רק זה היה חסר: על העימות המתגבש בין שתי מעצמות כלכליות

רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות במזרחי טפחות, מתייחס לעימות ההולך ותופח בין סין ליפן על פירסומה של זו האחרונה למכירת החזקותיה באיים
רונן מנחם | (3)

העולם צריך שקט. בין האטה וחשש מצוק פיסקאלי בארצות הברית, משבר חוב וקיפאון כלכלי בגוש האירו, מתיחות סביב אירן והנפט וכעת תגובות נזעמות בעולם המוסלמי - הדבר האחרון שהעולם היה רוצה לדוש בו כעת הינו עימות בין סין ויפן - שתי שכנות, כלכלות ענק, עם היסטוריה של עימותים ומחלוקות מחד, והוכחות לתרומה הגדולה שיכולה להיות לניצול פוטנציאל יחסי הסחר וההשקעות ביניהן מנגד.

והנה, דווקא היום, לאחר שקט יחסי בשבע השנים האחרונות, פורץ עימות חדש בין השתיים, עימות הנמצא בהתהוות וקשה להעריך כיצד ומתי יסתיים. מדובר בהתנגשות חזיתית, יצרית ומתוקשרת בין הכלכלות השנייה והשלישית בגודלן בעולם, אחרי ארה"ב. הסיבה, יפן הודיעה בשבוע שעבר על רכישת שורת איים שלשתי המדינות תביעת בעלות עליהם. הקבינט של זו האחרונה אישר את הרכישה בסך כ-2 מיליארד ין ב-11 בספטמבר. סין הגיבה ואמרה, כי לא תקבל זאת ואזרחיה החלו מיד להפגין ולקרוא להחרמת מוצרים יפניים.

לפי אתר בלומברג, מדובר בעימות החריף ביותר בשבע השנים האחרונות בין שתי המדינות, שיחסיהן ידעו מורדות ועליות בעבר. העימות, גלש במהירות לפסים יצריים וגרר מחאות והפגנות אזרחיות נרחבות. הוא מסכן את הסחר העצום בין שתי המדינות, העומד על 340 מיליארד דולר לפחות - היקף ששילש עצמו במהלך העשור האחרון.

חברות הרכב היפניות היו הראשונות להינזק. סין, כידוע, הינה שוק הרכב הגדול בעולם. חברות כמו Toyota ו-Nissan הודיעו על סגירה זמנית של מספר מפעלים בסין, וחברות אחרות דיווחו על נזקים שנגרמו להן עקב אלימות מפגינים במדינת הענק. כמו כן, האירועים גררו ירידות במדד Nikkei 225 היפני. על מנת להבין את חומרת האירועים, חברות לא מעטות הביעו חשש כי אם ההסלמה תימשך, מכירותיהן בסין תינזקנה אף יותר מאשר בעת רעידת האדמה ביפן לפני שנה וחצי. העימות מתרחש דווקא בתקופה של שגשוג בהשקעות הזרות הישירות של חברות יפניות בסין - לפי נתוני בלומברג מפצות על קיפאון בהשקעות מארה"ב ונסיגה בהשקעות מהאיחוד האירופי.

מצבן של הכלכלות כיום

כלכלת סין, העומדת על כ-7.3 מיליארד דולר, נמצאת היום בהאטה. התמ"ג שלה גדל פחות מ-2% ברבע השני. בארבעת הרבעונים האחרונים גדל התוצר 7.6% והעמיד בסימן שאלה את יכולתה של הממשלה לעמוד ביעד הצמיחה לשנה הנוכחית. סין היא מדינת מחוזות, שקט חברתי נמצא בראש מעיני השלטון המרכזי. הריבית בסין גבוהה (6%) וזו אחת המדינות הבודדות שעוד יכולה להוריד אותה כדי לתמוך בכלכלה המקומית. האינפלציה ירדה במהירות לאזור 2% ומאפשרת לה לעשות זאת, אך עליה לפקוח עין על שוק הדיור המחומם. לכן יכולתה להסתמך לאורך זמן על כלי הריבית מוגבלת.

כלכלת יפן עומדת על כ-5.9 מיליארד דולר. התמ"ג גדל 3.2% בארבעת הרבעונים האחרונים, אך רק 0.2% ברבעון השני. נראה כי ההתאוששות מאז אסונות הטבע האמורים נבלמת. בניגוד לסין, הריבית במדינה עומדת למעשה על 0% ואינה אפקטיבית לעידוד הכלכלה. האינפלציה השלילית (0.4%-) נמוכה בהרבה מיעד האינפלציה (1%). ביפן חוששים היום מדפלציה (ירידות מחירים מתמשכות הנובעות מנסיגה כלכלית).

כאמור, שתי הכלכלות חוות האטה, ושתיהן נדרשו אך לאחרונה לתמיכה של הרשויות. בסין הייתה זו הממשלה שבשבוע שעבר הודיעה על השקעות בתשתיות בסך כ-2% מהתוצר. ביפן נמסר רק הבוקר על הגדלה נוספת של תכנית הרכישות של אג"ח ממשלתיות בסך 10 טריליון ין.

כיום, התלות של יפן בסין גדולה מתלותה של סין ביפן. בשנה שעברה השוק הסיני היה הגדול ביותר עבור הייצוא היפני. לכן, עימות יזיק בעיקר ליפן, אך במצבה הנוכחי גם סין פגיעה ותצא נפסדת.

יתר על כן, שוקי המניות של שתי המדינות נמצאים בבעיה. מדדי MSCI בסין ויפן אמנם ירדו בהתאמה, 11.8% ו-3.3% ב-12 החודשים האחרונים, אך השנה הייתה בהם תפנית לטובה - מתחילת השנה המדד הסיני איבד 1% בלבד והמדד היפני אף עלה 2%. מדד Nikkei 225 עלה מעל 9% מתחילת השנה. לכן, בהינתן רגישותם הגבוהה לזעזועים גיאו-פוליטיים, העימות הנוכחי יהווה מבחינתם נקודת מבחן רצינית ביותר.

על אף הויכוח המדיני, השורשי והרגשי, הרי על רקע האמור לעיל, לשתי המדינות עניין כלכלי וחברתי רב להרגיע את הרוחות. אחרת, הנזק להן ולכלכלת האזור והעולם בכלל יהיה גבוה. לכן, פשרה קרובה הינו התרחיש הבסיסי שאני מייחס לעימות הנוכחי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כלכלת סין 7.3 מיליארד דולר? בדוק שוב. (ל"ת)
    אמיר 20/09/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אילן 19/09/2012 16:45
    הגב לתגובה זו
    כאשר ציינת בכתבה את גודל כלכלות יפן וסין התכוונתי לטריליוני דולרים ולא למיליארדים, נכון?
  • 1.
    שמואל מנשר 19/09/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    המרפא לחוליי הכלכלה העולמית הינו ניתוק בין כלכלת סין לבין הכלכלה העולמית . סין מייצאת אבטלה לכל מדינות העולם . ניתוק ממנה , אפילו בעימות צבאי שבכל מקרה יבוא , כאשר סין תחפש להשתלט על מקורות חומרי גלם נוספים, יאושש את הכלכלה ביפן ובעולם כולו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.