שוק ההון בדעיכה? המפתחות לפיתרון בידיו של האוצר
בשנה האחרונה נוצרו פערים עצומים בין חברות יזמיות בעלות פרופיל עסקי מאתגר ורמות מינוף גבוהות, לבין חברות מבוססות ובעלות תזרים מזומנים חזק. הדבר בא לידי ביטוי, כאשר בוחנים את מרווחי האג"ח הקונצרניות אל מול אגרות החוב הממשלתיות. אגרות חוב ברמות דירוג של A+ ומעלה נסחרות במרווחים של עד 300 נק' בקירוב. לעומת זאת, אגרות חוב ברמות נמוכות יותר A- נסחרות במרווחים של 1,000 נק' (נתונים: אפיק צמוד, מח"מ בינוני).
המצב אף מחמיר ברמות דירוג נמוכות יותר. מגמה דומה ניתן למצוא גם אצל הבנקים המסחריים אשר מקשים את דרישותיהם מהלווים העסקיים ולא ממהרים לספק אשראי בנקאי ללא בטחונות ראויים. בשבוע שעבר הסתיימה בהצלחה אחת ההנפקות הגדולות שנעשו בשנה האחרונה בשוק האג"ח הקונצרני. חברת החשמל גייסה 3 מיליארד ש' ב-3 סדרות אג"ח, כולן בערבות מדינה. השלב המוסדי הסתיים בביקושי יתר של למעלה מ-13 מיליארד ש'. דבר אשר הוביל לרמות ריבית כה נמוכות, אשר גבלו בחוסר אטרקטיביות.
הנפקת האג"ח הנ"ל מאותתת על כללי משחק חדשים בשוק אגרות החוב הקונצרניות. מנהלי ההשקעות המוסדיים (קרנות נאמנות, גמל וקה"ש) כמו גם הציבור, עייפו מ"הרפתקאות פיננסיות" ותספורות. כעת מתמקדים פעילי שוק ההון בהנפקות איכותיות של חברות הפועלות בסביבה עסקית גבוהה המחזיקות בתזרים מזומנים עצמאי ולא מסתמכות על דיבידנד.
משרד האוצר היה הראשון לזהות את המגמה המסתמנת. לאחרונה, נודע כי הנהלת הרכבת ומשרד האוצר דנים בשבועות האחרונים באפשרות שהחברה תחל בגיוס חוב לצורך מימון פרויקטים. ע"פ תוכנית העבודה המתוכננת תידרש הרכבת בשנים הקרובות למימון פרויקט הקו המהיר לירושלים (A1) בהיקף כולל של כ-7 מיליארד ש', לרכש קטרים חשמליים ולהתאמת מתחמי תחנות הרכבת לפרויקט החשמול בהיקף של כ-6 מיליארד ש', וכן להקמת מתחמי תחזוקה חדשים בהשקעה של 3.5 מיליארד ש'.
ככל הנראה, יהיה מדובר על הנפקת אג"ח כנגד תזרים ההכנסות הצפוי של החברה. זאת בהתבסס על מתווה המימון הנהוג בחברות פרויקטים ממשלתיות אחרות, כמו חברת החשמל, מקורות, נתיבי גז. הגיוס מיועד להקל בעיקר על תקציב המדינה, שנדרש לשאת בעלויות הגבוהות של פרויקטי הרכבת. עלויות אלה צפויות להאמיר ככל שיתקדם יישומה של תוכנית נתיבי ישראל הממשלתית.
להערכתנו, ההנפקה המתוכננת הינה סנונית ראשונה של גיוסי אג"ח של חברות ממשלתיות. השנה הקרובה עתידה להיות שנה מאתגרת מבחינה כלכלית החל מהגדלת הגרעון וההאטה בצמיחה, ועד המחאה החברתית והקושי המסתמן בהעלאת המיסים. כל אלה צפויים להעמיס בצורה ניכרת על תקציב המדינה ולהקשות על אישורו. על משרד האוצר להמשיך ולהסיט עוד משאבים מתקציב המדינה ולהיעזר בגופים המוסדיים בשוק ההון לצורך מימון פרויקטים לאומיים, כגון מימון פרויקט הולכת הגז, פיתוח תשתיות תחבורה והסעת המונים, פרויקט התפלת מי- ים ע"י הקמת 3 מתקני התפלה נוספים. כך למעשה, תוכל הממשלה להפנות משאבים כספיים מתקציב המדינה לצורך מימון פרויקטים חברתיים בתחום החינוך, הרווחה והבריאות.
לסיכום, על משרד האוצר לבחון מימון פרויקטים ורפורמות ע"י שוק ההון. ע"פ נתוני משרד האוצר, סך ההוצאה התקציבית לתשתית ולבינוי לשנות הכספים 2012-2011 עומד על 16.9 מיליארד ש' ו-17.9 מיליארד ש' בהתאמה, כ-6.3% מסך ההוצאה התקציבית. למהלך שכזה, יהיו מס' השלכות חיוביות.
ראשית, הגופים המוסדיים, בהובלת קרנות הפנסיה, צמאים להנפקות חדשות וניתן להעריך כי הם יענו בחיוב לכל הנפקת חוב איכותית (ואם אפשר, בערבות מדינה). שנית, הציבור הרחב לא יישאר אדיש, שכן, הנפקות כאלו יחזירו את אמונו בשוק האג"ח הקונצרני. ולבסוף, חשיפת החברות הממשלתיות למנגנוני הרגולציה בשוק ההון יחייבו את החברות המגייסות בשקיפות גבוהה יותר, ובעמידה בסטנדרטים גבוהים יותר של ניהול ותפעול.
- 12.ביטון 16/07/2012 17:42הגב לתגובה זומחפש חתם,משהו מכיר?
- 11.טרולי 16/07/2012 17:41הגב לתגובה זוריביות טובות,שיהיה מה לאכול בסופו של יום.
- 10.בוא נריץ את קלמין לאוצר במקום שטיינץ הבובה של ביבי (ל"ת)פיקה 16/07/2012 17:39הגב לתגובה זו
- 9.פיקה 16/07/2012 17:39הגב לתגובה זוכל מילה אמפנדה!!!
- 8.יוד 16/07/2012 17:14הגב לתגובה זומה יהיה עם רכבת ההפתעות הזו,אתה קם בבוקר ומחכה להפתעה שךא תיהיה שביתה.
- 7.הראל 16/07/2012 17:13הגב לתגובה זולא סומך על המדינה והממשלה ,הן יכולים בהחלטה של שניה אם החברה לא תעמוד בהחזרים למחוק את החובות
- 6.חיפאי 16/07/2012 09:52הגב לתגובה זואז מה אתם מסבך אותו בפתרונות מעייפים ??
- 5.אזרח מודאג מאוד 15/07/2012 15:31הגב לתגובה זוזו לא בושה להודות בטעות ולתקן. אבל מי שיודע שטעה ולא מתקן יבואו איתו בחשבון בקלפי ובגדול. החסכונות והפנסיות של כולנו נפגעו בגללכם.
- 4.הרשות בכלל פסלה לו את הרישיון (ל"ת)אחד שיודע 15/07/2012 12:31הגב לתגובה זו
- 3.אחד העם 15/07/2012 11:47הגב לתגובה זותמיד מעניין לקניה, הבעיה תהיה עם המרווחים הזעומים בהן הם יונפקו ו/או יסחרו
- 2.יוסי ב. 15/07/2012 10:22הגב לתגובה זויפה, זאת חשיבה מחוץ לקופסא
- 1.מר קלמין תתקדם לאוצר אתה מבוזבז (ל"ת)בול 15/07/2012 10:10הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
