נסים בן דוד
צילום: קצת אחר – דוד מויאל
מקרו כלכלה

כדי לצאת מהבוץ הכלכלי הממשלה חייבת להגביר בצורה דרסטית את הוצאותיה

למרות הגידול בגרעון, הממשלה חייבת להגביר הוצאות בדומה לנעשה בארצות אחרות בעולם; חשש קובעי המדיניות להגביר את הוצאות הממשלה ימנע עלייה בהכנסות ממסים ויחריף את המיתון

נושאים בכתבה שער הדולר

הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה כדי להוציא אותנו מן המשבר. על פי נתונים שפורסמו על ידי החשב הכללי במשרד האוצר, בחודשים ינואר עד מאי 2019 הסתכמו הוצאות המשרדים האזרחיים של הממשלה בסך 108.7 מיליארד שקלים, זאת לעומת הוצאה בסך 121.7 מיליארד שקלים בחודשים ינואר עד מאי 2020.

מדובר בגידול ההוצאה הממשלתית ב-2020 בכ-13 מיליארד שקלים. מאחר שהתוצר המקומי הגולמי של ישראל הסתכם בשנת 2019 בכ-1,390 מיליארד שקלים, הרי שמדובר בגידול ההוצאה הממשלתית בשיעור של פחות מאחוז אחד מהתוצר הישראלי השנתי.

ראוי להזכיר שהכנסות הממשלה ממסים ירדו בשנת 2020 בכ-8 מיליארד שקלים וכן ירדו ההלוואות שקיבלה הממשלה מן הביטוח הלאומי בכ-10 מיליארד שקלים. נתונים אלו מסבירים את הגידול בגירעון הממשלתי ששוויו 30 מיליארד שקלים בתקופה זו, מגירעון של 15 מיליארד לגירעון של 46 מיליארד שקלים.

 

יש לציין שב-2019 תוכנן גרעון שנתי בסך של 50 מיליארד שקלים, שהיווה כ-3.6 אחוזים מן התוצר. מגיפת הקורונה הגיעה במפתיע והובילה לכך שהמשק נקלע בשנת 2020 למשבר עמוק ולא צפוי. מאחר שלא הייתה תוכנית מגירה בנוגע להיערכות במקרה של משבר כזה, נדרש היה לקיים בדחיפות דיון ציבורי, על מנת לבחון האם המידה שבה הממשלה מגדילה את מעורבותה בתקופת המשבר מספיקה כדי להאיץ את חזרת המשק למסלול בו הינו לפני פרוץ המשבר. גידול בהוצאות הממשלה בעת שבה הכנסותיה מגביית מיסים פוחתות, מעוררת חשש בקרב קובעי המדיניות, עם זאת צריך לזכור שיציאה מהירה מן המשבר תוביל לעלייה מהירה בהכנסות הממשלה.

ראוי להשוות את מדיניות הממשלה האמריקאית בעת משבר הקורונה כדי לקבל נקודת מבט השוואתית לגבי המדיניות הננקטת בישראל. להלן נתוני משרד האוצר האמריקאי לגבי ההכנסות, ההוצאות והגרעון של ממשלת ארה"ב בחודשים ינואר עד מאי 2020 לעומת החודשים ינואר עד מאי 2019.

ניתן לראות שהוצאותיה של ממשלת ארה"ב בחמשת החודשים של שנת 2020 גדלו בכ-42% לעומת חמשת החודשים הראשונים של שנת 2019 והכנסותיה ירדו בתקופה זו בכ-19%, כאשר הגרעון של ממשלת ארה"ב גדל בתקופה זו בכ-263%. אין ספק שממשלת ארה"ב נקטה במדיניות פיסקלית מרחיבה המשמעותית לאין ארוך מזו שננקטה בישראל.

 

ממשלת ישראל מצויה בדילמה

מחד גידול בהוצאותיה מגדיל את הגירעון ואת החוב הממשלתי ומאידך גידול בהוצאותיה גם מאיץ את יציאת המשק ממשבר ולכן יוביל בעתיד הלא רחוק לעלייה בהכנסותיה ממסים. אבל בנוסף לדיון החשבונאי היבש, שיקולי הממשלה חייבים גם להכיל מרכיב נוסף והוא טובת תושבי המדינה, בעלי העסקים והעובדים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בסופו של דבר הממשלה משרתת את טובת הציבור אשר חלקים נרחבים ממנו זועקים לעזרה. כאן מתחברים כל השיקולים, הן זה המתחשב ביציבות הפיננסית של הממשלה והן יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה ולתעסוקה מלאה.

