הרכבת הקלה שדרות ירושלים
צילום: פייסבוק סעיף 27

האם קרבה לקו האדום תעלה את מחירי הדירות?

מה הפער בין דירה קרובה לתוואי הרכבת לדירה מרוחקת, איפה צפויות עלויות מחירים ועל פני כמה שנים זה יקרה?
איציק יצחקי | (3)

הרכבת עומדת לצאת מהתחנה, החיים אמורים בהמשך להיות יותר נוחים לאנשים שגרים בסמיכות לקו וזה אחרי שרובם די סבלו מעבודות התשתית והפקקים באזור. האם עכשיו בעלי הדירות באזור יקצור את הפירות? האם כעת מחירי הדירות יעלו?

הרכבת הקלה, פייסבוק סעיף 27

  הרכבת הקלה, פייסבוק סעיף 27

נתחיל בעובדה פשוטה - המחירים עלו, אפילו טסו מאז שהחלו הדיבורים על הקו האדום ב-2010, התחזקו ב-2015 כששר התחבורה אז ישראל כ"ץ, גזר את הסרט והתחילו העבודות והן התעצמו ב-2020-2022. השנה המחירים בירידה, כמו בכל מקום בארץ, אבל אל תחשבו שההשקה של הרכבת לא גלומה, לפחות ברובה, במחירים באזור. אומנם, ככל שזה יהפוך לעובדה מוגמרת וככל שהרכבת תצדיק את ההשקעה הענקית שהיתה כרוכה בה, אזי הסיכוי לעליית מחירים נוספת עולה, אבל חלק גדול מההשבחה ועליית הערך בגין הרכבת כבר גלום במחירים הנוכחיים.

השאלה אם יש אפסייד נוסף ביחס למקומות אחרים. כלומר, אם המקומות הסמוכים לתוואי הרכבת יתנו תשואה עודפת. שאלה מעניינת נוספת, היא בכמה המחירים של דירות קרובות לתוואי יקרות יותר מאשר דירות מרוחקות, ככל שהפער גבוה, הרי שהשוק מבטא השבחה, אבל במקים שהפער נמוך, אולי השוק, מסיבות שונות, עדיין לא מעכל את עליית הערך, ודווקא שם זה עשוי להיות מעניין כהשקעה או כרכישת דירה ראשונה שערכה בהמשך יעלה יותר מדירות אחרות

במילים פשוטות, מצד אחד צריך לזכור שהכל ידוע - ידוע שהרכבת תושק בסופו של דבר ויכולת ההתניידות של אנשים שגרים בסמיכות לקו תגדל, ולכן זה כבר גלום במחירים, ומצד שני, צריך לבדוק כי ייתכן שלאורך הקו יש מקומות שההשבחה לא גלומה בהם באופן משמעותי. 

 

איפה יעלו המחירים ולמה? 

עוד נקודה שחשוב לזכור - אנחנו בשוק של קונים, מחירי הדירות בירידה וזה לא צפוי  להשתנות בשנה הקרובה, ואם כך, אז הסיכוי שהשקת הקו תקפיץ את המחירים בחודשים הקרובים, נראית נמוכה. בטווח הבינוני-ארוך, הרכבת הקלה אכן תגרום למקומות פחות נגישים בעבר להיות נגישים ואז בהנחה שתהיה התעוררות והביקושים יחזרו, האזורים האלו עשויים ליהנות מעליית מחירים עודפת, על פני מקומות אחרים, אבל בתנאי שזה לא גלום במחירים. 

