מנתחים את הדאו: מה גרם למימוש ומאיזה מניות רצוי להתרחק כעת?
עונת דוחות חלשה מהתחזיות מספקת רקע מתאים למהלך מימושי הרווחים במדד הדאו ג'ונס, שבינתיים מסתכם בירידה של 5% מרמות השיא לרמה של 14,900 נק'. עם זאת, דווקא מגמת עליית התשואות המחודשת, היא זו שדחפה מטה את מדדי המניות מרמות השיא והעלתה את התנודתיות.
מדד הדאו מצטרף למימושים בהובלת מניות הטלקום, המזון והאנרגיה - מגמת עליית התשואות שהחלה במאי 2013, פגעה תחילה בביצועיהם של ענפים, המשמשים מסורתית כתחליף לאג"ח, כמו תשתיות וריטים. זאת, היות ותשואת הדיבידנד הגבוהה שלהם (5% בממוצע) משמשת כאלטרנטיבה לתשואות האג"ח. אמנם, עד לפני חודש מגמה זו פסחה במידה רבה מעל מדד הדאו כיוון שאינו חשוף ישירות לענפים אלו, אך היותו עשיר במניות ערך בוגרות ונושאות דיבידנד, גם תימחורן של אלה נפגע לאחרונה, בהובלת מימושי הרווחים בענקיות הטלקום, המזון והאנרגיה במדד.
אלטרנטיבת האג"ח, האמנם?
במהלך השנה האחרונה, תשואות האג"ח ל-10 ו-30 שנים של ממשלת ארה"ב עלו משמעותית, וכעת נושקות ל-3% ו-4% בהתאמה. בהיבט קצר טווח, ייתכן ועבור רבים רמות אלו מייצגות הזדמנות להשקעה בנכסים חסרי סיכון עם תשואה ריאלית חיובית. עם זאת, מי שמתעלם מעוצמת המגמה השלילית הנוכחית של מחירי האג"ח עשוי לגלות בהמשך כי הזדמנות האג"ח אינה אלא מלכודת דבש.
פחות קונים, יותר מוכרים
צריך לזכור, כי גם לאחר עליית התשואות רמות אלו נחשבות נמוכות באופן היסטורי. מלבד זאת, דינמיקת הקונים והמוכרים בשוקי האג"ח נהפכה בעייתית וקשה לחיזוי. זאת מכיוון שהשחקן הראשי, שהוא גם הבמאי (ברננקי), צפוי להפסיק את התערבותו הארוכה והמאסיבית בשוקי האג"ח, במהלך שעשוי לייצר לחץ נוסף על מחירי האג"ח.
ענף הטכנולוגיה במדד הדאו זקוק לרענון
בתקופות בהן הריבית והתשואות בעלייה, חברות עם מעט חוב והרבה מזומן, עשויות להיות שוות יותר בעיניי המשקיעים. להגדרה זו עונה, בין היתר, ענף הטכנולוגיה. למרות זאת, ענקיות הטכנולוגיה במדד הדאו עדיין בוגרות ונלחמות היום על מקומן ומעמדן בענף. כמו כן, למרביתן מחיר למניה בדולרים נמוך יחסית (מלבד IBM) המקנה להם השפעה נמוכה על ביצועי הדאו.
אפל יכולה לעזור
בשנה שעברה הועלתה הספקולציה כי אפל תצטרף למדד הדאו, אך המהלך לא יצא לפועל. גם אם אפל הייתה מבצעת בזמנו ספליט של 1 ל-2 או ל-3, זה היה כנראה מאוחר מדי, כיוון שמחירה הגיע ל-700 דולרים. כיום, ניתן להעריך כי אם הרעיון היה עולה, הטיעונים להכנסתה של מניית אפל למדד היו הולמים ורלוונטיים מתמיד.
להלן חלק מהטיעונים האפשריים
- מניית ערך - אמנם אפל הייתה חברת צמיחה ענקית, אך המצב כיום שונה, הן ניהולית והן מבחינת ההתייחסות לבעלי המניות. אפל של 2013 אינה נסחרת במכפילים גבוהים המאפיינים חברות עם צמיחה חזקה, אך מנייתה מחלקת דיבידנד של כ-3% לשנה ומקיימת תוכנית בייבק מהגדולות בארה"ב.
- ספליט? למה לא - משקל המניות במדד הדאו מחושב על פי מחירם בדולרים. אם אפל תיכנס ברמת מחירים של 500 דולרים, משקלה יהיה כ-25% משווי המדד. מכאן שספליט הוא הכרחי לפחות ביחס של 1 ל-2. בעבר, ג'ובס התנגד לספליט אך כיוון שהלך לעולמו, כנראה שגם החסמים לכך פחתו.
- מובילה ענפית - אחת הדרישות הבודדות לכניסת מניה למדד, שהחברה תוביל בתחומה. היום, אין ספק שאפל היא חברת ענק מובילה וחשובה בענף הטכנולוגיה, שהשתנה משמעותית בשנים האחרונות, עקב מכשירי הסמארטפונים והטאבלטים שהפכו למוצרים הטכנולוגיים הנצרכים ביותר בקרב הצרכנים ומגמה זו תימשך זמן רב.
לסיכום, מניות וענפים המאופיינים בתשואות דיבידנד גבוהות מהממוצעעם שיעור גבוה ביחס לרווח הנקי (Payout Ratio), כמו תשתיות, נדל"ן מניב, טלקום וחלק ממניות המזון והבריאות, צפויות להישאר מאחור כל עוד תימשך עליית התשואות.
כמו כן, בהתייחס לטווח הקצר, היות והשפעת ענפים אלו שלילית ומשקלם גבוה יחסית במדדים העיקריים יש צורך לאזנם. לשם כך, ייתכן והפעילים יעדיפו מניות מענפים שרגישים פחות לעליית תשואות כמו מניות מענף הטכנולוגיה, אך משקלה הגדול של IBM במדד (9.4%) מגמד את ביצועי 4 האחרות (6.1%).
כדאי לדעת כי חלק מהתעודות המובילות על ענף הטכנולוגיה כמו XLK כוללות את אפל במשקל של 15%, ואת חברות הטלקום המובילות כמו Verizon ו AT&T שמשקלן כ-10%.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.