לאן נעלמו המחזורים בת"א? להלן הסיבות ליובש ההולך וגובר

אושר טובול, סמנכ"ל מסחר מיטב טרייד ני"ע, מתייחס לגובה הנמוך יחסית מחזורי המסחר בבורסה בת"א והסיבות שהביאו לכך
אושר טובול | (24)

זקני שוק ההון והפעילים הוותיקים ביותר לא זוכרים תקופה משעממת כל כך בשוק הישראלי. מבט חטוף למסכי הבורסה, אל עבר מחזורי המסחר במניות, מגלה מחזור יומי מממוצע של 800 מיליון שקל בלבד. מחזורי מסחר נמוכים מורידים את החשק לביצוע פעילות בבורסה המקומית.

במהלך 2011, נחתכו מחזורי המסחר במניות בבורסה בת"א בקרוב ל-50%. השנה החולפת התחילה עם מחזור יומי ממוצע של 2.3 מיליארד שקל, והסתיימה עם מחזור יומי ממוצע של 1.3 מיליארד שקל. המגמה שאפיינה את שנת 2011 ממשיכה לעבר שנת 2012 והמחזורים באחד העם ממשיכים במגמת הירידה. המחזור הנמוך נותן אותותיו גם בשוק האג"ח, המרכז מחזורי מסחר נמוכים.

הסיבות לירידה בהיקפי המסחר רבות, להלן העיקריות שבהן:

- המעבר של ישראל משוק מתפתח לשוק מפותח - כניסתה של ישראל ל-OECD הורידה את המשקל היחסי של הבורסה בת"א ל-0.4% בלבד ממדד השווקים המפותחים. כתוצאה מפעולה זו, הדירו המשקיעים הזרים את רגליהם מהבורסה המקומית וניתן להבחין בפעילות מינורית בלבד.

- העלאת המס בבורסה מ-20% ל- 25% - בהמשך למסקנות ועדת טרכטנברג, עלה שיעור המס על רווחי הון והקטין את פוטנציאל הרווח של המשקיעים. העלאת שיעור המס גורמת למשקיעים לחפש אלטרנטיבות השקעה עם שיעורי מס נמוכים יותר.

- אי הוודאות בעקבות המצב הכלכלי - אי הוודאות שנובעת מהמשבר באירופה והחששות מהתחממות הגזרה עם אירן, גורמות למשקיעים רבים לשבת על הגדר. חלק גדול מהציבור מעדיף לשבת בפיקדונות ומק"מים ולא להיות חשוף לתנודתיות בשוק ההון.

- העברת פעילות מסחר מישראל לחו"ל - בעקבות שיפור בתשתיות המסחר ושיפור הנגישות למסחר בשווקים זרים, בעיקר בבורסה האמריקנית, מעדיפים הגופים המוסדיים והמשקיעים הפרטיים להפנות חלק מהותי מההחזקה במניות לעבר שווקים זרים.

- קונסולידציה בשוק ההון - בשנתיים האחרונות שוק ההון הישראלי עבר מהפך. בתי השקעות ומנהלי תיקים התמזגו או נרכשו, וגרמו לקיטון בשחקנים הקיימים בענף. הקיטון בכמות הפעילים בשוק משפיעה משמעותית על היקפי המסחר.

- התגברות הרגולציה - הרגולציה בשוק ההון ותוכנית האכיפה המנהלית גרמו לחברות רבות להימחק מהמסחר בבורסה. בנוסף, ישנה בקרה על סוג וכמות הפעולות שמבצעים מנהלי תיקים או סוחרים בגופים מוסדיים. לכן כתוצאה מהחשש, הם הפחיתו את רמת הפעילות. דוגמא טובה לכך ניתן לראות במסקנות ועדת חודק. כל פעולה באג"ח קונצרנית ע"י גוף מוסדי, מחייבת את הגוף לבצע מחקר מעמיק על החברה לה הוא מתכוון להעמיד אשראי (ע"י רכישת אג"ח).

