ליאת לבנת
צילום: יח"צ

תיווך כספים ללא סיכון עם רווח ענק: לא סתם חדווה בר נלחמת למען כאל

ליאת לבנת, כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים, קיבלה שיחת טלפון מחברת האשראי שלה שגרמה לה להבין למה דוחות הבנקים מרשימים, ובעיקר - למה זה על חשבוננו

ליאת לבנת | (6)

לפני שבוע התקשרו אליי מחברת ישראכרט  והציעו לי הלוואה של 60,000 שקל בריבית של 6.86% לחמש שנים (60 תשלומים). הנציג טרח והסביר שזו הצעה "מיוחדת" כיוון שאני לקוחה ותיקה ונאמנה בעלת משכורת וחסכונות ומחזיקה בכרטיס אשראי פלטינה. ביקשתי מהנציג להתקשר שוב בעוד שעה ובינתיים פניתי לסניף הבנק שלי. בסניף ביקשתי לדעת כמה תעלה לי הלוואה בסכום זהה לחמש שנים והתשובה הייתה – 2.7%. כשנציג כרטיס האשראי התקשר שוב הסברתי לו את הפערים והוא אמר שיבדוק ויחזור אליי. כעבור מחצית השעה קיבלתי ממנו תשובה – "שאפשר לארגן את ההלוואה בריבית של 6.1% בלבד". נפרדנו בידידות ללא הלוואה.

לפני מספר ימים פרסמה חברת כרטיסי האשראי "כאל" שבשליטת דיסקונט (72%) והבנק הבינלאומי (28%) את דו"חות הרבעון השני ל-2016. כאל פתחה בברכה לירדן ג'רבי שזכתה במדליית ארד בג'ודו ושהיא ספורטאית מאומצת ע"י כאל. לאחר ההלל לג'רבי הסתבר במעבה המאזן שכאל גובה ריבית ממוצעת של 11% מלקוחותיה הפרטיים שכנראה חלקם אינו ער לגובה הריבית.

לקוח של כאל שמשתמש באשראי אפילו של 5,000 או 10,000 שקל צריך לכאורה לפנות לבנק דיסקונט או לבינלאומי ולבקש הלוואה כדי לחסל במהירות את האשראי של כאל בהלוואה בנקאית שעלותה זולה משמעותית. קשה להניח שבכאל ישמחו להחלפת מימון יקר בזול שכן הכנסותיה מריבית נטו ברבעון השני של 2016 עמדו על סך של 90 מיליון שקל.

תוצאות כאל מסבירות את מאבקה של חדווה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, להשאיר את כאל בבעלות דיסקונט בגלל שכאל תורמת להכנסות הבנק כ-15% מרווחיו. כזכור ישראכרט ולאומי קארד בדרך להיפרד מפועלים ולאומי בניגוד לכאל.

 

משלמים ריבית זכות אפסית ומגייסים כסף זול שנמכר ברווח של 200% ויותר

עד שכרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים הם פועלים במרץ בתיווך כספים עם רווחיות עצומה. בעוד שבעלי פקדונות בנקאיים מקבלים ריבית אפסית של 0.1% וכאשר על פקדונות בדולר ארה"ב הריבית אפסית ובמטבעות אחרים קיימת אף ריבית שלילית (פרנק שוויצרי), לבנקים יש כסף זול גם מפיקדונות להלוואות באמצעות כרטיסי האשראי שלהם. הבנקים גם גייסו הון בהנפקות אג"ח מהציבור בבורסה תוך מתן ריבית של 2% שנתית כאשר אפשר להעביר את הכסף לצרכנים בכרטיסי האשראי בריבית של 11%.

הספסור בכספים אינו תופעה חדשה והיא מתרחשת כבר שנים. הפיקוח על הבנקים מתעורר מעת לעת ומשמיע קול מחאה דקה על פערי ריבית עצומים ומסתפק בכך. מבחינת בנק ישראל רווחי הבנקים שומרים על יציבותם הפיננסית וזו המשימה המרכזית של בנק ישראל. מי שמצפה כי הבנק המרכזי ידאג לצמצם פערי תיווך עצומים בכסף ששייך וגוייס מהציבור – יתאכזב.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 17/08/2016 17:49
    הגב לתגובה זו
    אין מתווכים, אין עמלות ואין ריביות מנופחות
  • 5.
    מ 16/08/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    לי הציעו מבנק הפועלים הלוואה בריבית של פחות מ-2 אחוז. רק שאקח ואקח
  • 4.
    אלון 16/08/2016 09:11
    הגב לתגובה זו
    לא כולם דקטורים לכלכלה. מרבית הציבור הוא מטומטם. רואים זאת בתוצאות הבחירות האחרונות. על חשבון הציבור הזה חברות כרטיסי האשראי והביטוח עושות הרבה כסף.
  • 3.
    אריה 15/08/2016 22:15
    הגב לתגובה זו
    העם הכי מטומטם בעולם חי על התאוריה שהוא העם המובחר פחחח עם מגעיל ומגיע לו את כל הרוע בעולם
  • 2.
    כותבי תרחישים 15/08/2016 19:35
    הגב לתגובה זו
    שוקי ההון נפלו ב 2009 כתוצאה מההטנאה הבנקאית ה FD הוריד הריביות כדי לעזור לבנקי ה F.D זה פדרל = רזרב= ראשי הפדרל הינם מיצגי בנקים פרטיים!!!!!! האם מלחמת העולם השניה=ב הרצה בנקאית= החוב של ארהב היה ב 2009 6 טרליון $ והשווקים קרסו = ואנו הזהרנו מקודם החוב של ארהב בהווה מעל 20 טרליון $ וראו קראתם עקבו אחרינו גם מחסור הדיור הינה =מכוונת= ומנומקת= הנימוק שניתן עי השק-רם=להקטין הבניה= חוזר שנית= הוראה להקטין הבניה= הנימוק- דאגה לעמיד הבנקים זה מחייב וועדת חקירה
  • 1.
    חברות כרטיסי האשראי הם השוק האפור החוקי בישראל (ל"ת)
    יורם 15/08/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.