ביטול העלאת מס הכנסה: האם זהו הצעד היחידי להקלה?
שר האוצר הודיע השבוע כי ביטל את ההעלאה במס ההכנסה שהייתה מתוכננת לתחילת שנת 2014. שיעור מס ההכנסה היה אמור לעלות ב-1%-2%, אך לאור גביית מס גבוהה מהמתוכנן והוצאה ממשלתית נמוכה מהצפי ניתן, כך לדברי לפיד, לסגת מתכניתו המקורית של האוצר לגבי העלאת המס המתוכננת.
על פי לפיד, תחזית האוצר נאמדת על כך שגרעון 2013 יסתכם בפחות מ-3.5% תוצר, בעוד היעד אותו אישרה הממשלה בעת אישור התקציב עמד על 4.65%. בהקשר זה נשאלת השאלה, מדוע תחזיות האוצר, אשר הובאו לאישור הממשלה, צפו גרעון בשיעור כה גבוה, כאשר אנו רואים כעת כי ניתן לעמוד בגרעון נמוך יותר? יעד הגרעון הגבוה הצריך העלאת מיסים, שכעת נראה כי הייתה מיותרת.
שר האוצר וודאי ער לנתונים המצביעים על האטה בצמיחת המשק: המשק הישראלי צמח רק ב-2.2% ברבעון השלישי (קצב שנתי) והייצוא נמצא במגמת ירידה מתמשכת. אומנם נתוני האבטלה מצביעים על שיעור נמוך של בלתי מועסקים, אך כולנו מכירים בבעייתיות שישנה בשיטת המדידה של נתון זה, היות והוא איננו לוקח בחשבון מחפשי עבודה מיואשים או כאלה שאינם מגיעים ללשכות התעסוקה לקבלת דמי אבטלה. ובכל מקרה, התחזית צופה עלייה בשיעור האבטלה בשנה הקרובה.
לאור זאת, ביטול העלאת המס הינו צעד מתבקש לאור הנתונים "החדשים", אך איננו מספיק. ישנם שני מיסים נוספים אשר מכבידים מאוד על קצב צמיחת המשק וטוב יעשה האוצר אם ישקול לטפל גם בהם.
- עולים חדשים ישלמו מס רכישה של 0.5% על דירה ששוויה עד 6 מיליון ש'
- ליברמן שוקל מס דירה רביעית וחמישית של 12.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המע"מ
18% מע"מ הינו נתון גבוה בכל קנה מידה. הוא תוצאה של סידרת העלאות מתמשכות. כעת, כשנראה כי הגרעון נמוך מהצפי, ניתן לשקול הפחתה בשיעור המע"מ.
מס הדיור איננו מס רגיל שהממשלה מטילה, אך למעשה הוא מס לכל דבר. מחירי הדיור המשתוללים גורמים לכך ששוכרי הדירות ולוקחי המשכנתאות מפנים חלק גדול יותר מהכנסתם לצורך רכישת שירותי דיור. רכישה זו כמובן מקטינה את ההכנסה הפנויה, ובאה על חשבון רכישת מוצרים ושירותים אחרים. לכן היא פוגעת ישירות בצריכה הפרטית, ובאופן עקיף בצמיחת המשק. הממשלה הנוכחית הבטיחה לטפל בנושא הדיור (כמו גם הממשלה הקודמת - פטיש 5 קילו וסופרטנקר לבירוקרטיה למי ששכח).
עד כה, לא נראה כי נעשו צעדים משמעותיים להגדלת היצע הדירות. אם הממשלה באמת רוצה להקל על האזרחים ולעודד את הצמיחה במשק, זהו המקום הכי משמעותי בו היא צריכה לפעול.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
- 1.להוריד מס שולי עליון 27/11/2013 09:28הגב לתגובה זולא הגיוני שיותר מ50% לא משלמים מס. יש להוריד את סף המס ולבטל נקודות זיכוי - ובמקביל להוריד את המס השולי העליון. יזמים וכישרונות עוזבים את ישראל (או בוחרים ללכת לים) בשל מדיניות המיסוי הבלתי הוגנת.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.