- תשואת חסר של השוק הישראלי לעומת השוק האמריקאי - בעקבות המצב הגאופוליטי, האביב הערבי והגרעין באירן, השוק הישראלי מציג תשואות חסר משמעותיות לעומת השוק האמריקני. לכן ההעדפה של המשקיעים הינה להשקיע במדינות עם סיכון נמוך יותר ופוטנציאל רווח גבוה יותר.

- הפסדים ומחיקת תיקים של משקיעים - שנת 2011 לא האירה פנים למשקיע הישראלי. המשקיעים הספקולטיביים ספגו הפסדים גבוהים, חלק גדול מהסוחרים אף מחק את כל ערך התיק, ולכן כמות הפעילים בשוק ההון הצטמצמה.

- המוסדיים נמצאים באחוז החזקת מניות גבוה - הגופים המוסדיים נמצאים כמעט ברף העליון של אחוז ההחזקה במניות מסך שווי התיק. בתקופה האחרונה מדד ת"א 25 נסחר במרווח צר בטווחים 1100-1160 נקודות. לכן עד שהשוק לא יתפוס כיוון, המוסדיים יישארו כנראה ברמת ההחזקה הנוכחית.

- רכישת אג"ח לא סחירות - הטרנד האחרון אצל הגופים המוסדיים הוא להעמיד הלוואות לא סחירות (חסומות למספר חודשים) לחברות תמורת תשואה עודפת. פעילות זו מתבצעת על חשבון רכישות ישירות במסחר ומקטינה את היקפי המסחר בשוק האג"ח הקונצרני.

- סביבת ריבית ואינפלציה חזויה - הציפיות האינפלציוניות והשינויים המזעריים בריבית בנק ישראל, לא משנות את מדיניות ההשקעה של הגופים המוסדיים, לכן אנו רואים פעילות נמוכה בשוק אגרות החוב.

- התגברות המכונות האוטומטיות הפועלות בשוק בת"א - אמנם המכונות תורמות לנזילות גבוהה יותר בשוק בעקבות ריבוי ציטוטים, אבל מנגד הן מגבילות את התנועה של סוחרי היום ומקשה עליהם לבצע את פעילותם. לכן מכונות אלו גרמו לירידה ברווחיות של אותם סוחרים והורידו את היקפי המסחר.

- חששות ממיתון - החשש ממיתון גורם למשקיעים להיות יותר נזילים, לדחות רכישות ולהפחית משמעותית את הסיכון בתיקים. המשקיעים מעדיפים להמתין לסביבה ודאית יותר.

