ד"ר מיכאלה אלרם
צילום: יח"צ

על יחסי העבודה העכורים באל על שיכולים לגרום לנזק כלכלי משמעותי

הסכסוך בין הנהלת החברה לטייסים מחריף והוא עלול לפגוע כלכלית בחברה, וד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים, ממליצה להם להגיע להבנות ופשרות במהירות 

הסכסוך המתמשך בין הנהלת אל על 3.79% לטייסי החברה גרם בימים האחרונים לביטול טיסות, ירידות שערים במניות אל על, מערכת יחסים עכורה עם השמצות, שיימינג ותגובות אגרסיביות. בחודשים האחרונים מחזיקה החברה בשיא בינלאומי מפוקפק של – שיאנית האיחורים העולמית.

לפני מספר ימים הודיע ועד העובדים באל על על כוונתו לפתוח בסכסוך עבודה רשמי. אם יושג רוב של יותר מ-70% מהעובדים שיסכימו לסכסוך הוועד יפתח בשביתה. הנהלת אל על נקטה עד לאחרונה מדיניות פייסנית ומפעילים את כל הטיסות כמתוכנן. הסכסוך שהחמיר עם טייסי אל על שעלות שכרם מגיעה עד לכמאה אלף שקל בממוצע לחודש, גרם להנהלה לשנות אסטרטגיה ולבטל טיסות. ביטולים שפוגעים בנוסעים נאמנים העלולים, אם הביטולים ימשכו, להעביר את נאמנותם לחברות מתחרות ובלבד שיטוסו ללא חשש.

השקט התעשייתי הופר

ביוני 2015 נחתם הסכם עבודה קיבוצי שבמסגרתו התחייבו כל העובדים, כולל הטייסים, לשקט תעשייתי עד מאי 2018. במסגרת ההסכם קיבלו העובדים מענק חד פעמי של כ-3 מיליון דולר ותוספות שכר. הטייסים מוטרדים מהכניסה הצפויה של תקנות שעות העבודה שאומצו בחקיקה אירופית ואמריקאית (FTL) ואשר מגדירות מחדש את היקף שעות העבודה לטייסים. התקנות החדשות קובעות כי טייס לא יעבוד יותר מ-60 שעות שבועיות, 190 שעות תפקיד בחודש ואלף ימי תפקיד בשנה. שעת תפקיד כוללת גם את הזמן שנוסע הטייס לשדה התעופה, התדריך והזמן שהוא ימצא בטרמינל אם הטיסה מתעכבת. גם נושא שעות ההסתגלות של 36 שעות מנוחה אחרי שבעה ימי עבודה וזמן "התאקלמות" לאחר טיסות טראנס אטלנטיות נכללים בתקנות במטרה לשפר את בטיחות הטיסות ומוכנות הטייסים.

טייסי אל על ששכרם נשחק ולא עודכן משנת 2000 פיצו את עצמם לא בהסכמי עבודה, אלא בניפוח שעות העבודה. באל על מועסקים 600 טייסים וקיים חוסר קבוע בקצינים ראשונים וקברניטים. טייס צריך לתת 75 שעות עבודה בחודש (כולל הטסה) ולכן במשך שנים הטייסים השתמשו בשעות נוספות כדי להגדיל את שכרם. כך צמחה השיטה לפיה בטיסות הטייס יטיס לכיוון אחד בעוד שטייס אחר שיטוס (במחלקת ביזנס) כנוסע יקבל שכר על הטיסה ליעד וגם על החזרה מהיעד (שיטת ה"פיצול" בעגת אל על). טייס שלא מגיע לטיסה בגלל הודעה על מחלה גורם לאל על להקפיץ טייס אחר שמקבל תוספת של 230% על שכר הבסיס בגלל שהוקפץ. הטייסים טוענים שקיימת מצוקת כח אדם והם טסים שעות רבות מהמתוכנן בגלל ליקויי ניהול של ההנהלה בתחום גיוס טייסים.

המחלוקות בין ההנהלה והטייסים הגיעו גם לדיון בבית הדין הארצי לעבודה שנדרש לבעיה של טייסים בני 65 שאינם יכולים לשמש כטייסים למרות שגיל הפרישה מעבודה לפי החוק בישראל הוא – 67. 40 טייסים כיום מקורקעים מחמת גיל והם דרשו להמשיך ולקבל שכר מלא עד גיל 67. דרישתם נדחתה בנימוק שהפסקת טיסה בגיל 65 היא אילוץ חוקי. הסכסוך המתמשך הוביל גם לשכירת צוותים ומטוסים זרים (טיסות רטובות) עבור אל על וכך בטיסות רבות צוותים מספרד או אנגליה לא נתנו לנוסעים את התחושה שאל על היא הבית לנוסעים כמו הסיסמא של החברה.

