8 שנים לשפל, הנה כמה נתונים שצריך לראות
8 שנים חלפו מאז צנחו שוקי המניות לתחתית הבור (9.3.2009) בסרט אימה שנמשך כמעט בדיוק חצי שנה (מאמצע ספטמבר 2008), והנה במסע התאוששות מופלא הם הניבו תשואות פנומנליות ושברו את המיתוס שמחזור עליות בשוק מניות לא אמור להימשך יותר מ-5 שנים.
לא שחסרו משברים במהלך 8 השנים האחרונות. משבר החובות באירופה – פורטוגל, ספרד ובעיקר יוון, וחששות לגבי עתידו של גוש האירו, הפלישה של רוסיה לחצי האי קרים, הברקזיט, חששות לגבי מערכת הבנקאות באירופה ובסין, ועוד שורה של משברים-משברונים.
אבל, מה שהכריע את כיוון השווקים ואת עוצמתם הייתה מדיניות הריבית האפסית והזרמות הכספים האדירות בארה"ב, יפן, סין, ובשנה האחרונה – גם באירופה, שיצרו בסופו של התהליך מצב של קושי לאתר אלטרנטיבות השקעה אחרות זולת המניות. תיאבון הסיכון של המשקיעים עלה כמה מדרגות והזין את שוקי המניות.
אז, הלכנו ובדקנו, עד כמה השווקים פינקו אותנו, המשקיעים. כדי שהבדיקה תהיה השוואתית במונחים גלובליים, התייחסנו לתשואה הדולרית של שוקי המניות השונים (אלא אם נאמר אחרת).
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסתבר, ששוקי המניות שעשו את התשואה הגבוהה ביותר היו דווקא שווקים שזרים למשקיע הישראלי, כמו אלה של פקיסטן, ארגנטינה, ניו זילנד, אסטוניה, אינדונזיה והפיליפינים, ולבסוף דנמרק. אלה הניבו למשקיעים תשואה דולרית שבין 250% (דנמרק) לבין 576% (פקיסטן).
בשווקים המערביים המתקדמים יותר בולט מדד הנאסד"ק עם 360%! , ה- S&P 500 0.19% עם 249%, הדאו עם 219%, הדאקס: 170%, הניקיי של יפן: 134% וכו'.
גם ישראל עם ת"א 25 (כיום ת"א 35) עם תשואה דולרית של 159%, ת"א 75 (כיום ת"א 90) עם 198% , ת"א 100 (כיום ת"א 125): 156%, מדד הבנקים עם כ-296% והגדיל לעשות מדד היתר עם כ-405%!
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
לו היינו בודקים את התשואות של השווקים במונחים מקומיים, היינו מגלים שהתשואה הדולרית עלולה להטעות משום שבתקופה זו היו שינויים גדולים ביחסי הכוחות בין הדולר לבין מטבעות אחרים.
כך, למשל, ה-DAX הגרמני השיג תשואה של 224% במונחי יורו, אבל רק 170% במונחי דולר, שכן הוא נחלש מאוד מול הדולר. לעומת זאת, בישראל, התשואה הדולרית של מדד ת"א 25 הייתה 159% , אבל עליית המדד במונחים שקליים הייתה רק כ-125%, שכן השקל התחזק באופן ממשי (כ-13%) מול הדולר ב-8 השנים האחרונות.
העובדה, שמדינות מסוימות סבלו מבחינה כלכלית קשה יותר ממדינות אחרות משתקפת היטב גם בשוקי המניות. כך, למשל, שוק המניות האיטלקי עלה במונחים דולריים ב-29% (ובמונחים מקומיים ב-54%), זה של ספרד עלה דולרית ב-21% (ובמונחים מקומיים ב-45%). והיו גם שווקים שירדו כמו זה של אוקראינה ב-38%, ויוון שירדה ב-63%.
- 2.ישראל לביא 15/03/2017 07:52הגב לתגובה זוומה המסקנה מכאן והלאה ?? היש כזאת ??
- 1.רועי 14/03/2017 19:05הגב לתגובה זוסטפק סטפק, לא יודע אם אתה צודק או לא, אבל דבר אחד בטוח, בכל מה שאמרת בקשר לטראמפ, על כך שהשווקים יירדו אם ייבחר, הכול היה קישקוש אחד גדול !! בינתיים הם רק עולים, כמובן שייתכן שעכשיו הם יירדו, אבל זה לא קשור בהכרח לטראמפ, נכון ?! לכן אני שואל את עצמי, למה שאאמין לך עכשיו ? ובכלל, מה עושים שם החברה במיטב דש ועל מה אנחנו משלמים דמי ניהול ? על ניהול רע ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