סטיות התקן הנמוכות והשוק המדשדש, מחזקים את המשך ירידת מחזורי המסחר. מספר השחקנים הפעילים בשוק הצטמצם וחשוב שהסחורה בשוק תחליף ידיים. נשאר רק לקוות שהעניין יחזור לשוק ההון ונחזור לימים פעילים וירוקים יותר.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    הגמד 07/02/2012 02:09
    הגב לתגובה זו
    מורידות את החשק להשקיע. בנוסף בתחום הביו המצב קשה כך שרבים מחליטים לא להשקיע
  • 19.
    המדריך השלם. . . יפה (ל"ת)
    משיח 06/02/2012 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ארי 06/02/2012 23:13
    הגב לתגובה זו
    אין כל בעיה להרוג את ברז הכספים לעסקים , פשוט תעלו את המס ל-50%
  • 17.
    כתבה ענינית ומקצועית ישר כח ןהצלחה בהמשך דרכך (ל"ת)
    יעקב 06/02/2012 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    ישראל 06/02/2012 21:36
    הגב לתגובה זו
    בקיצור חבל" ז אין הרבה מקום לרווח
  • 15.
    ואן גוך 06/02/2012 18:36
    הגב לתגובה זו
    אינני מכיר את אושר טובול או את בית ההשקעות שאותו הוא מייצג , אבל נחמד לראות מישהו שכן אומר את האמת ולא מנסה לסבן אותנו הסוחרים , ואם אינני טועה זוהי הכתבה הראשונה שמשוללת אינטרסים כמו " בואו לסחור איתנו" וכיו" ב . נקווה לימים טובים יותר בבורסה , ולעוד כתבות כאלו מגיע לנו את האמת אחרי כל העמלות ,מיסים ושקרים !
  • 14.
    משקעים קטנים בורחים 06/02/2012 16:34
    הגב לתגובה זו
    הסיכון בבורסה גדול וכשיש רווחים קטנים גם את זה לוקחים בצורת מס ליבש את הבורסה מחזורי המחסר יפלו בזורה חדה מה האוצר ירוויח ירידה במסים============
  • 13.
    איציק 06/02/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד אושר תמשיכו לפמפם מגיע לנו יותר בלעדינו אתם ומגדל והראל וכלל .... יודעים מה יקרה תתאחדו ותניעו את המערכת לא רק בענייני מס ורגולציה גם בשירות טוב יותר לסוחר תוכנות ומידע שנעלם במתכוון מהסוחרים בגלל מונופוליזציה שהבורסה עשתה אם זה FMR אי אוןליין ועוד כאלה ששודדים אותנו באמצעות הבורסה על מידע ,שבחול נותתנים חינם או בעלות אפסית ,,,העיקר שיהיה מסחר וסוחרים
  • 12.
    אבנר 06/02/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    ומחקירות רשות
  • 11.
    בקיצור השוק בארץ נגמר... מת. (ל"ת)
    משקיע מזדמן 06/02/2012 12:52
    הגב לתגובה זו
  • הכתבה לעניין אך הכתיבה לא מקורית... (ל"ת)
    סוחר 06/02/2012 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כשרבע מהרווחים הולכים לביבי, אז שהוא יעבוד. (ל"ת)
    שכחת את המיסוי 06/02/2012 12:40
    הגב לתגובה זו
  • הוא כתב על המיסוי שים לב... (ל"ת)
    משקיע מזדמן 06/02/2012 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דויד גדות 06/02/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
    אושר טובול אתה ' קשקשן שלא מסביר כלום או מסתיר את האמת בכווונה.
  • 8.
    שגיא טובי 06/02/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    חוסר עניין מוחלט בבורסה=שיתוק של הבורסה=אין הנפקות=פחות מיסים למדינה=פנסיות מצומקות-גלגל כלכלי שלילי.
  • 7.
    אברם 06/02/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    בנו בעניין.
  • 6.
    רון 06/02/2012 11:42
    הגב לתגובה זו
    וזה עוד בלי עליה של מחירי הדירות שספגו ירידות של 10% השנה !!!
  • 5.
    כתבה יפה ומעניינת הבן אדם עם המון ידע על השוק (ל"ת)
    אוריה בן דוד 06/02/2012 11:30
    הגב לתגובה זו
  • היינץ קלוווווווהה 06/02/2012 22:26
    הגב לתגובה זו
    הקיטון משפיע. לא משפיעה.
  • 4.
    המחזורים ירדו כיוון שאנשים לא מאמינים בבורסה (ל"ת)
    SEM 06/02/2012 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפי 06/02/2012 10:00
    הגב לתגובה זו
    הביא לפני כשנתיים לקצור שעות המסחר ולחסר מסחר מקביל עם ארה" ב. לפי אותו הגיון יש לסיים המחר ב12 בצהרים ואולי להפעיל גם הפסקת צהרים קלה של שעה שעתיים.
  • 2.
    איילי 06/02/2012 09:05
    הגב לתגובה זו
    אושר , פגעת בול בכל מה שרשמת ! נהנה לקרוא את הטורים שלך .
  • 1.
    har 06/02/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
    בקיצור שוק שכולם מפסידים בו מלבד (הבוס) הבורסה...
  • שוק פשפשים. (ל"ת)
    FLEE 06/02/2012 18:13
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.