בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

סיבה נוספת היא היכולת ליצור תחרות לסינגפור איירליינס בטיסות מסינגפור ללונדון, קו שבו החברה הסינגפורית מפעילה את גירסת ה-900 של המטוס.


צילום: Raf Jabri, Pexels
מיוס של קוואנטס. צילום: Raf Jabri, Pexels


קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המטוס הראשון נכנס בחודש נובמבר 2025 לקו ההרכבה של איירבוס בטולוז. רכיבי המבנה המרכזיים - כנפיים, גוף תחתון ואחורי, זנב ומערכת נחיתה - כבר מחוברים. בקרוב יותקנו המנועים. 

המסירה לקוואנטס צפויה באוקטובר 2026, עם שירות נוסעים ראשון במחצית הראשונה של 2027. איירבוס בודקת גם גרסאות נוספות כמו מטוס מטען עם טווח אולטרה ארוך.

האתגרים של המטוס, האתגרים של הנוסעים

המטוס עצמו הוא פלא הנדסי. ה-A350-1000ULR משלב 53% חומרים מרוכבים, מנועי רולס רויס Trent XWB יעילים ב-25% מצריכת דלק של דור קודם, וכנפיים אדפטיביות שמתכווננות אוטומטית. הלחץ בקבינה גבוה יותר - מדמה גובה 6,000 רגל במקום 8,000, מה שמפחית עייפות, ותאורה דינמית מחקה זריחות/שקיעות. 

מיכל הדלק הנוסף במרכז האחורי, לצד חיזוקי משקל מקסימלי והתאמות אווירודינמיות, מאפשרים טווח ארוך יותר מגרסת ה-1000 הסטנדרטית (9,000 מייל), אבל עוררו גם בעיות. רגולטורים דרשו עיצוב מחדש של מיכל הדלק, מה שגרם לעיכובים.

גם לנוסעים בטיסות האלה צפויים אתגרים. טיסות של 20 שעות בישיבה חושפות אותם לסיכונים בריאותיים, שכן הן מגבירות סיכונים לקרישי דם פי 2, התייבשות וג'ט-לג קשה. קוונטאס נלחמת בכך עם אזור Wellbeing (ידיות מתיחה, מסכי תרגילים), גרבי דחיסה לרגליים, 250 מ"ל מים לשעה והימנעות מקפאין. 

התא הכללי כולל שישה תאי מחלקה ראשונה, 54 ביזנס, 40 פרימיום אקונומי ו-140 אקונומי, עם מרווח רגליים נדיב של 33 אינץ'.

במחלקה הראשונה יש שש סוויטות סגורות כמו חדרי מלון, עם מיטה שטוחה באורך 2 מטר, כיסא נפרד ברוחב 55 ס"מ, ארון אישי ומסך ענק 81 ס"מ עם בלוטות'. זה 50% יותר מרווח מסוויטות האיירבוס A380, כי אחרי 20 שעות, אפילו מלכים צריכים ארון.

במטוס יש תאורה קסומה, 12 מצבי תאורה דינמיים, כולל "שקיעה" שמדמה שמיים ליליים עם ירח, "זריחה" שמתפשטת מקדימה לאחור, ואור כחול להערת שעון ביולוגי. נשמע כמו דיסקו בשמיים, אבל למטרה רצינית: להגיע ללונדון בלי להרגיש כמו זומבי.

תא הנוסעים בנוי להפחתת עייפות. עם התאורה הדינמית, זה הופך טיסה של 22 שעות מחוויה שדורשת סבלנות להרפתקה יוקרתית.

הצוות מונה שני טייסים ועשרה דיילים, עם חדרי שינה נפרדים ושעות מנוחה כפולות מדרישות הרגולציה. 

בסופו של דבר, פרויקט Sunrise בנוי לא רק על מטוס, אלא גם על רעיון: הגבולות של זמן ומרחק הם אלסטיים וגמישים כשיש טכנולוגיה, מחקר ובעיקר אומץ לקום ולטוס למרחקים שבעבר לא חלמנו עליהם. פשוט קחו כרית נוחה מאוד ועלו לטיסה בה תראו שתי זריחות. עם השקה צפויה של טיסות מסחריות ב־2026 המטוס הזה מסמל עידן חדש בתעופה, עידן שבו מרחקים מתקרבים ונוסעים מקבלים חוויה מחושבת מדעית. קוואנטס מוכנה להמר על הצלחה והשמיים הם כבר לא הגבול. 

עופר הבר

 הכותב הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר





הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה