מהשימור לרשימה הראשית - אלביט מדיקל רואה אור

ד"ר ינון אריאלי, מתייחס בטורו ליציאתה של מניית אלביט מדיקל מרשימת השימור לזו הראשית וכדאיות ההשקעה בתיזמון זה
ינון אריאלי | (13)

כשמניה נכנסת לרשימת השימור (כתוצאה משיעור החזקות ציבור או הון עצמי נמוכים מדי), היא עוברת להיסחר רק פעם אחת ביום, בשלב מסחר הפתיחה. כתוצאה מכך צונחים מחזורי המסחר והמניה מאבדת גובה. אם וכאשר היא חוזרת לרשימה הראשית, היא שבה להיסחר ברצף, המשקיעים חוזרים להתעניין בה ומעלים אותה בדרך כלל במהירות לאיזור המחיר ההוגן שלה.

החצי הראשון של הסיפור הוא בדיוק מה שקרה לאלביט מדיקל - בינואר 2012 קיבלה התראה על כניסה לרשימת השימור, כשהיא נסחרת בכ-30 אגורות, חוותה ירידת מחיר דרמטית מאז, ובעת כתיבת שורות אלו נסחרת ב-9.8 אגורות. ביום רביעי האחרון, החברה חזרה להיסחר ברשימה הראשית לאחר שביצעה הנפקת מניות קטנה של כ-5 מיליון שקלים, וכעת המניה תוכל לשוב למחיר ההוגן שלה.

מי זו אלביט מדיקל?

אלביט מדיקל היא חברת החזקות המאגדת את כל החזקותיה של קבוצת אלביט הדמיה בתחום הביוטכנולוגיה והמיכשור הרפואי - החברות הפרטיות אינסייטק וגמידה סל. אינסייטק עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות רפואיות טיפוליות, המבוססות על פלטפורמה טכנולוגית ייחודית, המשלבת שימוש באלומת אולטרסאונד ממוקדת ובהדמיית תהודה מגנטית - כל אלה לצורך ביצוע טיפולים לא פולשניים בגידולים בתוך גוף האדם. בשפה פשוטה, מדובר בטכנולוגיה עתידית של הרפואה - ביצוע ניתוחים לא פולשניים, ללא חיתוך, ללא הרדמה בדרך כלל, וללא אשפוז, לצורך הסרת גידולים שפירים וממאירים וטיפולים מתחומים נוספים.

החברה מעסיקה כ-130 עובדים, מוצריה מאושרים על ידי ה-FDA וה-CE, וב-2012 היו לה הכנסות של כ-18.5 מיליון דולר - גידול של 22.4% בהשוואה ל- 2011. הצמיחה בהכנסות הובילה לצמצום ניכר בהפסד הנקי של החברה מ-29.1 מיליון דולר ב-2011 ל-13.3 מיליון דולר ב-2012.

מבלי להיכנס לכל פרטי הטכנולוגיה שפיתחה החברה והיתרונות שלה, רק אציין כי מגזינים יוקרתיים ברחבי העולם (TIME, Business Week, Wall Street Journal ואחרים) מהללים מאוד את הטכנולוגיה והמהפכניות שבה. לכן, לא מפתיע שענקית כמו ג'נרל אלקטריק החליטה להיכנס כשותפה (או יותר נכון כבעלת שליטה) בחברה. בדצמבר 2012 הושקעו בחברה כ-31 מיליוני דולרים, 27.6 מתוכם הגיעו מג'נרל אלקטריק, כך שהיום היא מחזיקה כ-43% ממניות אינסייטק. ההשקעה התבצעה לפי שווי של 105.9 מיליון דולר (אחרי הכסף שנוסף) - שווי גבוה בהרבה ממה שמשקף שווי השוק הנוכחי של החזקת אלביט באינסייטק.

