ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: צילום מסך

המדרון החלקלק, קרוב יותר מתמיד

כמעט כל מדינה מוצלחת, הפכה לכושלת והתדרדרה לכאוס, בגלל מערכת פוליטית שבורה; המעבר מסטטוס של מדינה מוצלחת למדינה כושלת עלול להיות מהיר נורא וישראל בטח אינה פתורה מסכנה זו; קשה להאמין, אולם גם ארה"ב נמצאת בסכנה... 

מדהים, באיזו מהירות מדינות הופכות ממדינה צומחת ומוצלחת, המשרתת היטב את רווחת אזרחיה, למדינה כושלת בה שורר תוהו ובוהו. קשה להאמין. ישראל בטח אינה פתורה מסכנה זו, בטח אם מתבססים על נתונים. אם משווים בין רשימת 56 מדינות מוצלחות ו-85 מדינות כושלות ב-2020 לפי פרמטרים שונים, ניתן להבחין זאת בנקל.

בספרו החדש של רושיר שרמה, 10 כללים למדינות מוצלחות, המחבר מנתח נתונים עבור 56 מדינות שהשיגו צמיחה כלכלית בת קיימא במשך לפחות עשור, בשנים שבין 1960-2010. ישראל נמנית על 56 המדינות.

במדד "מדינות כושלות", המחושב על ידי הארגון Fund for Peace בספר מדורגות מדינות בהתאם לסיווג הבא: "כושלת", "שברירית" או "שברירית בפוטנציה", כאשר מציין רושיר 85 מדינות בסיווגים הללו.

מדינה כושלת היא "מדינה בה המערכת הכלכלית ו/או הפוליטית היא כה חלשה שאין לממשלה יכולת למשול או לשלוט כמו: לבנון, תימן וסוריה".

מדינה שברירית היא מדינה בה הממשל חלש אבל עדיין עם פוטנציאל שליטה בסיסית. ומדינה "שברירית בפוטנציה" היא מדינה בה היכולת למשול מאוימת, בגלל אי-יציבות פוליטית.

ההשוואה בין 56 המדינות המוצלחות לבין 85 המדינות הכושלות, שברירות או שברירות בפוטנציה, מעידה על אמת אפלה. החשש עולה כשמבינים כי המדרון כה חלקלק והמעבר מסטטוס של מדינה מוצלחת למדינה כושלת עלול להיות מהיר נורא.

מתוך 56 המדינות המוצלחות, לפי קנה המידה של שרמה, כמעט חצי, או 26 מדינות, מפיעות היום ברשימה הכושלת או השברירית. מדינות אלו הדרדרו מ-"מוצלח" ל-"כושל", בפרק זמן קצר, לרוב בגלל מהומות פוליטיות. שש מתוכן ממוקמות במזרח התיכון ובצפון אפריקה: אלג'ריה, אירן, לבנון, טורקיה, סוריה ותימן.

לעומת זאת, מספר המדינות מתוך רשימת 85 המדינות הכושלות, המועמדות לעלות כיתה, ולהגיע ומעמד "מוצלח" – הוא אפסי. אינני מצליח לזהות אפילות אחת.

קשה להאמין, אולם גם ארה"ב נמצאת בסכנת הידרדרות. גזענות, מחאות, אלימות, פוליטיקה קוטבית ואלימה, ונשיא הבונה על שנאת היריב – מאיימים כיום על כלכלת ארה"ב יותר מתמיד וישראל חייבת לשים לב גם לזה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הפער בין "מוצלח" לבין "כושל" הוא קטן ומתהפך תוך זמן קצר – לעתים, כמעט מבלי שהמנהיגים שמו לב – עד שזה מאוחר מדי לתקן.

שכנתנו בצפון, לבנון, הינה דוגמא. בעוד שבעבר היתה הבית של השייחים העשירים, שהביאו את כספם לבנקים הלבנוניים, גם בתקופת מלחמת האזרחים במדינה בין השנים 1975-1990, המשיכו הבנקים לפעול, כיום הפכה המדינה למקום הרוס אשר נשלט ע"י טרוריסטים.

הבנקים במדינה היפה הזאת בפשיטת רגל וצעיריה בורחים לחו"ל. 

כמעט ללא יוצא דופן, כל מדינה מוצלחת, הפכה כושלת והידרדרה לכאוס, בגלל מערכת פוליטית שבורה. אף לא מדינה אחת השיגה צמיחה יציבה בת קיימא נוכח פוליטיקה מושחתת, רוויית אוליגרכים.

בימים אלו ממש מדינת ישראל מתגאה בקבוצת רוכבים המשתתפת במרוץ הטור דה פרנס היוקרתי, תחת השם "Startup Nation". ישראל זה מכבר מאוהבת בכינוי הזה אולם האמנם זאת המציאות הישראלית בימים אלו? עם סיסמאת הסטארט אפ ניישן, אנו מפרים את אחד החוקים של שרמה שמציין בסיפרו כי הבעיה הגדולה של המדינות המדרדרות היא בכך שהן נופלות לשבי התעמולה של עצמן.

המערכת הפוליטית בישראל שבורה בשנה האחרונה. מעל 10 שבועות קיימות הפגנות סוערות נגד ראש הממשלה. היו שלוש מערכות בחירות מאז אפריל 2019 – ואיום לרביעית. שרות התעסוקה מדווח על 847,968 מובטלים ביולי, מתוכם 576,164 בחל"ת, ושיעור האבטלה הגיעה ל-21%.

כמו מכונית, בקלות ישראל יכולה להפוך מ-Startup Nation ל-Dead Battery Nation. כמו ה-26 מתוך ה-56 המדינות המוצלחות שנפלו לקטגוריות המדינות הכושלות ישראל בקלות כיום יכולה למצוא עצמה שם. אין מקום לשאננות. המצברים שלנו מתרוקנים במהירות.

