מספרים סיפורים: הקשר בין דלקת הריאות של קלינטון לבין הסלמונלה בקורנפלקס
אופיר פרבר, מנהל שיווק בקסם מדדים, על שני כללים בסיסיים בשיווק והתנהגות צרכנית שניתן ללמוד מדלקת הריאות של הילארי קלינטון
ההתמוטטות של הילרי קלינטון, זאת שהתרחשה בפועל וזאת שנרשמה לאחר מכן בסקרים, מזכירה לכולנו כמה נקודות בסיסיות בשיווק והתנהגות צרכנית מודל 2016 – לא רק בהרצת מועמדים לבית הלבן, בהכל.
כלל ראשון – אם אתה לא תספר את הסיפור שלך, מישהו אחר יספר אותו במקומך
שמונה שעות לקחת לצוות של קלינטון להתעשת ולצאת עם סיפור מסודר לתקשורת, כזה שמסביר מה שקרה. בהיותה של הגברת קלינטון נערה, מדובר היה במהירות הבזק, כזאת שתספיק להיכנס לעיתוני הבוקר, אבל בעידן הרשתות החברתיות, כאשר ישנו ביקוש גדול כל כך למידע – מישהו כבר ידאג יספק אותו. ביקוש גדול כל כך להסברים שלא פוגש את צד ההיצע מייצר ואקום ולתוך הוואקום הזה נכנסו מספרי מעשיות שהקנו לאירוע ממדים גדולים בהרבה מגודלו האמיתי. כך נוצר מצב שבאופן עובדתי מדובר על דלקת ריאות, אך באופן מעשי, רבים קיבלו את הרושם שבעיות רפואיות קשות הרבה יותר עלולות למנוע מקלינטון את היכולת לכהן כנשיאה.
אם נסיט את המבט לרגע מהבחירות לנשיאות, ראוי שכל ארגון יפנים את הלקח ויבין שאחד הכללים החשובים ביותר בניהול משברים בעידן הדיגיטלי, הוא לשלוט על המסרים – ספר את הסיפור שלך, גם אם יש בו בעיות. עדיף להתמודד עם האמת, קשה ככל שתהיה ועדיף לעשות זאת מהר, על פני האפשרות שתצטרך להתמודד עם השמועות שהופכות תקלה שגרתית, כזאת שיכולה לקרות לכל אחד, למגה אירוע שבו תצטרך להוכיח ש"אין לך אחות".
גילו סלמונלה במוצר שאתה מייצר? ברכותי, הצטרפת לרשימה מכובדת. צא אל התקשורת ותסביר ללקוחות שלך מה קרה – ואם אתה צריך עוד זמן כדי לברר לעומק –תגיד את זה, כי גם זאת תשובה. זכור שאם לא תנהל את המשבר, המשבר ינהל אותך.
- 15% צפו בבוקר בערוצים 2 ו-10 - בעת ניצחונו של טראמפ
- הסיבה שאני חושב שטראמפ דווקא יהיה נשיא מצוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלל שני – ההזדמנות השניה היא גם האחרונה
ישנם ארגונים שהציבור נוטה לייחס להם בעיות אמינות. ישנם ארגונים שהפנימו את זה ובעבודה קשה ומעוררת הערכה הצליחו לייצר שינוי בתפיסות ולצאת מהמשבר. אבל זה לא כל כך פשוט - אם הארגון שלך סובל או אפילו סבל בעבר מבעיית אמינות, עליך לזכור שעל כל חשש קטן לאירוע שעלול להסתיים בבעיית אמינות צריך להתייחס כפי שמתייחסים בצה"ל לנגיעה בגדר הגבול החשמלית – לא מחזל"שים עד שבטוחים שהבעיה נפתרה מהשורש ושבאופן וודאי אין חשש לנזק. הסיבה לכך פשוטה – גם כך מידת הרגישות של הצרכן מודל 2016 לבעיות אמינות היא גבוהה מאוד, אך כאשר מדובר בארגון שעבורו הצרכן כבר מעניק הזדמנות שניה, זו כנראה גם ההזדמנות האחרונה ובנוסף – על "תקלות קטנות" שהוא יסלח בגינן לארגונים אחרים, כאלה שנתפסים בעיניו כאמינים יותר, אין שום סיכוי שהוא יסלח לך.
באותו אופן בדיוק היה על הצוות של קלינטון להבין היטב שעבור מועמדת שגם כך סובלת מבעיית אמינות קשה ושעמלה קשה כל כך כדי לטשטש את הבעיה הזאת תחת אין ספור מסרים אחרים, יש לנהוג בזהירות יתר סביב כל מסר לא מדויק שיוצא לתקשורת. ייתכן בהחלט שקלינטון סה"כ חלתה בדלקת ריאות, אבל האפשרות של ביטול אירועי הקמפיין למספר ימים עם הודעה מסודרת לתקשורת על דבר המחלה היתה הרבה פחות גרועה מאשר הניסיון לקחת אישה בת קרוב לגיל 70, החולה בדלקת ריאות, לעמוד בתוך ההמולה תחת השמש הקופחת. נכון, לא ניתן היה לדעת מראש שהתוצאה תהיה מיני התעלפות אבל בעיית האמינות המוקדמת היתה צריכה להדהד בראשי הצוות של המועמדת לבית הלבן – "רק שלא ייווצר מצב שיחשבו ששיקרנו בקשר למצב הבריאות שלה"!
לא רק זאת, אלא שבעבודה חכמה ניתן לפעמים גם לייצר אהדה עבור אדם שחלה בדלקת ריאות ונאלץ לוותר על העבודה הקשה כדי לנוח בבית עם כוס תה ומרק חם – הפן האנושי של הסיפור היה יכול דווקא להחזיר את קלינטון לממדים טבעיים יותר, כאשר דווקא האנושיות הבסיסית כל כך שבוקעת מהסיפור היתה יכולה לתרום לה ולהסיט את הדיון מהמיילים והשרתים.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- 2.משה 21/09/2016 08:35הגב לתגובה זורהוט קולח ומשכנע! ממתין לעוד טורים שלך
- 1.סלמונלה 16/09/2016 16:06הגב לתגובה זואחלה שח כתבה !
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
