הקושי בשיווק: הנה הדרך כיצד להצליח בהיותך יזמית עם עסק קטן

מורן סער בכר, בעלים ומנכ"לית של חברת stuff ושותפה במיזם עצמאיות, על הדרך לפתיחת דלתות בפני נשים יזמיות בעלות עסקים קטנים ובינוניים
מורן סער - בכר | (5)
נושאים בכתבה עסקים קטנים

נשים עצמאיות ונשים קרייריסטיות הן כולן שותפות באותה קבוצה פורצת דרך של נשים שבחרו להקים עסק, אבל מסיבה שאיננה ברורה עדיין, מאבדות מכוחן השיווקי הפנומנאלי ביציאתן לשוק התעסוקה העצמאי. כנשים, אנחנו משווקות במהות שלנו, מדובר בתכונה כל כך נשית ודומיננטית, שנמצאת בנימים ובעורקים מבטן ומלידה.

לדוגמא, אנחנו מבלות במסעדה טובה, ומרגישות שקיבלנו שירות מדהים עד כדי רצון לשדך את המלצרית לרווק התורן של החבורה, עוד לא סיימנו את המנה האחרונה ואנחנו כבר מפיצות את דבר המסעדה ברבים. מכרינו ישמעו עליה גם אם לא ביקשו המלצה על מסעדה באופן יזום. כאלה אנחנו, שיווקיות, משתפות, לא מסתפקות במסירת פרטים לקונים כי הסיפור הוא חלק בלתי נפרד, מהקרבה שהוא מייצר.

אם נתמקד במגזר העסקי, נשים ממלאות תפקידים שיווקיים ביד רמה ובגאוות יחידה השמורה לסיירות בוטיק. אם כך, מדוע נשים רבות מעידות שבצאתן לעולם העצמאות, הן נתקלות בקושי לשווק את עצמן. היכולת לנקוב במספרים גבוהים הופכת מגומגמת קמעה, הגב הזקוף מאבד מעט משריריו בהתייצבות אל מול תחרות.

הממסד הציבורי לא תומך השאלה המתבקשת בה אני מהרהרת בשנה האחרונה, שאם באופן טבעי, נשים מחזיקות ביכולות שיווקיות ומכירתיות כל כך משמעותיות, אבל שזה מגיע לשיווק עצמי הן נחלשות ומאבדות מכוחן, למה שלא נאחד כוחות ונמכור ונשווק זו את זו? אנחנו מחזיקות בנטוורקינג מגזרי משמעותי, בוורבליות ועקשנות שמוכיחה עצמה שוב ושוב ואנחנו חשות סימפטיה והזדהות למי שיצאה לדרך מקבילה. אם נרוץ ביחד, כל הנשים היזמות, נדחוף זו את זו ונפרגן את הקשרים שלנו יש לי תחושה שנגשים הרבה מטרות ויעדים ונותיר אחרינו הרבה אנשים נטולי מילים.

עד כאן לגבי היכולת שלנו לעזור לעצמנו, אבל הבעיה של קידום יזמות נשית ועסקים בבעלות נשית אינה טמונה רק ביכולות שיווק או באתגרים הרבים העומדים בפני הנשים היזמות בכניסה לשוק העבודה. אני סבורה כי גורם לא פחות משמעותי הוא העדר התמיכה שנשים עובדות מקבלות מגופי הממסד הציבורי. על פי נתוני המרכז לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, נכון לשנת 2014, פועלים בישראל כ-500 אלף עסקים קטנים ובינוניים, כאשר רק 4% בבעלות נשית בלבד ו-20% מהם בבעלות נשים משותפת עם בני זוג. משמעות הדבר היא ש-76% מהעסקים הקטנים בארץ הם בבעלות של גברים.

הגדלת המגוון והתחרות תתרום לעסקים הקטנים ככלל במדינות ה-OECD זיהו את הפוטנציאל העצום הטמון ביזמות נשים, לאור העובדה כי עסקים בבעלות נשים צומחים ב-44% יותר מאלה של גברים ופי 1.5 מהצמיחה הממוצעת של עסקים קטנים ובינוניים, ועל כן מרביתן כבר מפעילות שלל תכניות לעידוד עסקים של נשים. הממשלה החדשה בראשות שר האוצר ושר הכלכלה החדשים לא יכולה להתעלם מאותם נתונים, אשר מעידים על היתרונות וההשפעה של קידום יזמות ועסקים של נשים בהנעה וצמיחה של המשק.

הגדלת שיעורן של הנשים במגזר העסקים הקטנים, מעניקה מגוון גדול ותחרות רבה יותר בשרשרת האספקה, ומאפשרת לנשים להיחלץ מהתלות ולהיות עצמאיות כלכלית. על כן, אני סבורה כי  הממשלה החדשה חייבת לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות, ולפעול לקידום תוכנית לאומית כוללנית להגדלת העסקים הקטנים בבעלות נשים. אנחנו נהיה הראשונות לתמוך ולשווק חקיקה שכזו, להפיץ ולייצר עליה שיח משמעותי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עצמאי זה לבד 29/06/2015 15:29
    הגב לתגובה זו
    קחו את המושכות תהיו רציניות. המאמר יותר מתאים למישהי שכירה למרות שהמדינה בהחלט יכולה לעשות יותר בכדי לקדם יזמות ולא רק בקרב נשים אלא בכל המגדרים והמגזרים.
  • 4.
    יופיטר שוקי הון ונכס 19/05/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה לעשות כבר....
  • 3.
    אולי מומחית לקושי מסוג אחר (ל"ת)
    xx 18/05/2015 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המדריך לפות היוזם (ל"ת)
    מעצב פותות מוסמך 11/05/2015 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיר 05/05/2015 12:07
    הגב לתגובה זו
    צר לי לנפץ לך את הבועה... ממשלת ישראל קבעה שיאים חדשים ביכולתה להתעלם מנתונים מהעולם. פה צריך לבדוק הכל לבד, להקים ועדות ולפתוח בניסויים עצמאיים. יש נתונים לגבי תחבורה, לגבי זיהום אויר, לגבי בירוקרטיה... לגבי כל דבר. אבל אנחנו "אור לגויים", "העם הנבחר"... אנחנו לא כמו כולם.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.