שוק המניות בישראל - יש גל טוב באופק?

עופר שבח, מנהל השקעות ראשי, מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות בע"מ, מתייחס לשלבים הנכונים בהם יש להשקיע בשוק ההון. כיצד נדע לפעול נכון ועל אילו 'גלים' לעלות?
עופר שבח | (17)

בגלישת גלים יש שלב של המתנה וציפייה לגל הטוב הבא. יושבים על הגלשן, הרגליים במים ומגיעות התקפות של גלים. אתה רואה מרחוק את הגל עולה לאט לאט, מתקרב אליך ואז אתה מסתובב, וחותר כאילו אין מחר על מנת להשיגו. איך אפשר לדעת אם הגל הבא הוא באמת גל טוב? כשאתה יושב עם הרבה גולשים בים ופתאום אתה רואה התקפה מגיעה והרבה גולשים מסתובבים ומתכוננים לחתירה - זה הסימן שכנראה מגיע גל טוב.

במובנים רבים, שוק ההון דומה לסיטואציה המתוארת - אין ספק שבשנים האחרונות היו בו גלים רבים, חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות, אך קיימים מספר כלים איתם ניתן לנסות להעריך, האם אותם הגולשים בשוק ההון יסתובבו לגל הבא או לא.

לפי נתוני תיק נכסי הציבור, אשר פורסם על ידי בנק ישראל ומשקלל את כלל החזקות המוסדיים דרך קרנות הפנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, קרנות נאמנות ונכסי המשקיעים הפרטיים, בתחילת שנת 2000 תיק נכסי הציבור עמד על כטריליון שקלים. לעומת זאת, נכון לסוף שנת 2012 (אומדן) הוא מסתכם בכ-2.7 טריליון שקלים, גידול משמעותי ביותר.

האחוז הממוצע של החזקת מניות בארץ במהלך השנים 2000-2012 מתיק נכסי הציבור עומד על 17.2%, ועל אף שינוי משמעותי בסכום תיק נכסי הציבור, אחוז המניות בארץ נע סביב הממוצע לאורך השנים. כיום תיק נכסי הציבור מכיל רק 15% מניות בארץ, אחוז הרחוק בכ-2.5% מהממוצע ארוך הטווח.

איך יודעים אם גל טוב נמצא מעבר לאופק?

תחום קרנות הנאמנות הינו כלי מדידה איכותי מאוד לבדיקת תנועות הכספים של הציבור. לפי נתונים המתפרסמים באתר רשות ני"ע, שווי הנכסים הממוצע בקרנות נאמנות מנייתיות בארץ משנת 2008 עד ה-4 במארס 2013 הינו כ-6.5 מיליארד שקלים. נכון לאותו יום, סכום הנכסים שהושקעו בקרנות מנייתיות מסתכם בכ-5.4 מיליארד שקלים. אחוז המניות בארץ מכלל הנכסים המנוהלים בקרנות נאמנות עומד כיום על 2.9% ביחס ל-4.6% בממוצע. מתחילת שנת 2013, ובהמשך למגמה שאפיינה את השוק כבר בסוף השנה שעברה, הוזרמו לקרנות מנייתיות בארץ כחצי מיליארד שקלים בעשרה שבועות. יש לציין, כי החשיפה לקרנות נאמנות באפיק מניות בחו"ל צמחה מתחילת השנה ב-426 מיליון שקלים.

בכתבות הקודמות התייחסנו למגמות אשר מתרחשות בשווקים והשפעותיהם על שוק ההון. תיק נכסי הציבור ושוק קרנות הנאמנות מהווים ככלי נוסף המסייע לקבלת החלטות השקעה. כיום, עולם האלטרנטיבות בהשקעות כולל ריביות נמוכות בכל העולם, תשואות על אג"ח נמוכות היסטורית ומרווחים נמוכים באג"ח הקונצרניות. לכן, להערכתנו, כאשר מסתכלים לאופק עם הרגלים במים, בהחלט ניתן להעריך כי קיים גל טוב בהמשך הדרך.