 

לכו לפתרון ביניים בלי להחריף את הסכסוך

מבלי להעמיק בסבך המחלוקות בין ההנהלה לטייסים ברור שהשבתת החברה אינה מהלך רצוי לשני הצדדים. אל על זוכה בשנים האחרונות לביקורת מצד נוסעים על איכות השירות, האיחורים, מטוסים דחוסים, מזון לא טעים וגם לעיתים מחירים לא תחרותיים. מהראוי שבמקום שביתות או דיונים משפטיים עמוסי כעס וטינה, ימצאו ההנהלה והוועד בורר מוסכם ויתחייבו לקיים את פסיקתו. תנאי פתיחת הבוררות יקבעו מלכתחילה בהסכמה ובלבד שנאמנות הנוסעים וזמינות הטיסות ישמרו. אם לטסים ימאס מאל על רווחיות החברה תפגע ולא יהיה מהיכן לשלם תוספות שכר או להגיע להסכמי עבודה שיכובדו. אל על נהנית כיום ממחיר נמוך של הדלק ומביקוש לנופש בשל רמת מחירים סבירה לנופש. לטייסים ולהנהלה כדאי לשמור על מטה לחמם ולא להיכנס למאבק שיפגע בכולם ללא יוצא מהכלל.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טלי 18/11/2016 17:30
    הגב לתגובה זו
    אני טסה הרבה ואין לי כוח לדחיות ולמאבקים של אל על. השבוע טסתי עם בריטיש והגעתי בזמן בטיסה נוחה. אל על כבר לא בית בשבילי.
  • 8.
    יש ר א לי 17/11/2016 11:41
    הגב לתגובה זו
    ומהריקושטים יפגעו כולם. נהייתם קצת חזירים טייסינו, לא? הפעם לדעתי המנכ"ל צודק.
  • שמטוב 17/11/2016 13:47
    הגב לתגובה זו
    במקום להתפשר ולהפסיק לפגוע בנוסעים הממורמרים הם ממשיכים לריב ולדמם באל על. שלא יתפלאו להיכן נעלמים הנוסעים...
  • 7.
    ניניו 17/11/2016 09:03
    הגב לתגובה זו
    למדתי את הלקח על בשרי. לא זקוק יותר לאל על יש אלטרנטיבה.
  • 6.
    הנוסע המתמיד 16/11/2016 18:39
    הגב לתגובה זו
    כל מי שטס יותר מפעם בשנה לחופשה המשפחתית ומבלה מעט בשדות תעופה יודע שחברת אלעל היא חברה שלא טוב לטוס איתה: 1. בידוק בטחוני מופרז שמאריך את משך ההמתנה לעליה למטוס, למרות שלנוסעי כסף,זהב פלטינה ועסקים יש תור נפרד עדיין נוסעי אלעל מרוכזים בדרכ במתחמי בטחון בשדות זרים כברווזים למטווח תמיד בפינה הרחוקה ביותר בטרמינל רק תבואו לבצע בהם את זממכם בשקט. הרבה יותר בטוח להיטמע כישראלי בודד בין מאות נוסעים אחרים. הסיכוי להפגע קטן יותר. 2. מטוסים מיושנים אני מניח שאף אחד מכם לא נוהג במכונית משנות ה70 אלא אם הוא אספן עתיקות. באלעל כל מטוסי ה747 עתיקים וממזמן היו צריכים לפנות את מקומם. נכון יש 4 מטוסי 777, נכון חתמו על עסקה ל787 אבל עד שיגיעו למה לטוס באלעל? 3. דיילות ושירות: מקצוע הדיילות בארץ נתפס כעבודה זמנית של חילות משוחררות שרוצות לראות עולם וכך גם רמת השירות, לעומת חברות אחרות שם דיילים הם מקצוענים שמאמצים את העבודה כמקצוע לכל דבר והשרות בהתאם. 4. קומבינות : תמיד יש את הקומבינטור שמסדר לחבר שלו כיסא עם מקום לרגליים במקום הכיסא שאתה בחרת בבחירה חופשית ואז אתה מוצא את עצמך מפונה מהמקום ועוד..
  • 5.
    רחל 16/11/2016 18:00
    הגב לתגובה זו
    נוסעים יפקפקו אם לטוס בעתיד בחברה שידועה כמארחת סידרתית עם בעיות עבודה!
  • 4.
    הנוסע המתמיד 16/11/2016 15:27
    הגב לתגובה זו
    אם המצב ימשך כמו היום ברור שיגרם נזק כלכלי לחברה וממנו יינזקו כל עובדיה ולא רק הטייסים. ההצעה להגיע לפשרה סופית ומוחלטת באמצעות בורר נשמעת הגיונית. אני מזמן בטיסות חשובות לעסקיי טס בחברות אחרות.
  • 3.
    צבי 16/11/2016 13:07
    הגב לתגובה זו
    אף נוסע לא רוצה לטוס באיחור כשגם קיום הטיסה אינו בטוח...אפשר לטוס לניו יורק או ללונדון עם חברות אחרות ולהגיע בזמן...
  • 2.
    אליהו עובד אל על 16/11/2016 12:02
    הגב לתגובה זו
    אני כעבוד אל על לא ברור לי למה אני צריך לדאוג לטייסים
  • חיים 16/11/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא מובן לי למה הועד צריך להצביע עבור הטייסים? אם צריך רוב של 70% מהוועד כדי לשבות למה העובדים מצביעים לטייסים? מוזר יותר למה ההסתדרות לא מתערבת כשיש סכסוך מול בעלי שכר עתק במושגים ישראליים?
  • 1.
    דוד 16/11/2016 11:54
    הגב לתגובה זו
    לקוחות אל על סובלים שנים מאיחורים בטיסות, טיפול ומזון ברמה נמוכה, והכל עבור תחושת הביטחון לטוס עם חברה ישראלית. אם לטייסים ולעובדי אל על אין הבנה אז כדאי שיפנימו שנוסעים קבועים כמוני עזבו את אל על לפני שנים ונוספים יעשו זאת עכשיו. החברה תפסיד לקוחות נאמנים רבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.