ארז כהן
צילום: יח"צ

עודף התקציב כהזדמנות לצמצם פיגור של 40-50 שנה

 ארז כהן, משפטן ושמאי מקרקעין, שומע על העודף בתקציב ומקווה מאוד שהכסף יילך למקומות הנכונים  
ארז כהן | (6)
נושאים בכתבה ארז כהן

לאחרונה התבשרנו על עודף משמעותי בתקציב המדינה. בזמן כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור באיזה סכום מדובר בדיוק, אבל אין ספק שמדובר במיליארדים. כדרכם של פוליטיקאים נשמעו מיד הצהרות שונות ומשונות על הורדת מיסים והטבות אחרות. אלו, מן הסתם, כותרות המסברות את האוזן, אך לטעמי אינן מייעדות את הסכומים האלה להיכן שכדאי, וצריך, שיילכו.

אין זה סוד שמדינת ישראל מפגרת בכ-40-50 שנה לעומת יתר מדינות ה-OECD ברמת התחבורה, התשתיות החניות וכו'. מדובר בדיסונאנס ההולך ומתרחב משנה לשנה. בשנים האחרונות במיוחד הבעיה מחריפה ועוד תחריף עוד יותר במהלך השנים הקרובות, תוצאה ישירה של בניית מאות אלפי יחידות דיור במסגרת הסכמי הגג ומחיר למשתכן. בדיקת משרדי מלמדת שאנחנו בדרך לפקקים באורך של קילומטרים, לאורך כל צירי התחבורה המקשרים בין המרכז לפריפריה.

ההשקעות האדירות של ממשלת ישראל בכבישים חדשים והוספת תחנות רכבת בפועל יירדו לטמיון, זאת משום שהתוספת של כלי רכב שיזדחלו ממקום המגורים בפריפריה אל מקומות העבודה, שרובם הגדול יוותרו במרכז, תהיה גבוהה משמעותית מהקילומטראז' שיתווסף. לכן הצעתנו למקד את עודף התקציב ביעדים הבאים:

1. במקום לסלול עוד ועוד כבישים חדשים, לעשות "שינוי דיסקט" ולהתמקד הרבה יותר בפיתוח מערכת היסעים המונית המשלבת רכבת בינעירונית, פרברית ונתצ"ים, מסלולים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד. הנתצ"ים, במיוחד, קריטיים על מנת לייצר מערכת היסעים זמינה ומהירה ולנצל עד תום את מערך התשתיות הקיים.

2. "המשך "חוצה ישראל" לעבר הגליל המערבי והנגב, כבודו במקומו מונח, אולם ללא כבישי רוחב אסטרטגים נוספים, הכביש המרכזי יתאפיין בשנים הקרובות יותר ויותר בפקקים אדירים, ובמיוחד בקרבת המחלפים שממנו יוצאים. לדוגמא כביש 57 (חוצה ישראל-בית ליד-נתניה) אמור להיות משודרג כולל מעקף ומחלף צומת בית ליד. וזו רק דוגמא אחת מיני רבות.

3. צירי הרכבת הקיימים ממש לא מספקים. יש לדאוג לכך שניתן ואפשר יהיה להגיע ברכבת לכל מקום, מקרית שמונה בצפון ועד מצפה רמות בואכה אילת בדרום. ברגע שקיים צורך להתניע את המכונית מידי בוקר ולנסוע (בדרך כלל בפקק..) שעה ארוכה אל תחנת הרכבת (ראו הדוגמא של ראש העין..), שם להחנות את המכונית, ותחנת היעד בעיר הגדולה יש צורך לקחת עוד אוטובוס או מונית על מנת להגיע לעבודה, כל ההשקעות ברכבת הופכות ללא אפקטיביות.

