הפער האדיר בין ת"א100 לחו"ל - מה צפוי בהמשך?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר ומנתח את תשואת החסר של מדד ת"א 100 מול מדדי מניות מובילים בעולם ונותן הסבר לתופעה
סיון ליימן | (9)

מתחילת שנת 2012 אנו עדים למגמה חיובית בשוקי המניות בעולם, זאת כתוצאה מנתונים חיוביים ביותר המגיעים מהכלכלה האמריקנית ומעידים על צמיחת הכלכלה המובילה בעולם, ומהנפקות אג"ח מוצלחות של מדינות בסיכון באירופה (צרפת, איטליה וספרד).

לעומת המדדים המובילים בבורסות העולם עלה מדד ת"א 100 מתחילת השנה בכ-3.5%, אך יחד עם זאת הציג תשואת חסר משמעותית מול מדדי מניות מובילים בעולם. הטבלה הבאה מציגה את ביצועי מדד ת"א 100 ומדדים מובילים נוספים בעולם בשנת 2011 ומתחילת שנת 2012:

ניתן לראות שכל המדדים המובילים ירדו בשנת 2011. אולם, בעוד מדד הנאסד"ק השיל מערכו רק 1.8% ומדד הפוטסי 5.55% בלבד, כל השאר השילו מעל ל-10%. מדד ת"א בלט לשלילה עם נפילה של 20.06%, רק המדד ההודי משיג תשואה גרועה ממנו. כאשר משווים את ביצועי מדד ת"א 100 לממוצע המדדים בשנת 2011, רואים שהמדד השיג תשואת חסר של כמעט 5%.

לעומת זאת, מתחילת השנה עלו כל מדדי המניות המובילים, רובם השיגו תשואה חיובית דו-ספרתית. המדד שהשיג את התשואה הנמוכה ביותר מתחילת השנה היה מדד ת"א 100. בהשוואה לממוצע המדדים בשנת 2012 רושם מדד ת"א 100 תשואת חסר של 6.63%.

תשואה כוללת 2011-2012: כאן ניתן לראות שמדד הנאסד"ק בולט לבדו בפסגה. זהו המדד היחיד שהשיג תשואה חיובית מתחילת 2011. בנוסף בולט מדד הפוטסי לחיוב עם תשואה מאופסת בתקופה זו. באופן לא מפתיע מדורג מדד ת"א 100 במקום האחרון עם תשואה שלילית של 17.2%. בנוסף, מדד ת"א 100 השיג תשואת חסר של 26.2% מול המדד המנצח (הנאסד"ק) ותשואת חסר של מעל ל-10% מול התשואה הממוצעת של המדדים.

אני סבור כי הסיבה העיקרית לתשואת החסר של מדד ת"א 100 מול המדדים המובילים בעולם הינה חשש המשקיעים מפני ההשלכות של תקיפה אפשרית של ישראל את אירן בחודשים הקרובים. בנוסף, ניתן לציין את "אביב העמים הערבי" המאיים על השקט עם מצרים סוריה, וכן את העלאת המס על הבורסה שגורמת לדילול במחזורי המסחר בבורסה הנמוכים גם כך.

כמו כן נמשכת המגמה של משקיעים בקרנות הנאמנות להסיט את השקעתם ממניות בארץ להשקעה במניות בחו"ל (פדיונות של 40 מיליון שקל בקרנות מנייתיות בארץ מול גיוסים של 60 מיליון שקל בחודש ינואר 2012 בקרנות מניות חו"ל). להערכתי, צפוי השוק בארץ להמשיך ולהציג תשואת חסר מול מדדי מניות מובילים בעולם כל עוד לא יחול שינוי משמעותי במצב הגיאופוליטי באזור.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    קררה 08/02/2012 09:44
    הגב לתגובה זו
    וזה לא קורה, ולטעמי פוגע בהגיון הפנימי של ההסבר. אשמח להבין מדוע אין ה $ עולה במצב כזה
  • 8.
    אזרח פשוט המס על 08/02/2012 08:34
    הגב לתגובה זו
    סיכונים גדולים כל כך בכזה מס גבוה
  • 7.
    מבין 08/02/2012 00:17
    הגב לתגובה זו
    מאז שנת 2000 המעוף בתשואה של 200% לעומת זאת הנסדק ירד 45% והדאו ללא שינוי כמעט... אז איפה פער התשואות ?
  • 6.
    שום כלום הכל שחקני מעוף שגורפים הון מדישדוש (ל"ת)
    אריה 07/02/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כשכולם פסימיים אני רגוע, תלאביב תעלה חזק השנה (ל"ת)
    לא מקשיב לאנליסטים 07/02/2012 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    cleareye 07/02/2012 15:16
    הגב לתגובה זו
    השוק מתמחר את התעלולים, כל משקיע כאן יוכל לספר איך גנבו אותו... הסיבה העיקרית לתשואת החסר היא המניפולציות של בעלי השליטה בחברות כאן. כדי שניתן יהיה להשקיע בשוק ההון צריך מידע אמין. התעלולים החשבונאים כולל חלוקת דוידנדים מחברות בעלות הון שלילי לא ממש אטרקטיביים למשקיעי ערך... ככה זה כאשר הממונה על שוק ההון מאפשר למשל למר תשובה לחלק את " דלק נדלן" כ" דווידנד בעין" ... או לנוחי למכור את פאנדטק לקרן פרטית כאשר בעלי המניות מהציבור יקבלו את " ממוצע מחיר השוק בשלושת החודשים האחרונים" ... כל משקיע כאן יוכל לספר איך גנבו אותו...
  • 3.
    tomy 07/02/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    בעיית הטיקונים החמורה וההתנהלות הרופסת של מוקדי הכח השלטוניים בארץ הינה בעוכרינו. שוק ההון מתארגן לנוכח אפשרות לקריסת המערכת הפיננסית בארץ. אינני רואה כל הסבר אחר.
  • 2.
    ישראל כנראה יותר חוששת וקשורה למשבר באירופה (ל"ת)
    נעמה 07/02/2012 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ששון גז 07/02/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
    לרבע את המחזור היומי של הבורסה. זו הרי הסיבה העיקרית והשאר בגדול נובעים ממנהץ
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.