*הכותב, עופר שבח, מנהל השקעות ראשי במנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות בע"מ והוא ו/או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושאי הסקירה. שיווק השקעות אינו מהווה תחיף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הכתבה מעניינת אשר נכתבה בכשרון רב (ל"ת)
    טוב טוב 07/03/2013 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    zms 06/03/2013 20:21
    הגב לתגובה זו
    השאלה הנשאלת למרות זאת היא האם ממשלה שתחתוך בהוצאות לא תעצור את ההליך
  • 10.
    ג׳ים קריימר 06/03/2013 13:50
    הגב לתגובה זו
    לטווח הרחוק השקעה במניות היא הרבה יותר כלכלית והגיונית מאשר באג״ח, למרות גל העליות האחרון במניות, בהסתכלות היסטורית המכפילים עדיין נמוכים לעומת התשואות האפסיות באג״ח. אבל יכול לקחת זמן עד שהגל הגדול יגיע....
  • 9.
    חלקיהו העזתי 06/03/2013 13:50
    הגב לתגובה זו
    העדר הולך לכוון המומלץ על ידי הבנקים ובעלי האינטרסים. ושום מילה על הסיכונים הפוליטיים-צבאיים באזור? שום מילה על אירופה הצולעת עם קביים?
  • 8.
    אבי 06/03/2013 13:44
    הגב לתגובה זו
    כבר שנתיים ומאד מרוצה גם מהתשואות וגם מהשרות
  • 7.
    יעקב מרמת גן 06/03/2013 11:53
    הגב לתגובה זו
    במנורה יש לי תיק השקעות !!! יש להם תשואות טובות !!!
  • 6.
    ככה פשוט ככה נכון! (ל"ת)
    רוני 06/03/2013 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נדב 06/03/2013 11:18
    הגב לתגובה זו
    מרענן, כיף לקרוא את עופר שבח
  • 4.
    אחד שמבין 06/03/2013 11:14
    הגב לתגובה זו
    עצוב לראות שמנהל השקעות "ראשי" מצהיר שהחברה שלו מנורה משקיעה את כספה כמו אחרים שמשקעים את כספם ולא לפי מחקר אמיתי...., אלא "כמו שהגולשים חוזים של בים" אם אחרים חושבים שיש גל אז כנראה יש גל...., גם כן דרך השקעה עצוב....
  • 22 06/03/2013 21:32
    הגב לתגובה זו
    מהסיבה הפשוטה שמערכות כאוטיות רבות משתנים אין טעם לחקור ואין כלים לחקור אותה עדיין ........הכל אשלייה לכן הן הולכים עם העדר לפחות לא היו לבד בנפילה אבל עם הם הלכו נגד העדר והם יפלו לבד זה כבר תהיה בעייה רצינית בשבלם
  • עמית מחיפה 06/03/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    הוא רק נותן כיוון כללי !! לא נראה לי שאם יש לו איזה נייר ערך ממש טוב על הכוונת הוא יפרסם את זה פה ....
  • 22 06/03/2013 21:33
    פנים
  • 3.
    מסכים 06/03/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    כהתשואות נמוכות בכל מקום אחר, הציבור יזרום למניות. אין ברירה אחרת
  • 2.
    גולש מרמת השרון 06/03/2013 10:59
    הגב לתגובה זו
    ההשוואה מעניינת, רק שבגלישה - אם שאר הגולשים עלו ביחד איתך על הגל, זה בדיוק הסימן שלך לצאת...
  • 1.
    משקיע מפוכח 06/03/2013 10:57
    הגב לתגובה זו
    הפיצוח האמיתי הוא לא לדעת מתי להיכנס, אלא לדעת מתי לצאת
  • 22 06/03/2013 21:36
    הגב לתגובה זו
    זה הדרך בעלת ההסתברות הגבוה ביותר שלך להרוויח. שלא תיפול בכשל הקצר רואי . אף אחד לא יודע לתזמן שוק הכל אשלייה
  • חלקיהו העזתי 06/03/2013 13:54
    הגב לתגובה זו
    המון אנשים נשארו עם כוויות לכל החיים כי נכנסו בשוק יקר. הדרך הנכונה היא ללכת נגד הזרם ולקנות בשוק דובי זול ורדום. ואחר כך להמתין בשקט ובסבלנות. כך עושים המשקיעים המתוחכמים.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.