VinFast רכבים חשמליים
צילום: טוויטר

משווי של 20 מיליארד ד' ובפחות מחודש ליצרנית הרכבים השלישית בגודלה בעולם - מניית וינפסט לא מפסיקה לעלות

הזינוק החריג בשווי עלול לסנוור, אבל חשוב לשים לב - פחות מ-7.5 מיליון מ-2.3 מיליארד ממניות החברה מוחזקות בידי הציבור וזו ככל הנראה הסיבה לתנודתיות הרבה; האם גם יש הגיון כלכלי מאחורי עלייה של יותר מ-700% בתוך פחות מחודש?
מתן קובי | (2)

מניית יצרנית הרכבים החשמליים וינפסט (VinFast) ממשיכה לעלות גם היום ונמצאת בעלייה של כ-730% מאז נכנסה החברה לנאסד"ק בתחילת החודש. המניה נסחרת כעת סביב מחיר של 90 דולר, מה שמעניק לחברה שווי של יותר מ-200 מיליארד דולר והיא למעשה הופכת להיות יצרנית הרכבים (לא רק החשמליים) השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, כאשר לפניה נמצאות רק טויטה וטסלה. כשבוע לאחר ההנפקה המניה הספיקה ליפול ב-60%, אך מאז זינקה בכ-450%.

הנהנה העיקרי מהזינוק החריג במחיר המניה הוא המיליארדר הויאטנמי, פאם נאט וונג, מייסד החברה אשר מחזיק ב-99% ממניותיה של וינפסט. הודות לעלייה בשוויה של החברה, הונו של וונג עומד כעת על כ-70 מיליארד דולר ועל פי פורבס, הוא כעת מספר 16 ברשימת האנשים העשירים בעולם. רק בסוף השנה שעברה הונו של וונג עמד על פחות מ-6.5 מיליארד דולר ולמרות המצב הנוכחי, לא בטוח אם המיליארדר ישאר בדירוגו הנוכחי בטבלת עשירי העולם.

מתוך 2.3 מיליארד מניות של וינפסט, פחות מ-7.5 מיליון מניות מוחזקות על ידי הציבור - הסיבה העיקרית לתנדותיות הרבה של המניה. בנוסף, במחצית הראשונה של השנה וינפסט מכרה 11.3 אלף רכבים, זאת בהשוואה למשל לאקספנג, אשר מסרה באותה התקופה למעלה מ-20 אלף רכבים ושוויה עומד על 15.5 מיליארד דולר בלבד. למעשה, באחד משוקי הרכבים החשמליים החשובים ביותר - ארה"ב, וינפסט מסרה עד כה על פי הערכות פחות מ-150 יחידות.

מספר המסירות הנמוך בא לידי בתוצאות החברה, אשר עדיין לא הגיעה לרווחיות. ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של וינפסט צנחו ב-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אל 598 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 2.1 מיליארד דולר. 

מבחינת היצע, אחד הרכבים של החברה - דגם ה-VF8, נמכר בקליפורניה בתמורה ל-46 אלף דולר, מחיר תחרותי לעלות של כ-47,500 דולר למודל Y של טסלה, אך לא בטוח שמספיק. טסלה ממשיכה להוריד מחירים ברחבי העולם, ביחד עם יצרניות רכבים חשמליים נוספות, מה שמוביל רבים לשבת על הגדר מבחינת ההחלטה אם לרכוש רכב חשמלי או לא, מה שעוזר למחירים לרדת עוד יותר. העניין הוא שטסלה יכולה להרשות לעצמה להוריד מחירים - נכון לסוף הרבעון השני לחברה מזומנים בשווי של 23 מיליארד דולר, התזרים מזומנים החופשי שלה ברבעון האחרון עמד על מיליארד דולר והרווח על הנקי על 2.7 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איך הרשות לניירות ערך בארה"ב מאפשרת לזה לקרות? (ל"ת)
    עידו 29/08/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שורט (ל"ת)
    ישי 28/08/2023 19:28
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.