פרט להחזקה באינסייט, לאלביט מדיקל יש גם החזקה בגמידה סל (30.8%), שמפתחת מוצרים ביוטכנולוגיים המבוססים על תאי גזע מדם טבורי עבור חולים הזקוקים להשתלת מח עצם במחלות סרטניות למיניהן. גמידה סל די רחוקה מהשגת מכירות משמעותיות, אם בכלל, ואפילו קיבלה "סטירת לחי" מה-FDA לאחרונה למוצר הדגל שלה, אולם יש לה מוצר אחר הנמצא בשלב הניסויים הקליני השני, והוא בעל פוטנציאל גבוה יותר מהמוצר הראשון. הצלחה של גמידה תהיה כמובן בונוס גדול לאלביט.

כמה שווה החברה?

ג'נרל אלקטריק רכשה כ-43% ממניות אינסייטק לפי שווי של 106 מיליון דולר (אחרי הכסף שנוסף). אלביט מדיקל מחזיקה 48.2% ממניות אינסייטק, כלומר העסקה הזו משקפת שווי של כ-186 מיליון שקלים להחזקה שלה באינסייטק - גבוה פי 2.2 מהמחיר הנוכחי בו נסחרת המניה. מטבע הדברים, ג'נרל אלקטריק היא ענקית בשווי של כ-250 מיליארד דולר, לכן סביר להניח שהצליחה לשים את ידה על אינסייטק הקטנטנה לפי שווי אטרקטיבי יותר מהשווי האמיתי שלה, כדי לספק את צרכי המימון להם זקוקה החברה.

נקודה נוספת, היא שלאינסייטק כבר היו הכנסות של כ-20 מיליון דולר ב-2012 - גידול של כ-22% בהשוואה ל-2011, אבל עדיין טיפה בים בשביל לדגדג את ג'נרל אלקטריק עם הכנסות שנתיות של כמעט 150 מיליארד דולר. המסקנה המתבקשת, שג'נרל אלקטריק מאמינה שהטכנולוגיה של אינסייטק יכולה לייצר לה הרבה מאוד כסף בעתיד. לכן היא ככל הנראה תהיה מוכנה לשלם סכום הרבה יותר גבוה בהמשך לרכישת השליטה המלאה בחברה. גם גמידה סל, למרות הבעיות, שווה בוודאי משהו שמוסיף לשווי של אלביט. צריך לזכור כי לאלביט יש כמיליארד אופציות הניתנות להמרה למניות ללא עלות, וזהו סיכון מסוים. עם זאת, סביר להניח שהיא לא תרצה לממש אותן בעתיד הקרוב כי זה יחזיר אותה לרשימת השימור, ובנוסף, מחיר המניה הנוכחי אינו אטרקטיבי מספיק.

בשורה התחתונה, אלביט מדיקל צריכה להיסחר לפחות לפי שווי של 180 מיליון שקלים, השקול למחיר מניה של כ-20 אגורות (18 אג' בדילול של כל האופציות הסחירות), יותר מכפול מהמחיר בו היא נסחרת בעת כתיבת שורות אלו (9.8 אג'). להערכתי, היציאה של המניה מהשימור היום יהיה טריגר לעליית המניה לסביבת המחיר הזה די במהירות.

