המתיחות בסוריה ותנועת הנפט בעולם - האם צפוי מחסור?
בעקבות החששות שתקיפה אמריקנית בסוריה תביא לפגיעה באספקת הנפט ממדינות המזרח התיכון, המספקות כ-35% מאספקת הנפט העולמית, נסקו מחירי הנפט הגולמי. מחיר החוזה העתידי המוביל לחודש אוקטובר של הנפט מסוג ברנט הגיע במסחר התוך יומי ביום רביעי שעבר ל-117.34 דולר לחבית, מחיר החוזה המקביל של הנפט הטקסני הגיע ל-112.24 דולר לחבית - ערכם הגבוה ביותר בשנתיים האחרונות.
לאחר שהפרלמנט הבריטי דחה את הצעת ראש הממשלה קמרון להשתתף בתקיפה, ועוד טרום הכרזת נשיא ארצות הברית אובמה שיפנה לקבל את הסכמת בתי הנבחרים לתקיפה, נסוג מחיר הנפט הטקסני ב-4.1% ל-107.65 דולר לחבית ביום שישי האחרון, ומחיר הנפט מסוג ברנט נסוג ב-2.8% ל-114.01 דולר לחבית. קרוב לוודאי שלאחר הודעת אובמה מיום שבת ייסוג מחיר הנפט בימים הקרובים, וישוב לעלות רק אם בתי הנבחרים יאשרו את התקיפה. בסיכום השבועי עלה מחיר הנפט הטקסני ב-1.16%, והנפט מסוג ברנט עלה ב-2.67%.
הנפט מסוג ברנט, המופק מבארות בים הצפוני בעיקר ע"י נורווגיה ובריטניה, משמש אמת מידה לכ-65% מעסקות הנפט העולמיות. לעומתו הנפט הטקסני, המופק בדרום ארצות הברית ומפרץ מקסיקו, נחשב לאיכותי במיוחד ומשמש אמת מידה בעיקר לעסקות הנפט בארצות הברית, מדינה הצורכת כמעט רבע מצריכת הנפט העולמית.
המרווח בין מחיר הנפט מסוג ברנט לנפט הטקסני שכמעט נסגר בסוף יולי, שב לגדול והגיע ל-6.36 דולר לחבית ביום שישי האחרון. מחיר הנפט מסוג ברנט רגיש יותר לתמורות באזור בגלל הקרבה של השוק האירופי למזרח התיכון.
סיבה נוספת לנסיגה ביומיים האחרונים הייתה הכרזת סוכנות האנרגיה העולמית IEA, שבמצב השוק הנוכחי אין צורך באספקת נפט ממאגרי החירום. הסוכנות עוקבת אחר מצב שוק הנפט ותהיה מוכנה להגיב במידה ויתגלו הפרעות באספקת הנפט העולמית.
מאז היווסדה לפני 39 שנה, התערבה הסוכנות ממושבה בפריז, שלוש פעמים בשוק הנפט העולמי. בפעם האחרונה, ביוני 2011 תיאמה הסוכנות שחרור של 60 מיליון חביות ממאגרי החירום, לאחר שלוב הפסיקה כמעט לחלוטין את אספקת הנפט בעקבות מלחמת האזרחים במדינה. מחיר הנפט מסוג ברנט צנח אז ב-8% - יומיים לאחר שסוכנות האנרגיה העולמית הודיעה על התערבותה בשוק הנפט העולמי.
ערב הסעודית, יצרנית הנפט המובילה בארגון אופ"ק, הפיקה בחודש יולי השנה 10.03 מיליון חביות ביום, הכמות הגדולה ביותר מאז 1989. לפי גורמים הקרובים לממלכה, היא תוסיף להפיק בחודש ספטמבר כמות דומה, לאחר שגם באוגוסט הפיקה כ-10 מיליון חביות ביום. לאור האמור לעיל, לא צפוי מחסור בנפט בימים הקרובים. למעשה, אפילו צפויה ירידה במחירו, לפחות עד להחלטת בתי הנבחרים האמריקני בקשר לתקיפה בסוריה.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה - סחורות האנרגיה עלו והמתכות ירדו. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, עלה בסיכום שבועי ב-0.13%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בנפט?
בישראל נסחרות תעודות הסל הבאות על הנפט, "תכלית נפט" ו"קסם נפט", שתי תעודות הסל משקיעות בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בנפט טקסני ובנפט מסוג ברנט בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.
קרן הסל United States Brent Oil Fund נסחרת כמניה לכל דבר בבורסת ניו יורק בסימול BNO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. דמי הניהול הם 0.91% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.
קרן הסל הסחירה ביותר לנפט והפופולרית מאוד, United States Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול USO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על הנפט הטקסני. דמי הניהול הם 0.40% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.
קרן הסל לשורט כפול על הנפט, ProShares UltraShort DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SCO והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט ירד ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.
קרן הסל הממונפת לנפט, ProShares Ultra DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UCO, התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הנפט, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט יעלה ושואף למנף את רווחיו. דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.
- 1.איציק 02/09/2013 12:41הגב לתגובה זולסוריה אין נפט, היא גם לא מאיימת על יצרניות הנפט. לאירן בת-הברית של סוריה יש נפט והיא מתה לשווק אותו אבל העולם מגביל אותה באמברגו, לא היא תפגע באספקת הנפט. אפילו המהומות במצרים לא ישפיעו, הן בגלל שהרבה מכליות גדולות מדי לעבור בסואץ והן משום שהכנסות התעלה חשובות לצבא המצרי. וכל זה בתקופה בה יש עודף נפט (שיטות ההפקה החדשות בארה"ב). אני בשורט על הנפט - ושיחנקו הספקולנטים של גולדמן-זקס.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.