האקדמיה פספסה את מיתוג הפריפריה - למה שולה??

חיה נחום, מנכ"ל ובעלים של משרד "המטבחון פרסום" על תדמית הפריפריה וההצעה לכנותה "שולה" 
חיה נחום | (1)

לאחרונה ביקשה האקדמיה ללשון העברית לעברת את המילה 'פריפרייה', ובחרה בתרגום הפשט של המילה הלועזית לעברית - שולה, מלשון שוליים.

התרגום הפשוט גרידא, מנציח את המציאות הגאוגרפית והפיזית - הפריפרייה אכן רחוקה מאד מלב המדינה. אך עם זאת, היא נמצאת בלב הדיון הציבורי, והקשר זה ראוי שיילקח בחשבון כאשר באים לתת לה שם חדש. לא לשווא צעקו כל המתנגדים. זהו אזור שתושביו ומנהיגיו חשים תסכול וקיפוח, עד כדי כך שהם יוצאים שוב ושוב לצעדות בשם השוויון כל הדרך משולי המדינה עד לירושלים, מעוז מקבלי ההחלטות. לכן, ראוי שיעברתו את שמו תוך התחשבות ורגישות.

במקום זאת, תורגם השם לעיברית פשוטו כמשמעו, והאקדמיה הצליחה לעורר את זעם הציבור כמעט מקיר לקיר כשכולם שואלים - מי לעזאזל קורא לה שוליים? למה להחזיר אותנו לימי המעברות? למה להזכיר לכולם את השנים הקשות ואת הפערים ההולכים ומתרחבים בין המרכז לשוליו?

עם כל ההבנה לזעקה, עם עובדות ומציאות אין להתווכח, הפריפרייה באמת סוחבת שנים על הגב את תואר מגן המדינה, מצפון ומדרום. יחד עם זאת, הפריפריה סובלת  ממחסור במקומות עבודה, מתקצוב מיוחד ומתדמית של Second Best.

והנה באה האקדמיה ונותנת לה הזדמנות להקרא אחרת, להשמע מבטיחה יותר. אלא שהאקדמיה לא הצטיינה אף פעם בבחירת מילים שקל לעכל אותן. במקרה הנוכחי היתה צריכה האקדמיה להסתכל על הפריפריה כעל מותג, כזה עם ערכים, חזון ונכסים קיימים.

ראוי היה הפעם שהאקדמיה תיקח על עצמה מהלך של מיתוג מחדש לפריפרייה, כשהשם הוא התוצר הסופי ולא מהות התהליך. בתהליך מיתוג, מבדילים בדרך כלל בין מיתוג לאובייקט שהפאן האנושי אינו מעורב בו, לאובייקט שלציבור יש מעורבות ריגשית בו. קחו לדוגמא את השקט בה עבר תרגום המילה אינטרנט ל"מרשתת" על ידי האקדמיה, לעומת הסערה שגררה המילה שולה.

בתהליך בחירת השם לפריפרייה נשכחה החשיבות של תושביה- מה מצבם כעת? איך הם מרגישים שם? ובעיקר איך הם רוצים להתפס ומה הם רוצים לשדר ? יש להסתכל על היעדים קדימה ועל החזון של התושבים, לבצע התהליך איתם  ו"לתרגם" אותו לשם המתאים שהתגובות אליו תהינה חיוביות.

 

לא מעט אנשי רוח וידע הציעו חלופות לבחירת האקדמיה העיברית ללשון: עטרה, כתר, הלב הפועם, ועוד ועוד כיד הדמיון. המילה הכי מייצגת הינה ״עוטף המרכז או ״עוטף ישראל״ על מנת להמחיש גם את המיקום שלה, אך גם את החיבוק שהמרכז מקבל מהפריפרייה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אך אף איש רוח לא יידע לייצג נכונה את הלכי הרוח של המקום ותושביו, מן הראוי היה הפעם שהאקדמיה תחרוג ממנהגה ותקיים תהליך בחירה רגיש ומשותף יחד עם תושבי הפריפרייה כולה שייקחו חלק פעיל הן בהצעת השמות האפשריים והן בבחירת השם המועדף מתוך מבחר זה. השם הוא המוצר, הוא הגיל, המשמעות הערכים ותג המחיר, מי אם לא תושבי הפריפרייה ידעו להגדיר בעיברית מי הם ואיזה שם מגדיר את עולמם וחזונם?!"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לוטן 08/07/2016 09:46
    הגב לתגובה זו
    ההצעה הטובה ביותר היא של אשתו של אבשלום קור "ערי השדה" שהוא מונח תנכי
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.