למי שרוצה להחזיק לטווח ארוך יותר, סביר להניח שגם זה יניב פירות יפים. אולם אני מעריך, שאינסייטק תימכר בשלב כזה או אחר (לג'נרל אלקטריק או גוף גדול אחר), כך שהסיפור כנראה יסתיים בסוף טוב כבר בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חזי 11/07/2013 15:28
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה יש להם 90 אחוז מהחברה או 93 בדילול מלא כך שזה לא מפחית הרבה מהשווי בישבילם לכן לא בטוח שיהיה דילול ואז מדיקל היא עוד יותר בוננזה.
  • 10.
    למען הזהירות 11/07/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
    אבל למרות זאת יש דיסקאונט גדול בין שווי הבורסה והשווי האמיתי של מדיקל. אם גנרל אלקטריק שילמה כזה מחיר לאינסייטק , ברור שהשווי גבוה בהרבה ,חכו תראו איזה מחיר יתקבל אם ינפיקו בחול את אינסייטק או גמידה.
  • 9.
    נתנאל 10/07/2013 19:10
    הגב לתגובה זו
    מאמין למנייה זאת ! תעלה חזק חזק, עיניין של זמן !
  • 8.
    etko inc 10/07/2013 18:10
    הגב לתגובה זו
    רק שכחת שיש לה הלוואות בעלים. רק שכחת שגמידה סל זקוקה לעוד ניסוי שעולה 50M דולר. רק שכחת שהיא מפסידה כל שנה יותר ממה שהכניסה בהנפקה. שווה מעל 82M שקל!!! בקיצור, כמה כסף קיבלת על הכתבה?
  • 7.
    מעניין מדוע יצאה הכתבה רק היום ולא לפני מספר ימים ... (ל"ת)
    dd 10/07/2013 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבנר 10/07/2013 15:31
    הגב לתגובה זו
    מאוד מאריך אותך . תמשיך ליכתוב (למדתי ממך המון)
  • 5.
    תודה על ההקפצה היום 10/07/2013 14:47
    הגב לתגובה זו
    מכרתי את כל הכמות ברווח נאה.
  • 4.
    נירו 10/07/2013 12:39
    הגב לתגובה זו
    מועצת הנפט מאשרת: זרח תוכל לחפש נפט באזור נחל משמר בים המלח מועצת הנפט נתנה היום אור ירוק לחברת "זרח חיפושי נפט" בבואה לחקור את אזור נחל משמר (אזור ים המלח) לטובת חיפושי נפט עתידיים. בהודעה שהתקבלה על ידי משרד האנרגיה נכתב כי לאחר הפשרה שהושגה בבג"צ בדבר יכולתה של זרח להמשיך ולהחזיק ברשיון, מאושר לה לצאת ולבחון את השטח לטובת גילוי אפשרי של פרוספקטים חדשים. בזרח מבקשים לנצל את תוואי השטח החדש של ים המלח, במסגרתו נסוג קו המים, דבר שייצר אפשרות חדשה לבחינת הקרקע. בעבר לא נתגלו בארות נפט משמעותיות באזור זה. עם זאת, ראוי לציין כי בארות דוגמת "צוק תמרור" ו"אמונה" הפיקו כמות צנועה של חביות נפט בעבר ועל כך בונים אנשי "זרח" גם בהשקעה הנוכחית. זרח פרסמה השבוע הודעה על כך ששכרה את שירותיו של המכון הגיאולוגי הישראלי (מג"י) לטובת הפרויקט שעתיד לנתח את תוואי הקרקע באזור. "מטרת הסקרים הנה למפות פרוספקט פוטנציאלי באזור מניפת נחל משמר, מזרחית לכביש 40. הסקרים צפויים להימשך כשבועיים ועלותם הכוללת מוערכת בכ- 2.4 מיליון ש"ח.
  • 3.
    אותי שכנע הבחור. קניתי עכשיו וכבר מורווח. (ל"ת)
    ותיק בשוק 10/07/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון 10/07/2013 10:51
    הגב לתגובה זו
    לאלביט הדמיה יש אופציות לא רשומות בהיקף של 1,016,316,297. כלומר דילול של יותר מ-50% ביחס להון המונפק של החברה שעומד היום על 822,509,489 בלבד. זה אומר ששווי החברה בפועל עומד על כ-160 מיליון שקלים ויש עוד אופציות רשומות בהיקף של 100 מיליון. ככה שאין באמת פער בשווי. ינון - הייתי מצפה ממך לתיקון הטור...
  • לירון 10/07/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    הן מכניסות כסף לפי מחיר המימוש שלהן, כלומר אופציה שנכנסת בכסף אינה משנה את הדילול של החברה אם אתה מתחשב בהגדלת קופת המזומן של החברה.
  • ירון 10/07/2013 11:52
    מחיר מימוש לאופציות שניתנו לאלביט הדמיה עומד על 0!!! היא פשוט לא מממשת אותן בגלל שאז החזקות שלה יעברו את ה-90% והמניה תימחק מהמסחר. תזכור את דברי - כל הזמן שהמניה תעלה החברה תממש אופציות ותמכור אותן בשוק. ככה החזקותיה לא יעלו. מדובר בדילול עצבני ביותר!!
  • 1.
    היעד הקרוב מנייה 100אגורות אופציה3 95אגורות (ל"ת)
    GAL100 10/07/2013 10:41
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.