בילדים בפרסומות הוא באמת לא חדש, אבל מה שקורה בשנים האחרונות זו מגיפה של שימוש בתרגיל "ילדים בתפקיד מבוגרים". הפרסומת העדכנית למיני כריות תלמה, שהוסרה מהמסך לאחרונה בשל התחושה שהיא מעודדת פדופיליה, אינה אלא עוד אחת משורה שלמה של פרסומות שמציבות את התינוק או הילד בתפקיד המתוכנן מבעוד מועד להיות אבסורדי - כדי להעביר מסר.

במקרה של מיני כריות תלמה מדובר בעוד סרטון בסדרה המאד מוצלחת "לא תאמין מה קורה בפנים". תלמה מחוייבת לספר לצרכן את הסיפור על "אין תוכו כברו" בעוד ועוד צורות מפתיעות, כגון מיקי בוגנים שיוצא מתוך ריצ'רץ' 'עורי' של בחורה שבילתה לילה עם ציון ברוך שמתוך עורו יוצא חנון מושלם ועוד ועוד סרטונים הבנויים סביב אותו מוטיב. התינוק שמדבר בקול של "ערס" ומצולם בין שתי דוגמניות עורגות אינו אלא פיצוח קריאטיבי נוסף של אותה קונספציה, כאשר ברור שהחידוש המוצרי שמציג כריות קטנות מהרגיל אינו דרמאטי דיו כעומד בפני עצמו, וזקוק לאמפליפיקציה פרסומית.

לצד פרסומות 'ילדים כמבוגרים' אלו אפשר לציין בנשימה אחת את נטוויזיון מאמינים בשירות שמראה ילדה "הורית" שמטפלת בהורים ילדותיים תלותיים בכל מה שקשור באינטרנט, את התינוקות על גלגלים של אוויאן שמתנהגים כמו חבורת רחוב שעושה ברייקדאנס/ היפהופ על גלגיליות וכמובן - את תינוקות האגיס שתמיד מתנהגים כמו חבורת מבוגרים בין אם מדובר במערב הפרוע או, במקרה של חיתולי היפהופ, מסיבה דקדנטית בוילה אליה מגיע סוג של 'ערס' בשם puff baby עמוס גורמטים ועוטה מעיל פרווה לבן, שפותח את הדלת בבשורה wassup mother lovers? וניגש ישר לעניינים בעמדת הדיג'יי.

לסיכום: בדיוק במקום שאנחנו מנסים לזעזע ולטלטל, צריך לבדוק שלא מדובר בטריק הכי ישן בספר.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ישראל חברה משפחתית וילדים עובדים עליה (ל"ת)
    אנו שמרנים ומשעממים 11/06/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רונן 11/06/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
    אם יוצא לכם בהפסקת הפרסומות לראות את התחלת הפרסומת של לאומי תשאלו את אחד מבני המשפחה שאיננו משוק הפרסום 'של מי הפרסומת'? באחריות אני אומר שהוא לא יידע, ובמקרה היותר טוב יחשוב שזו פרסומת של סלקום. וזאת אף על-פי שבחודש וחצי האחרון הפרסומת הוקרנה בלי הפסקה וללא הכרה בתקציבי עתק. היה פשוט עדיף לשים טקסט למשך 30 שניות, ואני אישית חושב שהזכירות הייתה גבוהה יותר. אבל הפרסומת הזאת עוד ניחא. מה יגידו אנשים מקאן על הפרסומת התמוהה לא מזמן של הארנק הדיגיטלי.
  • 6.
    שכחת משהו 10/06/2013 19:41
    הגב לתגובה זו
    של הבינתחומי, לא נולדים מנהיגים...ילדים בדמות מנהיגים. מגפה
  • 5.
    כלהפרסו 10/06/2013 19:40
    הגב לתגובה זו
    כל הפרסומות של מקאן זה אותו הדבר. לוקחים קטע מדליק- ילדים, מדביקים לו קטע מדליק - שיר מתוק ומרגש, מביימים שיראה עכשווי - והופה - עוד גרוטסקה מבית טל רביב, יציאה ראוותנית חסרת נשמה ורעיון. כשראיתי את זה חשבתי שהילדים האלה מסכנים והמבוגרים שהגו אותם מסכנים אפילו יותר...
  • 4.
    טל 09/06/2013 13:07
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שאני רואה פרסומת של מקאן אני יודעת שזו פרסומת של מקאן. תמיד גרנדיוזי, תמיד ורוד מתקתק, לרוב לא עושה לי את זה. למעט כשיש הומור- הפרסומות ל YES טובות למרות שהן מנסות להחזיר מלחמה להוט שמה לעשות- הפיצוחים גאוניים הרבה יותר
  • 3.
    בצל 09/06/2013 12:05
    הגב לתגובה זו
    שימוש של ילדים בפרסומת הוא נושא מעניין בפני עצמו, אבל לאחרונה הוא כבר נמאס, זה חמוד וזה מתוק ומי לא נמס כשרואים ילדים קטנים בדמות מבוגרים אבל חלאס, לקריאטיב נגמרו כל הרעיונות המעולים ?! צאו לחופש ותחזרו עם מוזה חדשה הגיע הזמן לרענן את הפרסומות לאחרונה.
  • 2.
    יויו 09/06/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    הטריק האחד חוזר לככב
  • עוד קוקסינל שיוצא גבר בעילום שם (ל"ת)
    טל 09/06/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אוייש , תנוחי. (ל"ת)
    נחמן 09/06/2013 10:48
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.