זו הדרך היחידה לפתרון בעיית השכירויות, שגם תוריד את מחירי הנדל"ן

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קהילות עירוניות בתהליך רכישה מיזמים, מביא את הפתרון לבעיית שוק השכירויות, וכפועל יוצא מכך גם יוריד את מחירי הדירות
אסף אנגל | (9)

על פי רוב אינני כותב על נושא השכירות. אולם הפעם בחרתי לעשות כן במטרה מאוד ברורה - הדגשת הקשר בין הבעיות הקיימות בשוק השכירות בארץ לבעיית מחירי הדירות המאמירים כל העת. ההקשר בין בעיית שוק השכירות לעליית מחירי הדיור הוא פשוט וניתן לתמצת אותו  לכדי למשפט אחד - ככל ששוק השכירות יהיה מוסדר ויציב יותר - כך יהווה אלטרנטיבה ראויה לרכישת דירה בעבור הציבור. בעקבות זאת, הביקוש לרכישת דירות יצטמצם, ובהתאם מחירי הדירות ירדו.

בהמשך לכך ניתן לשער כי פתרון הבעיות הפוקדות את שוק השכירות יסייעו בהורדת מחירי הדיור, או לפחות במיתון עלייתם. שוק השכירות בארץ מכיל מספר בעיות מרכזיות, אשר ביניהן נמנות בעיית רגולציה (אסדרה) שפועל יוצא שלה הוא פגיעה במידת היציבות של השוק וחוסר וודאות אצל השוכרים. מחסור בחקיקה משפיע על כך שלא יתפתחו הסכמי שכירות לטווח ארוך וההבנה הציבורית לפיה רק על ידי רכישת דירה נוכל להשיג וודאות ולא יוכלו לקחת לנו את הבית.

בעיה נוספת המאפיינת את שוק השכירות בארץ היא בעיית ההיצע. במקומות רבים בארץ קיים מחסור בדירות המיועדות לשכירות. המחסור הזה גורם לעליית מחירי השכירות בערים ומביא למצב של חוסר יציבות בשוק. לדעתי ישנו מתווה פתרון אפשרי לבעיית ההיצע בשוק השכירות, ומקורו בשיפור התכנון העירוני, או ליתר דיוק הכללת אזורים המיועדים לצורך שכירות כחלק מהתב"ע (תכנית בינוי עיר).

ראשית חשוב לציין כי התוספת השישית לחוק התכנון והבנייה שנקבעה בשנת 2014 מגדירה את האפשרות, לפיה חלק מסוים בפרויקט או מבנה יכלול חלקים אשר ייעודם הוא השכרה. הבעיה בכך טמונה שחובה זו לא חלה על תב"ע, אך כן חלה על פרויקטים ספציפיים בהם הוחלט בצורה וולונטרית על ידי הרשות המקומית. על מנת לשפר את בעיית ההיצע בשוק השכירות יש לשקול לקבוע בחוק באופן קשיח את החובה לכלול בתוך כל תב"ע אזורים המוקצים לטובת מגורים בשכירות, אך ישנם מספר נושאים אותם צריך להסדיר במקביל להחלת צעד זה על מנת שיהיה ישים וריאלי.

תחילה יש לגבש מסמך מדיניות עירוני - על כל רשות מקומית להכין מסמך מדיניות הקובע את הצורך המקומי של אותה הרשות בשכירות. טבעי שרשויות מקומיות שונות יזדקקו לכמות שונה של שטחים המיועדים לשכירות מתוקף המשתנים הרבים שמפיעים על צורך זה, דוגמת חוסן כלכלי של תושבי הרשות, המצאות מוסדות אקדמיים ועוד.

כתיבת מסמך מדיניות לכל רשות מקומית שישמש אותה בתיאום הציפיות ובהגמשת החוקים בעבודה מול הרשויות המחוזיות. לאחר מכן יש להגדיל את מידת הגמישות בתכניות הרשות המקומית מול הועדות המחוזיות. כאמור, על מנת להגדיל את הכדאיות הכלכלית של היזמים יש צורך לעשות שינויים אשר יביאו להגדלת התשואות שלהם, דוגמת הגדלת זכויות הבנייה.