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    [email protected] 31/08/2020 15:20
    הגב לתגובה זו
    הסכנה הוא לא במערכת הפוליטית. הסכנה היא בקומוניסטים הנאצים שחודרים למדינה ומנסים לפורר אותה מבפנים. ארה"ב לא בסכנה. לעומת זאת אירובה כבר נחרבת.
  • 17.
    me 31/08/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    פטורה מלשון פטור
  • 16.
    אנונימי 31/08/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
    כתבה פוליטית רדודה
  • 15.
    לילי 31/08/2020 14:41
    הגב לתגובה זו
    אם נוותר לביבי על התיקים - נאבד את המדינה יש למצות את הדין עם ראש ממשלה הנאשם בשחיתות
  • 14.
    יויו 31/08/2020 14:39
    הגב לתגובה זו
    כדי להכשיל את זה שמוצלח בכל מה שעושה טוב למדינה שלנו .השמאלנים מסוכנים ויהרסו הכל יותר מהמחבלים
  • 13.
    8 31/08/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
    או שלא...
  • 12.
    לרון 31/08/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    עם כל השנאות היה "אני" לצד "המדינה" היום זה "אני ואין בלתי,ואחרי המבול"
  • 11.
    עוד פרופ' פוליטי קטן שכותב מתוך פוזיציה עלובה (ל"ת)
    יעקב 31/08/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחת שיודעת 31/08/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    ההסתדרות, המגזר הציבורי, הפרקליטות המושחתת מהיסוד, מע' המשפט האוליגרכית והפוליטית, חוסר משילות של נבחרי ציבור, שלטון הפקידים... ועוד
  • שרה שיודעת ? (ל"ת)
    דף מסרים 31/08/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
  • לרון 31/08/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
    בתוספת "קטנה",המנהיג פועל נגד מוסדות השלטון,סוג של דיקטטורה,ואמנם גם בן גוריון היה סוג של,אך המדינה וטובתה היו לעיניו!
  • גק 31/08/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    כל שציינת הם היסודות לחוסנה של המדינה ,הכאוס האמיתי זה ראש הממשלה שלך המושחת והמשחית ותוקף כל חלקה טובה של יציבות
  • יואל 31/08/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    האוייב הגדול ביותר של המדינה זו שחיתות שילטונית שהורסת כל חלקה טובה וכמו שכתוב בכותרת הדג מסחריח מהראש
  • 9.
    י"ע 31/08/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    שראש ממשלה נאשם לא יכול לנהל מדינה. ביבי הכפיף הכל למען נושא והוא המשפטים שלו. גם לפני זה הוא לא היה מנהל טוב למדינה ,אבל עכשיו הוא אסון. ,כמו שאמר לאולמרט כשדרש ממנו להתפטר.
  • לרון 31/08/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    להיות ארגנטינה,פרוניזם ישראלי
  • 8.
    דב 31/08/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    התיאוריה ידועה, ויש עליה תוספות ותיקונים. הפרמטרים מתייחסים לממדים פוליטיים ופחות כלכליים, ויש להוסיף עליהם ממדים רבים. לא ישראל ולא ארה"ב נמצאות המדרון החלקלק. הנכון הוא ששתיהן מאוימות מבפנים על-ידי גורמים מתוסכלים ואלימים הנתמכים על-ידי גורמי חוץ עוינים עם כספים רבים. זה המצב. והתיאוריה דווקא איננה מתאימה להן.
  • 7.
    טור מעמיק ביותר. ניכר שהכותב ביצע מחקר מעמיק לפני שפרסם (ל"ת)
    פרום 31/08/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שמואל 31/08/2020 12:32
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהפרופסור המכובד עוסק בקריטריונים להגדיר מצינה מוצלחת או כושלת, כך כל אתר המכבד את עצמו וכל כותב מאמר מכובד, צריך לכתוב את דעותיו הפוליטיות, מקורות המימון, חברות בקרנות כאלה או אחרות, מיד בראשית המאמר.
  • 5.
    סתם אחד 31/08/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    ארהב בשנות ה 60 הייתה כמו היום. גזענות. שנאת זרים. נשיא ותובע שנרצחו. מנהיג שחורים שנרצח. ומה יצא בסוף? ולהבדיל גרמניה הנאצית עם יכולת מדינית צבאית כלכלית אדירה ומשילות מוחלטת. איך זה נגמר?
  • 4.
    אנחנו כבר שם. הגענו למקום הראוי לנו. (ל"ת)
    איתן 31/08/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 31/08/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    שביבי יפטור אותנו כבר מנוכחותו..
  • 2.
    המקצוען 31/08/2020 11:56
    הגב לתגובה זו
    תגיד שאתה פשוט שמאלניומקושר לקרן החדשהאל תדאג.לא ניתן לך לנהל את הכלכלה
  • כמה כיף להיות ביביסט 31/08/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    אתה נפגע כת שלא ישנה את דעתו גם אם יחרבנו לו על הפנים. עצוב, כי אנשים כמוך דרדרו אותנו למקום שאנחנו נמצאים בו.
  • דב 31/08/2020 13:40
    אתה נמצא? בתדמית המראה שלך - זה בדיוק, אבל בדיוק אתה.
  • 1.
    מנחם 31/08/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    הזרים הפועלים פה להרוס את המדינה מבפנים
  • אז תחשוף (ל"ת)
    ברסלבר 31/08/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
  • דב 31/08/2020 13:41
    הכל גלוי וידוע ונעשה לאור השמש. בלי בושה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.