מדיניות האוצר מעודדת גיוס כספים - זהירות!

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE בית השקעות, מתייחס לתוכנית ההנפקות העתידיות של האוצר וההשלכה על החברה הציבוריות
צחי קלמין | (7)

אחת לחודש, מפרסמת יחידת ניהול החוב הממשלתי של משרד האוצר את תוכנית ההנפקות העתידיות שלה לחודש הקרוב, התוכנית מורכבת ממכרזי הנפקות וכן ממכרזי החלף. אין זה סוד שהמדינה מעדיפה לגייס כספים בריבית קבועה ולא צמודה.

במשך שנים נשמרה פרופורציה קבועה בין גיוסי אגרות החוב הצמודות לאלו השקליות, כאשר הגיוס באפיק השקלי מהווה בדרך קבע כ-70% עד 75% בקירוב מסך היקף הגיוס השנתי. שנת 2012 לא שונה, מתחילת השנה גייסה המדינה כ-67.3 מיליארד שקל ע"נ . כאשר מתוכם כ-48.7 מיליארד שקל ע"נ הינם באפיק השקלי והיתרה כ-18.6 מיליארד שקל ע"נ הינם באפיק הצמוד.

כאשר בוחנים את סדרות האג"ח הצמוד בהן גייסה המדינה מגלים כי מתחילת השנה רק 4 סדרות אג"ח השתתפו בגיוסים. המוביל בגיוסים הינו ממשלתי צמוד 517 אשר הונפק בחודש מרץ השנה, סך היקף הגיוס המצטבר בסדרה מיום ההנפקה הינו 8.2 מיליארד שקל ע"נ. אחריו ברשימה, ממשלתי צמוד 922 עם היקף גיוס מצטבר של 7.15 מיליארד שקל ע"נ מתחילת השנה.

עיקר תשומת הלב יש להפנות לטווחי המח"מ של סדרות האג"ח. עיקר הגיוס באפיק הצמוד התבצע במח"מים של 4.5 שנים ו-9 שנים. בעוד שבשאר סדרות האג"ח האחרות לאורך העקום לא בוצעו הנפקות כלל. פעילות זו יצרה ביקושים גבוהים לאגרות החוב לכל אורך העקום הצמוד דבר אשר הוביל לירידת תשואות. חלקו הקצר של העקום הצמוד מתאפיין בתשואות שליליות ובחלקו הבינוני של העקום אנו מתקרבים לתשואות אפסיות.

אל תוך הוואקום והמחסור שנוצר בחלקו הבינוני-ארוך של העקום הצמוד נכנסות אט אט החברות הבורסאיות, אשר מנצלות את העדר ההיצע לצורך גיוסי כספים. בין הראשונות לנצל את חלון ההזדמנויות היתה חברת שיכון ובינוי אשר הרחיבה את סדרה ה' שברשותה בהיקף של למעלה מ- 500,000 שקל. וחב' בראק אן וי אשר הרחיבה את סדרה א' בהיקף של 170 מיליון שקל.

חברות נוספות אשר עתידות להצטרף לגל גיוסי הכספים הינם חב' אשטרום נכסים, ביטוח ישיר מגה אור, דש איפקס ועוד. לאחרונה פורסם כי חברת אלקטרה מתכננת להנפיק סדרת אג"ח בהיקף של 800 מיליון כנגד מגדל אלקטרה בת"א. עוד פורסם כי שלמה אליהו מתכנן אף הוא לגייס אגרות חוב בהיקף של מאות מיליוני לצורך הקטנת המימון לרכישת חברת הביטוח מגדל.

לסיכום: אנו צופים כי רבות תהיינה החברות אשר ינצלו את חלון ההזדמנויות שנוצר לצורך גיוס חוב. יחד עם זאת, על ציבור המשקיעים לבחור בקפידה את הנפקות האג"ח ולהיצמד לחברות בעלות פעילות עסקית איתנה ותזרים מזומנים יציב אשר יוכל לשרת את החוב בצורה טובה. באפיק הצמוד של תיקי ההשקעות אנו מוצאים כי קיים פוטנציאל גבוה לרווחי הון בחלקו הבינוני-ארוך של העקום הצמוד, תוך מתן דגש על מח"מ של 4.5 עד 6 שנים .

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מהיר אבחנה 18/11/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
    מרווח של 400 נקודות בסיס- אחלה קנייה
  • 6.
    אז לקנות או שזה הלוואות לקרן הצבי? (ל"ת)
    פיקצו 18/11/2012 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אז מה יהיה? (ל"ת)
    פרפרון 18/11/2012 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חבר של 18/11/2012 21:04
    הגב לתגובה זו
    חושב שהוא הכי חכם אבל תכלס בניתוחים שלו אין שום דבר חדש שלא ידענו
  • 3.
    אביתר 18/11/2012 15:55
    הגב לתגובה זו
    הגופים המוסדיים צמאים להנפקות חדשות
  • 2.
    יועץ בסניף 18/11/2012 12:45
    הגב לתגובה זו
    שוק האגח שלנו דפוק
  • 1.
    אחד העם 18/11/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
    כסף על הרצפה ,מורווחים כבר 3% מאז ההרחבה
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.