חייבים לשמור על איזון: הבורסה הפכה למגרש גרוטאות של חברות ביומד

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על תנאיי כניסת חברות זרות לבורסה המקומית, ומה השפעתן על המשקיעים הפרטיים

צחי קלמין | (13)
נושאים בכתבה ביומד

כאשר נכנס יוסי ביינארט לתפקיד מנכ"ל הבורסה, אי-שם בשלהי 2013, הוא ניצב מול זירת מסחר עייפה ומשעממת, בעלת רמת נזילות נמוכה ורגולציה מחמירה, אשר הבריחה חברות רבות מהשוק המקומי. לאחרונה בעידוד הנהלת הבורסה, החלו חברות ביומד אמריקניות לבצע "תהליך גיור" ולפעול לרישום כפול בבורסה התל-אביבית.

מחד, מדובר בהליך מבורך, אשר מנגיש את המשקיעים הישראלים לחברות וסקטורים נוספים ויוצר שלל הזדמנויות השקעה לפעילי שוק ההון. מאידך, צירופן של ה"מניות המגוירות" לבורסה, גורר עימו סיכונים רגולטורים ומבניים. רישומן למסחר של חברות הביומד החדשות מכניס אותן באמצעות "המסלול המהיר" אל מדדי המניות המובילים, וכתוצאה מכך, המשקיעים אשר מחזיקים בתעודות-סל וקרנות מחקות, נחשפים בעל כורכם, לחברות זרות  ובלתי מוכרות.

יתרה מזאת, הסיטואציה בה 30% מהחברות שנסחרות במדד ת"א-100 כפופות להוראות הדין האמריקני, תורמת להיחלשות הפיקוח של הרשות לניירות ערך הישראלית,  על החברות הנסחרות במדדי המניות המובילים. כאשר בוחנים את מצבן הכספי של ה"עולות החדשות", דהיינו מנקיינד, ביוטיים ונבדיאה, גובר החשד המפוקפק כי הן פה לא מתוך אהבת המולדת, אלא מאהבת "סל הקליטה" הנדיב שהן מקבלות. כך לדוגמא, ניצלה ביוטיים את הביקוש הטכני של מנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל המתמחים במדדי המניות, ומכרה להם ישירות מניות בסכום של 80 מיליון שקלים. חב' מנקיינד צפויה לגייס באופן דומה מעל 200 מיליון שקלים אל קופת המזומנים המדשדשת שלה.

הפיתרון ההולם טמון בשינוי תקנון הוראות הבורסה, על פיו קיימים 3 קריטריונים לצורך הצטרפות אל "מאגר המניות", אשר מתייחסות לשווי השוק המינימלי של החברה, שיעור החזקות הציבור שלה ורמת הסחירות. הוספת 2 קריטריונים חדשים אל דרישות המאגר, יקטינו את הסיכון הקיים בהשקעה ישירה במדדי מניות ולא יפגעו ביכולתה של הבורסה ל"גייר" חברות זרות נוספות.

קריטריון הזיקה

חברה המבקשת להצטרף אל "מאגר המניות" צריכה להוכיח את קריטריון הזיקה למשק הישראלי. מבחן הזיקה יכול להתבצע במספר אפשרויות, החל מהיקף מוכח של הפעילות העסקית בישראל, לרבות העסקת עובדים מקומיים, ועד דרישת נוכחות של בעל מניות ישראלי בגרעין השליטה או נציגות ישראלית נאותה בדירקטוריון החברה. יישום קריטריון זה, יחזק את הממשל התאגידי של החברות הזרות, יתרום להגברת השקיפות שלהן ויעצים את הקשר עם ציבור המשקיעים המקומי.