החסמים העיקריים בהם נתקלות רשויות מקומיות במקרים מסוג זה מקורם בחוסר גמישות מצד הוועדות המקומיות ובחוק עצמו. על מנת לאפשר גמישות בהחלטות הוועדות המחוזיות, שלא יכבלו את ידי הרשויות המקומיות, יש לקיים מנגנוני פיקוח על הרשויות המקומיות כדי לשמור על טוהר המידות של השינויים שהן מעוניינות לעשות - כך נמנע מצב בו הרשות המקומית עושה שינויים בתב"ע ומטיבה עם יזמים מסיבות שאינן כשרות. דבר נוסף חיוני לצורך העניין הוא יצירת מנגנוני פיקוח על הרשויות המקומיות, אשר יתנו אסמכתא לוועדות המחוזיות על טוהר המידות באשר לשינויים אותן הרשות המקומית מעוניינת ליזום.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לבסוף כל התהליכים הללו יביאו ליצירת כדאיות כלכלית עבור היזמים. ניתן לשער כי החסם המרכזי ביותר ליישום הגדרת שטחים המיועדים לשכירות בתב"ע הוא יצירת כדאיות כלכלית עבור היזמים. נכון להיום, התשואה המתקבלת ליזמים ממבנים המיועדים לשכירות איננה גבוהה ואיננה יכולה להתחרות בתשואה של נדל"ן מניב או מסחרי. עובדה זו מביאה לכך שהרשויות המקומיות חוששות "לכבול את ידיהן" ביצירת תב"ע בה ישנם שטחים המיועדים לשכירות, ואף יזם לא יתעניין בהם מחמת חוסר כדאיות כלכלית. הפתרון לסוגיה זו נעוץ ביצירת תמריצים וכדאיות כלכלית. הדרך לעשות כן היא על ידי הגדלת התשואות של מי שיזמו את  הבנייה - ואת זה ניתן לעשות על ידי הגדלת זכויות הבנייה אשר תגדיל את הפריון שלהם מכל פרויקט.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נעמי ברוך 19/02/2016 04:38
    הגב לתגובה זו
    זוג צעיר שרוצה לרכוש דירה מגיע לעתים קרובות עם הון עצמי מועט. לכן השיקולים ברכישת דירה הם חשובים וקריטיים לעתיד, בעיקר כאשר מדובר בהחלטה לרכוש דירה שתשמש אותם להרבה שנים ובה יגדלו בעתיד את ילדיהם.על זוג כזה מוטלת אחריות כבדה בכל מהלך כמו לקיחת המשכנתא וכו.
  • והזוג הזה הוא אנחנוְ(אשתי ואני) (ל"ת)
    שלומי 20/02/2016 06:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסי 17/02/2016 06:18
    הגב לתגובה זו
    התבשרנו על ירידת המחירים בתחבורה הציבורית - ולאחרונה (אולי מהיום - בכל הארץ.. זה עובד!!!! זה מצליח!!!!! למה שלא ינסו גם בדיור - להוריד את המחירים
  • 4.
    דנית נתן 16/02/2016 03:10
    הגב לתגובה זו
    בארץ קשה לחיות לטווח ארוך בשכירות גם אני עברתי את כל המצבים כולל עזיבת דירה שהיתה בשכירות,שמכירה לא הפסיק לעלות כל רגע. אשתי ואני לא יכולנו לעמוד בזה
  • 3.
    יואל 11/02/2016 15:21
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא יוכל לעזור ולתרום לירידת המחירים, כמו שנדמה היה מהכתבה הקודמת, כל מה שאפשר לעשות או לקוות יבוא מממשלה שמאצילה ונותנת תקווה לעתיד טוב - הכולל גם ירידת המחירים בשוק הנדל"ן
  • 2.
    אורי... . 09/02/2016 09:45
    הגב לתגובה זו
    לפני עשר שנים לא היה מחסור והיום למרות שבנו (ובונים) 100 אלף יחידות דיור יותר מהממוצע שוק השכירות ממשיך לעלות. מכוון שכירות היא לא לצורך השקעה המסקנה המתבקשת היא שלהרבה יותר אנשים יש הרבה יותר כסף שמאפשר להם לשדרג את איכות חייהם. לכן מעבר לחקיקה של השכרה הוגנת והכוונה לאיכות הדירות שיהיו מורשות להיכלל בשוק השכירות רק הגדלה של התחלות הבניה ל 55 אלף בשנה תמתן את השוק ותטיב עם השוכרים.
  • 1.
    א 09/02/2016 08:55
    הגב לתגובה זו
    לא תוציא היום מבתיהם אנשים שגרים בדירות שרכשו ממיטב כספם. מספר הדירות החדשות הנבנות במרכז ת"א הוא בשוליים. אזרחים פרטיים שבונים היום ממנים לא פעם את הבניה מהלוואות שמוחזרות עם קבלת הדירה ומכירתה. חיוב אנשים שקנו מגרש לפני 40 שנה לממן מכספם בניה בלי לאפשר להם למכור את הדירה ירתיע רבים מלבנות
  • גיל הדירות ממש לא קובע - אלא כל מה שמעבר ... (ל"ת)
    ענת סלע 11/02/2016 23:43
    הגב לתגובה זו
  • שלומית 15/02/2016 15:17
    קשה להגיד שגיל הדירות לא משנה. אם אני היום זוג צעיר - היתי מעדיף איזור חדש ויוקרתי!!!
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 1.06%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.