ומכאן שהשאלה החשובה באמת היא האם השקת הקו, הנגישות שתהיה לדיירים בסמוך לקו, גלומה במחירי הדירות?  מבדיקה שעשינו עולה כי המחירים לאורך הקו והכוונה לסדר גודל של עד 500-600 מטר מהתחנה עלו על פני השנים יותר מאשר ביתר רחבי העיר. כמו כן, יש פער לטובת הדירות האלו שמגיע ל-5%-10% לעומת דירות מרוחקות יותר. האם הפער הזה יגדל? כנראה שבטווח של 5-6 שנים אחרי ההשקה הוא יהיה 15%-20% ויש מקומות שאפילו יותר. למעשה, ככל שמדובר באזורים המרוחקים של הרכבת - פתח תקווה ובת ים, שם הערך צפוי לעלות יותר. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אם תעשו את החשבון תקבלו שצפויה לכאורה עליית מחירים עודפת של 1%-2% בשנה לאורך התוואי של הרכבת ביחס למקומות אחרים. אף אחד לא באמת חותם על זה ומעבר לכך - כל מקום וכל מקרה לגופו. ההשוואה בדירות וצריך תמיד לזכור את זה היא לא השוואה של תפוחים לתפוחים, כי אין דירה באמת זהה לדירה אחרת. כשאתם מבקשים לרכוש דירה קרובה לתוואי הרכבת (ואגב קרוב מדי לתוואי דווקא מוריד מחירים, אנשים לא רוצים לגור מעל תחנת רכבת), אתם לא באמת יכולים להשוות לדירה זהה לחלוטין במרחק של קילומטר ממנה. אז בנטרל השפעות המחיר בשל גורמים אחרים, הדירה על התוואי תהיה יקרה יותר, אבל אתם צריכים לבדוק את כל המכלול. 

> מדריך: כל מה שצריך לדעת על הקו האדום - שאלות ותשובות

עניין חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא שינוי יעוד עתידיים. בניינים שקרובים לתוואי הרכבת, עשויים לזכות בשינוי ייעוד והרחבת תב"עות יותר מאשר מקומות מרוחקים יותר. העיריות רואים באזורים האלו דרך לפתח את העיר וליד התחנות עשויים לקום מרכזים ומגדלי מגורים. זה יקרה דרך תהליך של התחדשות עירונית וזה עשוי לשדרג בניינים שיעברו תהליך של פינוי בינוי-שינוי תב"ע, אם כי, זה יהיה תהליך ארוך.   

מה שצפוי לקרות בשוק השכירות הוא עליית מחירים. שם זה שוק של בעלי הנכסים. הם גם ככה מקבלים תשואה נמוכה ביחס לאלטרנטיביות הסולידיות. הם סובלים מעליית החזר המשכנתא וירידת ערך הנכסים, הפיצוי שלהם הוא בהעלאות מחירי השכירויות, וזה אכן קורה.  זה בולט אצל שוכרים חדשים שלהם עליית המחיר אף מגיעה ל-10%, אבל גם בחוזים קיימים ושוכרים קיימים יש עלייה של כ-5%. ככל שהדירה מוערכת יותר על ידי שוכרים, וברגע שהיא על תוואי הרכבת, היא מוערכת יותר והביקושים עליה יעלו, כך המחיר שלה יעלה. המשכיר ידרוש העלאה, השוכר ייכנע או ייאלץ לעזוב. בתור עומדים עשרות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השוק בצניחה חופשית. המחירים ליד הרכבת יירדו בפחות. 13/08/2023 09:42
    הגב לתגובה זו
    השוק בצניחה חופשית. המחירים ליד הרכבת יירדו בפחות. זה המונח הנכון
  • 2.
    אורן 12/08/2023 23:44
    הגב לתגובה זו
    שאנשים יבינו איזה בלון נפוח זו הרכבת האיטית הזו, שנוסעת 30 עד 40 קמ"ש במקרה הטוב, גוזלת נתיבים, אלפי מקומות חניה, נותנת לגיטימציה לא ברורה לראשי העיר וחזירי נדל"ן להקים מגדלים סביבה... בני אדם לא ירצו כ"כ לחיות שם.
  • 1.
    נגחה לכם סוד: 12/08/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    ב5 שנים הקרובות לפחות.. תזהרו מהשקרנים
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."