קריטריון היציבות העסקית

חברה אשר מבקשת לקחת חלק ב"מאגר המניות" ובמדדי המניות המובילים, צריכה להציג יציבות כלכלית ועמידה ביחסים פיננסים נאותים, כגון מכפיל רווח, רמת מינוף ועוד. כך לדוגמא, חברה אשר לא הציגה רווחיות במשך מספר רבעונים רצופים, לא צריכה להיות חלק ממדדי המניות המובילים. יישום קריטריון זה היה מעכב את הצטרפותן של ביוטיים, נבידאה ומנקיינד המפסידות, למדדי המניות. ואף מדרבן אותן לבצע פעולות אקטיביות לצורך חיזוק והשבחת הפעילות העסקית הקיימת. כמו כן, מבחן היציבות העסקית היה ממתן את ההפסדים שנוצרו לציבור המשקיעים בתעודות הסל ובקרנות המחקות אשר נחשפו בניגוד לרצונם למניות של חברות במצוקה, כגון אלון רבוע כחול, כלכלית ירושלים, אפריקה ישראל ועוד.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רק שאלה 12/11/2015 22:37
    הגב לתגובה זו
    לא היית מנהל פעילות הקרנות של מור? יצאת לדרך חדשה?
  • אוהד קפלן 13/11/2015 03:01
    הגב לתגובה זו
    מי שעוקב יודע שמידי פעם מתחלף ה"תפקיד" של הכותב, הכל בהתאם לצרכי השיווק ולצו השעה. מה שנשאר קבוע זו הברברת בכתבות של הנ"ל.
  • 6.
    ניר יועץ בבנק 12/11/2015 20:38
    הגב לתגובה זו
    היה סוחר בינוני מינוס שמדבר המון, רמת הכתבות מדברת בעד עצמה וחבל...
  • שולמית 13/11/2015 08:40
    הגב לתגובה זו
    צחי היה פקיד ההשקעות שלנו בתיק במשך למעלה שנה ויש לציין שהוא נותן שירות טוב, קשוב ופנוי לכל בקשה. תמיד שחרר בזמן כספים והעביר את כל הטפסים כנדרש.
  • אבל כתוב שהוא יועץ מומחה (ל"ת)
    ממממ 12/11/2015 23:00
    הגב לתגובה זו
  • גררר 13/11/2015 03:02
    הוא מומחה כמו שאני מומחית בשוק ההון
  • 5.
    נדי 11/11/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בישראל לא קיימת ומתה לכל דבר ועניין. כולנו עברנו להשקעות בחול, המס פה עלה בצורה שלא מתאימה לשוק הישראלי, ולכן אין שום יתרון ואפילו חסרון להשקיע בבורסה בתא. כל ההצעות והפעולות שנעשות ל"שיפור נזילות" ועוד כל מיני חוכמות הן לא יותר מנזם זהב באף חזיר. מי שרוצה להשקיע בביומד אמיתי, משקיע בארהב. ה"מדדים המובילים" בישראל הם לא יותר מפרעוש לעומת נסדק, דאו גונס ו SP. רק אוסף של ילדים וסוחרים שלא עשו את המעבר נותרו בבורסה בתא. הכסף הגדול כבר שנים לא פה. רק כספי פנסיה שלנו עוד תקועים בתא אבל גם הם מצמצמים את התלות. אז שאפו על היוזמה אבל הבורסה היא מגרש גרוטאות ותשאר כזו לתמיד. או שיורידו מס באופן דרמטי ואז יתכן שיקרה מהפך, אבל זה לא יקרה.
  • 4.
    אבי 11/11/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
    כתוב בעיתון שמנקיינד מנפיקה מניות חסומות , מה זה אומר ?
  • דן 14/11/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
    מניות חסומות אלו מניות שלא ניתנות למכירה במשך תקופת זמן מסוימת שלאחריה יש חוקים מסוימים כמה ומתי ניתן למכור
  • 3.
    קולומבו 11/11/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
    צחי אתה חזק..
  • ארכימדס 13/11/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    צחי אתה חלש...
  • 2.
    לייק! טור מצויין. (ל"ת)
    אנונימי 11/11/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכים לכל מילה. הבורסה הפכה לפח זבל (ל"ת)
    פעיל שוק 11/11/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.