4. אין צורך להפליג בסאגה של הרכבת הקלה בתל אביב שנמשכת על פני שנים רבות וגם אחרי השלמת הקו האדום הראשון, ספק רב אם תפתור את מרבית בעיות התחבורה של המטרופולין. מבחינה זו יש צורך לתעדף, הן במטרפולין גוש דן, הן בחיפה והקריות והן בירושלים רבתי, את קידום פיתוח קווי הרכבת, זאת על מנת שירושתו בכל רחבי המטרופולינים הללו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

5. חשוב במיוחד שיהיה ממשק בין מערכת ההיסעים ההמונית המטרפולינית לבין המערכת הבינעירונית. ללא ממשק כזה, לא נוכל לעולם להפטר מהפקקים המרוכזים בעיקר בכניסות והיציאות אליהם.

6. נושא החניות הינו כידוע כאוב ביותר ופוגע קשות באיכות החיים של רבים מתושבי מדינת ישראל. יש מקום, בהיבט התכנוני, להתייחס הרבה יותר לנושא זה ולהקים יותר ויותר לא רק חניוני ,חנה וסע", אלא גם חניוני ענק בכניסות והיציאות לערים הגדולות.

אדגיש כי כל הסעיפים לעיל אינם חדשים והם מצויים ברמה תכנונית כזו או אחרת, אולם, וזה אולם גדול, הפער בין התכנון ובין ההצהרות לבין הביצוע בפועל, הינו לעיתים קרובות משמעותי. על כן אנחנו רואים בהשקעת כל העודף התקציב בתשתיות, ובראש וראשונה תחבורה, בבחינת statement הצהרה של ממשלת ישראל שנושא זה נמצא בראש סולם העדיפויות. זוהי, לטעמנו, שעת כושר שלא תחזור במהרה וכדאי ורצוי לנצל אותה!

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מדדים 06/11/2017 22:16
    הגב לתגובה זו
    ישר. ללא סיבובים. מי שרוצה יטרח ויגיע לציר 57. ותוך דק ינוע ממזרח למערב. מסובך? כן. למי שמפגר לא יבין רעיון גאוני
  • 5.
    מסכים ב 100% 04/11/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
    כלומר ישראל תשתמש ביתרות מטבע הזר האדירות שיש לה, שער המטבעות הזרים יעלה. יעודד תעסוקה, ניתן יהיה להעלות את הריבית וכך גם לצנן את שוק הדיור
  • 4.
    השקעה הכי כלכלית הינה ברכבות (ל"ת)
    אכן צודק 03/11/2017 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל כך צודק 03/11/2017 11:30
    הגב לתגובה זו
    הליכוד, מפלגה מושחתת יותר ממאפי ההיסטורית, מפלגה יהירה שההיבריס עלה לה לראש, שאנשים כמו דוד ביטן ואמסלם, שני ביריונים שמשרתים את הזוג המתפורר נתניהו, תחלק את הכסף לחרדים ותתחרה עם האיש שמלוקק והמתחנף כחלון על האם זה יהיה "נטו ביבי" או נטו כחלוניזים מכוער". אז אל תצפו לשיפור הכביש לאילת או לתגבור הרכבות, וכן תצפו של מקום שבו כחלון תקע לנו "מחיר למשתכן" יהיה לנו מחיר של פקקי ענק, אבל הכחלון מקווה שזה יהיה אחרי שהוא ילך... כמו שכיום רואים את כישלונו בסולולר כשחברות התקשורת מרוויחות מעט ואינן מסוגלות להשקיע בדורות הבאים של תשתיות התקשורת.
  • 2.
    מאמר תל אביבי, רואה קצר. תתעורר (ל"ת)
    מני, שליח האל 02/11/2017 07:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אזרח 01/11/2017 16:36
    הגב לתגובה זו
    1. חרדים: ישיבות, מקוואות, הנחות, קצבאות. 2. צבא 3. מתנחלים: עוד כביש עוקף , עוד מאחז עם 10 משפחות ושמירה סביב השעון. 4. הפחתת מס חברות.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.