אם הממשלה רוצה להשיב את המשק לתעסוקה מלאה וכן להשיג יציבות פיננסית וחזרה למסלול של הפחתת החוב הציבורי עליה להגדיל את הוצאותיה בקצב מהיר יותר ולממן זאת על ידי מלווה מן הבנק המרכזי (הבנק המרכזי ידפיס כסף ויעביר אותו כהלוואה לממשלה). החוב לבנק המרכזי אינו מבטא גידול ממשי בחוב הממשלתי, מאחר שהבנק המרכזי הינו חלק מהממשלה.

ניתן להעריך שהתאוששות המשק בחודשים הקרובים תוביל לעליית הכנסות הממשלה ממיסים ולכן תוביל לכך שהגירעון הממשלתי בחלק השני של 2020 יגדל בקצב איטי יותר מקצב הגידול שהתקיים בחודשיים האחרונים. כדי לעודד את יציאת המשק מן השפל, על הממשלה להגדיל את הוצאות הסיוע מבלי לגרוע בתקציב שתוכנן, כלומר מבלי לקצץ בסעיפי תקציב כלשהם כדי להגדיל את הוצאות הסיוע לעסקים במשבר.

שורה תחתונה

יש לסייע לעסקים במשבר ולהמשיך לקיים את כל ההוצאות שתוכננו טרם המשבר. גידול הוצאות כזה לא רק שיסייע ליציאה מהירה יותר מן המשבר אלא גם יסייע ליציבות הפיננסית של הממשלה. שיפור במצב המשק עקב גידול בהוצאות הממשלה אשר יפצה על הירידה בביקוש לתצרוכת פרטית והירידה בהשקעה במכונות וציוד ישפר את מצב המשק ולכן ישפר את הכנסות הממשלה ממיסים. מכאן שההשקעה הטובה ביותר עבור הממשלה תהיה להגדיל בהוצאותיה באופן דומה למה שנעשה בארצות אחרות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טל 04/07/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    אם יהיה סגר נוסף המשק יקרוס טוטאלית
  • 8.
    טל 04/07/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
    5 שנים לא קניתי קילו בשר הפצצה הגרעינית הכלכלית כבר נפלה בארץ
  • 7.
    אנונימי 04/07/2020 09:11
    הגב לתגובה זו
    הדפסת כסף תביא לעליית מחירים,לא בטוח שזאת הדרך הנכונה.
  • 6.
    50% מהוצאות הממשלה זה שכר מנופח למגזר הציבורי (ל"ת)
    אנונימי 04/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לוי 03/07/2020 21:11
    הגב לתגובה זו
    תתנו מענקים לאזרחים בכמות כזו שכל אזרח יכול לרכוש דירה ללא משכנתה ואז הכל יתעורר והקבלנים יהנו והאוצר יהנה מהכנסות ממיסים והעיריות יהנו ממיסי הארנונה ויבוא המשיח על חמור צולע אבל הולך
  • 4.
    לא סופרים 03/07/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    המחדל עוד יהדהד בדברי ימי ההיסטוריה
  • 3.
    צבי נוי 03/07/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    הסיבה שהמשבר קשה היא רמות המינוף הגבוהות והשכלה פיננסית דלה. האשמים הם הממשלה והבנק המרכזי שהתערבו ב 2008. תעזרו לעצמכם. אל תחכו לממשלה. היא רק מזיקה. ואל תלחצו עליה לעזור! אין צורך זה בזבוז של כסף
  • 2.
    בועז 03/07/2020 11:11
    הגב לתגובה זו
    אולי זה מה שצריך
  • 1.
    עוד קנסיאני שלא מבין דבר בכלכלה (ל"ת)
    אברהם מטלון 03/07/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
  • tchc 05/07/2020 11:25
    הגב לתגובה זו
    יש לך מושג מה ההישגים של פרופ' בן דוד בתחום הכלכלה? ומה אתה מבין בתחום?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.