האם יבשת אירופה עוברת "יפניזציה" ומה צריך לעשות?

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, על התהליכים של כלכלת גוש האירו
צחי ליבוביץ' | (5)

ההרחבה הכמותית באירופה, מהלך עליו התבשרנו לאחרונה שאומץ על ידי הבנק המרכזי האירופי, גורמת לירידות חדות בתשואות האג"חים הממשלתיות באירופה. לאחרונה, ירדו התשואות על אג"ח ממשלת גרמניה ל- 10 שנים (0.3%) מתחת לתשואות אג"ח ממשלת יפן לאותה התקופה (0.35%). החשש הגדול הוא כרגע שאירופה תעבור "יפניזציה".

אג"ח ממשלת יפן נסחרות שנים רבות בתשואות אפסיות, כאשר הריבית ביפן עומדת בטמפרטורת האפס כבר עשרות שנים וירידת התשואות בגרמניה מתחת לתשואות ביפן היא בעלת משמעות רבה. נציין כי ביפן יש מורשת של משברי אשראי שהובילו לשנים ארוכות של צמיחה איטית והעדר אינפלציה.

יפן שרויה במיתון ארוך ודפלציה כבר יותר משני עשורים, כאשר הבנק המרכזי היפני, במטרה לחלץ את הכלכלה היפנית מהקיפאון, הודיע באפריל אשתקד כי יגדיל בשיעור חד את תוכנית רכישות האג"ח השנתיות ל-700 מיליארד דולר בשנה - כ-60 מיליארד דולר בחודש לעומת 3 מיליארד דולר בחודש עפ"י התוכנית אותה ביצע עד כה. הבנק הסביר כי תוכנית רכישת האג"ח החוזרת תימשך עד שנכסי הבנק יגיעו לכ-3 טריליון דולר בסוף 2014, כאשר הרכישות יהיו של אגרות חוב עם מח"מ (משך חיים ממוצע) של כ-7 שנים.

גרמניה כיום מובילה את השוק המרכזי באירופה, ולכן מטבע הדברים היא מושכת את רוב תשומת הלב, אך גם השווקים האחרים בגוש האירו מציגים תשואות אפסיות על האג"ח הממשלתיות. כך לדוגמא אג"ח ממשלת צרפת ל- 10 שנים נסחרות בתשואה של 0.54% ואפילו האג"חים של המדינות הבעייתיות בגוש האירו נסחרות בתשואות נמוכות: איטליה 1.6%, ספרד 1.45% ופורטוגל, מדינה הנמצאת על סף פשיטת רגל, תשואות אג"ח ממשלה עומדות על 2.64%.

לאחרונה, מתבררת תמונה עגומה לא פחות המעידה על המצב קיצוני ביותר הטמון באג"ח ממשלת שוויץ, שעברה תהפוכות מטבע גדולות לאחרונה, תשואה שלילית של 0.2%. כלומר כדי לקנות אג"ח של ממשלת שוויץ ל- 10 שנים צריך לשלם קנס. מצב אבסורדי זה גורם למשקיעי האג"ח לחפש אלטרנטיבות במקומות אחרים בעולם. זו הסיבה שהתשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב יורדות חזרה לכיוון רמות השפל של כל הזמנים, דווקא בתקופה בה הבנק המרכזי בארה"ב מתעקש על כך כי במהלך 2015 הריבית המרכזית תתחיל לעלות מרמתה האפסית בה היא נמצאת תקופה ממושכת.

כל אלה מביאים להתחזקות הדולר בעולם. כדי לקנות את אותן אג"חים אמריקניות, שיחסית לתשואות באירופה, מניבות תשואות גבוהות (1.7%) על האג"ח ל-10 שנים צריך למעשה לקנות את המטבע המקומי. אנו מעריכים כי בטווח הקרוב, לנוכח ירידת התשואות החדה באירופה, נמשיך לראות את המגמה הזו של ירידת תשואות גם באג"ח האמריקניות והתחזקות שער הדולר לעומת יתר המטבעות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גם ישראל צריכה לעבור יפניזציה, שראש הממשלה יבצע חרקירי (ל"ת)
    יום טוב 08/02/2015 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא יכולתי לנסח את הדברים טוב יותר (ל"ת)
    נעמן 07/02/2015 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סוף סוף כתבה לעניין (ל"ת)
    משה 05/02/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    astern 04/02/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    שטראוס קאהן צעק עליהם שהאיחוד יקרוס, אבל הם התעלמו. מאז, שטראוס קאהן הסתבך בפלילים, והאירופאים ממשיכים לשקוע בביצה. אבל בלי קשר, המאמר כתוב יפה ומוסבר היטב.
  • 1.
    "האם" ? עכשיו אתה בא אחרי שזו עובדה ברורה? (ל"ת)
    א 04/02/2015 15:54
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.