מסך העשן של כחלון

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, על כהונת שר האוצר, משה כחלון, שמרבית פעולותיה נועדו למעשה להסתיר את כשלונותיו

אילן פלטו | (8)

שר האוצר, משה כחלון, מסכם שנה דלת הישגים באחד התפקידים החשובים ביותר בממשלה, כהונה שגולת הכותרת שלה היא החקיקה החפוזה, הפופוליסטית והלא אחראית על הגבלת שכר הבכירים במגזר הפיננסי.

לאחר שהונה את בוחריו בעזות מצח בסוגיית מתווה הגז, נתקע ביישום הרפורמה המובטחת בבנקים, ונסוג מההבטחה לפעול להורדת יוקר המחיה באמצעות פתרון אמיתי לבעיית הדיור לטובת הקמת קזינו של ׳שיכוני כחלון׳, הבין שר האוצר שהוא ניצב בפני שוקת שבורה ושלף שפן תקשורתי מנצח: הגבלת דרקונית של שכר הבכירים. כך, תחת מסך העשן התקשורתי של 'מלחמה בטייקונים' ו׳צמצום פערים׳ ניסה כחלון להסתיר את כישלונותיו בתחומי האנרגיה, הדיור והבנקאות - מהלכי המאקרו האמיתיים והחשובים שמצויים באחריות משרד האוצר.

הגישה השטחית והרדודה של שר האוצר לבעיות היסוד של המשק הישראלי צורמת, במיוחד לאור ההתעלמות המוחלטת של המשרד מהקריסה של הבורסה הישראלית שמתרחשת מול עיניו. במהלך השנים האחרונות מאות חברות ציבוריות נמחקו מהמסחר, חברות חדשות לא מוכנות להצטרף, הבורסה מתכווצת ומתייבשת, ומשרד האוצר דווקא בוחר לקדם חקיקה של הגבלת שכר - כאילו זו הבעיה הבוערת ביותר בשוק ההון הישראלי.

הסיבה המרכזית לבריחה הסיטונאית מהבורסה הישראלית היא הרגולציה הדרקונית שהובילו משרדי המשפטים, האוצר ורשות ני"ע. החברות הציבוריות הבינו את הרמז, מאות מהן נמחקו מהמסחר, וגם כיום, כ-30% מהחברות שעדיין רשומות למסחר מעוניינות להימחק, כאשר רק בחודש שעבר הודיעה חברת אסם כי היא עוזבת את הבורסה הישראלית בגלל התנאים הרגולטוריים שפוגעים בצמיחת החברה. עזיבה של חברה ישראלית ושורשית כמו אסם הייתה צריכה להדליק נורות אדומות אצל כל מקבלי ההחלטות, אך במקום לסייע לבורסה להתאושש, חברי הכנסת מקדמים עוד חקיקה פופוליסטית במסווה של 'צדק חברתי'.

כחלון למעשה מחזיר את השוק שנים אחורה. במקום לשלב ידיים עם המאמצים של הנהלת הבורסה ורשות ני״ע להחייאת הבורסה הישראלית, כחלון בועט בדלי, מתעלם מאזהרות ה-OECD על ההשלכות השליליות של הכבדת הרגולציה בישראל ומסמן למשקיעים ואנשי העסקים שהם אינם רצויים כאן.

הנזק לשוק ההון ולתדמית של מדינת ישראל כמדינה עם כלכלה חופשית ומתקדמת כבר נעשה. המשקיעים, שלא מעוניינים לחיות תחת חרב הברית הפוליטית של יחימוביץ' וכחלון ילכו מכאן, אבל את שר האוצר זה לא מעניין. גם לא משנה לו שישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שמקדמת חקיקה כל כך קיצונית - העיקר לגרוף עוד כותרת מחניפה בעיתון ולקושש עוד כמה קולות על בסיס ההתלהמות נגד אנשי העסקים. הכל מותר במטרה לעצור את המפולת של מפלגתו בסקרים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אתה אפילו לא ראוי לתגובה (ל"ת)
    ננ 02/04/2016 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קליפ 01/04/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    כמה רוע יש באילן פלטו שבוזז חברות ציבוריות. שגונב משרות ללא מכרז. שמנהל בחוסר מעש. עצוב שאיש עלוב בכלל מועסק במשק. מקומך בעזה רבתי
  • 6.
    ליאור 01/04/2016 09:04
    הגב לתגובה זו
    כחלון ויחימוביץ לא יעצרו עד שהם יהרסו לגמרי את שוק ההון הישראלי
  • 5.
    יושב אוהלים 31/03/2016 23:22
    הגב לתגובה זו
    כחלון היחידי שהצהיר על בדיקת המערכת הבנקאית כחלו היחידי שהגדיל הבניה מ 43000 ל 47000 לאחר ההונאה הגדולה של בובו-שהקטין הבניה בובו נתן הוראה להקטין בניה מ 46000 ל 43000- הכוונה בהוראה הנל ליצור מחסור מכוון=ומנומק= חוזר שנית = מחסור מכוון=הנימק: דאגה לבנקי מענין שהכותב מתעלם מכך הכותב מתעלם במתכוון - משר האוצר הקודם- אותו שר אוצר-שידע על ההוראה להקטין הבניה- ובמקום להגדיל הבניה-פעל הפוך=הפוך= כשקבע מעמ 0, מעמ 0 זה תוספת ביקוש כחלון הטיח להגדיל הבניה ב2917 ל 70-75000 ד יש מחסור מכוון של כ30-40000 דירות עד 2017 זה סיכוי להקטין המחסור ב50-60% את שני שרי האוצר הקודמים לא קיימו
  • 4.
    זאב בתחפושת של סבתא ... (ל"ת)
    הציד 31/03/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סשה 31/03/2016 17:01
    הגב לתגובה זו
    מקומם ממש לקרוא השמצות משולחות רסן של פוליטרוק מטעם עצמו.ואתם, שמחפשים כותרות מפרסמים זאת.בושה.ככה לא בונים חומה, והצגת מידע מוטעה וחלקי כעובדתי הינה "עבודה בעיניים".הפכת אותי לאוהד של כחלון!
  • 2.
    בונזי 31/03/2016 16:33
    הגב לתגובה זו
    שנים הוא נלחם ברגולציה האינסופית וללא הירתמות של הרשויות. קדימה להתעורר הבורסה בסכנה
  • 1.
    רק אהבה 31/03/2016 16:06
    הגב לתגובה זו
    מנכ'ל יקר . אתה זה שפולט עשן !!!! יללא תכניס קצת שכל בשולחיך החמדנים . רק אהבה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.